Geplaatst op: 28-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel minder buitenlandse toeristen (-71%) ook veel minder binnenlandse vakanties (-36%)

Veel minder buitenlandse toeristen (-71%) ook veel minder binnenlandse vakanties (-36%)
Afbeelding van Laura Montagnani via Pixabay
Nederland trekt in 2020 naar verwachting 71% minder buitenlandse toeristen dan in 2020. Ook Nederlanders gaan minder in eigen land op vakantie (-36%). Voor de rest van het jaar zijn er minder vakantieplannen van zowel Nederlanders als buitenlanders. Ook voor volgend jaar ziet NBTC in gaar onderzoeken minder vakantieplannen en vakanties die wel doorgaan worden veel korter van te voren geboekt. Die verwachting maakt NBTC vandaag op de Toerisme Top bekend. 

 "Deze cijfers zijn van het niveau van de jaren negentig. Bijna de hele toeristische sector zit nog steeds in een diep dal en dit blijft voorlopig zo. In 2024 kunnen we naar verwachting pas spreken van herstel,” aldus NBTC-directeur Jos Vranken.

Aantal vakantieplannen van Belgen en Nederlanders daalt fors

Het aantal vakantieplannen van buitenlandse en binnenlandse bezoekers neemt verder af voor de rest van dit jaar. Met name Nederlanders (-12 procent) en Belgen (-7 procent) hebben wederom minder vakantieplannen voor de rest van 2020, blijkt uit de vierde meting van de Vakantiemonitor van NBTC en Royal Schiphol Group. De Vakantiemonitor meet de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van bezoekers. Jos Vranken: "Opvallend is dat een kwart van de mensen met vakantieplannen de vakantie nog niet heeft geboekt. Van deze 25 procent is minder dan de helft zich aan het oriënteren op vakanties, de andere helft dus nog niet. Het is überhaupt de vraag of deze mensen nog op vakantie gaan dit jaar, gezien het toenemend aantal besmettingen en het veranderende sentiment.”



Internationaal toerisme 2020: van +7 naar -71 procent

Het internationaal toerisme naar Nederland is over de afgelopen decennia sterk gegroeid. "Begin van dit jaar was de verwachting dat Nederland een recordaantal internationale bezoekers zou ontvangen, mede door grote evenementen die op de planning stonden zoals de Grand Prix, het Eurovisie Songfestival en het EK voetbal. We verwachtten een groei van 7 procent naar bijna 22 miljoen internationale bezoekers. Maar door lockdowns,  reisrestricties en het sentiment is die verwachting uiteraard drastisch bijgesteld. Met de kennis van nu verwachten we in 2020 in totaal bijna 6 miljoen internationale bezoekers (-71 procent),” licht Jos Vranken toe.

Minder vakantieplannen in 2021

Resultaten uit de vierde meting van de Vakantiemonitor laten verder zien dat meer dan de helft van de ondervraagden als gevolg van corona ook volgend jaar minder vaak op vakantie verwacht te gaan. Zes op de tien geeft aan de vakanties korter van tevoren te boeken komend jaar. Jos Vranken: "Mensen blijven zeer terughoudend en afwachtend in hun reisgedrag. We merken ook dat de meeste mensen vakanties willen boeken met flexibele annuleringsmogelijkheden. Dit heeft een enorme impact voor toeristische ondernemers. Het belang van steunmaatregelen en gerichte investeringen in duurzaam herstel van de toeristische sector blijft onverminderd groot.”

Deze resultaten en het gesprek over duurzaam herstel staan vandaag centraal tijdens de Nationale Toerisme Top, die vanwege corona virtueel plaatsvindt in het bijzijn van bijna duizend betrokkenen uit de toeristische sector.
Trefwoorden: toerisme, vakanties, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, vakantieplannen

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.