Geplaatst op: 25-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Hoe ontwikkel je een toeristisch product?

Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat. 

Het CBI is een onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken dat zich richt op ontwikkelingslanden en wil bijdragen aan hun duurzame en inclusieve economische ontwikkeling. Het project rond toerisme richt zich op het midden- en kleinbedrijf uit ontwikkelingslanden die Europese toeristen willen aantrekken. 

Of u nu rondleidingen, accommodatie, bootverhuur of riviercruises aanbiedt, u biedt uw klanten diensten aan. Voor de hedendaagse toerist is alleen een dienst niet genoeg. Ze zoeken naar ervaringen die bijdragen aan hun kwaliteit van leven. Uiteraard moet bij de ontwikkeling van nieuwe producten rekening worden gehouden met de wensen en eisen van de hedendaagse toerist. ETFI heeft voor het CBI een handleiding ontwikkeld voor het ontwikkelen van nieuwe toeristische producten. 

Het ontwikkelen van een nieuw toeristisch product gebeurt in feite door gedegen marktonderzoek te combineren met creativiteit. Maar hoe doe je dat? En waar begin je? En kun je dit zelf doen zonder een expert te zijn in creatief denken of onderzoek? Hoewel het maken van uw eigen product moeite kost, kunt u dit doen door deze stapsgewijze handleiding te volgen:

Stap 1: laat u inspireren door uw klanten en potentiële klanten
Stap 2: ontwikkel een persona voor soorten klanten
Stap 3: zet de kernbehoeften van uw potentiële klanten om in kansenStap 4: maak creatieve oplossingen voor deze kansen
Stap 5: zet uw ideeën om in prototypes die u in de laatste stap in de praktijk gaat testen

ETFI is niet over een nacht ijs gegaan. Samen met Marktonderzoekbureau Molgo hebben ze marktinformatie beschikbaar gesteld over:
  • avontuurlijk toerisme
  • toerisme in inheemse gemeenschappen (community-based tourism)  
  • cruisetoerisme
  • natuur en ecotoerisme
  • SAVE toerisme (wetenschappelijk, academisch, vrijwillig en educatief toerisme)
  • zon- en strandtoerisme
Naast deze populaire toeristische segmenten hebben ze de belangrijkste reizigersgroepen geanalyseerd:
  • Free Independent Travellers (FITs)   
  • diaspora toerisme
  • LGBTQ toerisme
  • generatie Y toerisme
  • multigenerationeel toerisme

Kijk hier https://www.cbi.eu/market-information/tourism voor alle marktsegmenten waarop kan worden ingespeeld. Aanmelden voor de sessies kan hier: https://www.etfi.nl/nl/agenda/webinar-over-het-ontwikkelen-van-een-toeristisch-product 

Trefwoorden: toerisme, ontwikkelingslanden

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Blogs |||

    05/10/20
    Van overtoerisme naar ondertoerisme?
    Van overtoerisme naar ondertoerisme?
    05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
    Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
    08/09/20
    Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
    Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
    28/07/20
    Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
    Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
    28/07/20
    I am the greatest!
    I am the greatest!
    28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
    Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
    14/07/20
    Destinatiemarketing in coronatijd
    Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    23/10/20
    Hotels mogen na 20.00 geen alcohol verkopen aan gasten
    Op vrijdagmiddag is besloten door het kabinet dat hotels in Nederland geen alcohol mogen schenken en verkopen na 20.00. Dit mag ook niet via room service of andere diensten.
    23/10/20
    EU Green Week aanzet tot goed raamwerk maar landbouwbeleid niet innovatief genoeg
    Terwijl vandaag de EU Green Week wordt afgesloten zijn Nederlandse natuurorganisaties verbaasd over het Europese beleid voor de boeren.
    23/10/20
    Pathé gaat ook bezorgen met Pathé Delivery
    Pathé laat popcorn en andere bioscoopsnacks vanaf nu thuis bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl onder de naam Pathé Delivery.
    23/10/20
    Derde overname van TopParken
    En weer kondigt TopParken een overname op de Veluwe aan. Na eerder deze maand camping de Hertshoorn in Garderen te hebben overgenomen, wordt nu de koop van camping Berkenrode in Beekbergen aangekondigd. De camping wordt na de overname onderdeel van Recreatiepark Beekbergen, het bestaande vakantiepark van TopParken dat direct grenst aan camping Berkenrode.
    23/10/20
    Anderhalvemetersubsidie voor meer Friese ondernemers
    Friese ondernemers hebben zo’n 200.000 euro aan subsidie van de provincie ontvangen voor maatregelen om hun bedrijf op de 1,5 metereconomie aan te passen. De provincie breidt de regeling nu uit naar meer sectoren door een uitbreiding van de lijst met SBI-codes. Er is nog 800.000 euro beschikbaar.
    23/10/20
    Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
    De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
    22/10/20
    Exclusief voor leden
    Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
    De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
    22/10/20
    Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
    De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.