Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

KLM doet eindbod en vakbeweging gaat niet akkoord

KLM doet eindbod en vakbeweging gaat niet akkoord
Vakbond: geen eerlijke verdeling lasten van de crisis.
FNV gaat niet akkoord met het eindbod dat KLM gisteravond aan de bonden presenteerde. Volgens de bond vallen de hardste klappen bij de grondmedewerkers, terwijl die van het kabinet en de Tweede Kamer juist gespaard moesten worden. Jan van den Brink, bestuurder FNV Grondpersoneel: ‘Wij hebben de afgelopen weken alles op alles gezet om met KLM tot een rechtvaardig, solidair en eerlijk akkoord te komen om KLM door de coronacrisis te leiden. Het bod van KLM is alles behalve dat en er valt niet over te onderhandelen. Met deze houding zet KLM de staatssteun op het spel.’

Grondmedewerkers die in de voorwaarden voor staatssteun vrijgesteld zijn van het leveren van een arbeidsvoorwaardelijke offer, moeten van KLM toch afzien van twee keer 2,5 procent loon én een groot gedeelte van hun onregelmatigheidstoeslag. ‘De bijdrage van een grondmedewerker die 11,50 euro per uur verdient, kan zo oplopen tot meer dan 10 procent. Dat is de komende jaren 1,5 maandsalaris minder inkomen voor een groep die dat niet kan dragen’, aldus Van Den Brink.

Brede schouders?

Het kabinet riep KLM op om de breedste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. De Tweede Kamer vroeg om alle medewerkers onder 1,5 keer modaal te ontzien. KLM gaat hier volgens de bond aan voorbij in haar ultieme bod. Van Den Brink: ‘De grondmedewerkers die fysiek het zwaarste werk doen, moeten van KLM de hoogste rekening betalen om KLM competitief te houden. Zij moeten disproportioneel veel bijdragen ten opzichte van de grootverdieners en lopen bovendien risico op ontslag.’

Ontslagen en uitbesteden

De lonen van alle KLM-medewerkers gaan tijdelijk omlaag, vaste krachten worden ontslagen en flexwerkers nemen hun plaats in. Van Den Brink: ‘KLM windt er geen doekjes om en neemt de afslag richting ‘de race naar beneden’. Daarnaast gaat KLM begin volgend jaar onnodig extra mensen de laan uit sturen, omdat ze midden in de economische crisis een deel van haar grondwerkzaamheden uitbesteed aan een goedkopere aanbieder op Schiphol.'

Vervolgstappen

Vandaag staat een laatste overleg met KLM gepland. Morgen gaat FNV tijdens digitale ledenvergaderingen bepalen wat de vervolgstappen zijn. 
Trefwoorden: luchtvaart, corona, cao, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.