Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Hoe ontwikkel je een toeristisch product?

Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat. 

Het CBI is een onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken dat zich richt op ontwikkelingslanden en wil bijdragen aan hun duurzame en inclusieve economische ontwikkeling. Het project rond toerisme richt zich op het midden- en kleinbedrijf uit ontwikkelingslanden die Europese toeristen willen aantrekken. 

Of u nu rondleidingen, accommodatie, bootverhuur of riviercruises aanbiedt, u biedt uw klanten diensten aan. Voor de hedendaagse toerist is alleen een dienst niet genoeg. Ze zoeken naar ervaringen die bijdragen aan hun kwaliteit van leven. Uiteraard moet bij de ontwikkeling van nieuwe producten rekening worden gehouden met de wensen en eisen van de hedendaagse toerist. ETFI heeft voor het CBI een handleiding ontwikkeld voor het ontwikkelen van nieuwe toeristische producten. 

Het ontwikkelen van een nieuw toeristisch product gebeurt in feite door gedegen marktonderzoek te combineren met creativiteit. Maar hoe doe je dat? En waar begin je? En kun je dit zelf doen zonder een expert te zijn in creatief denken of onderzoek? Hoewel het maken van uw eigen product moeite kost, kunt u dit doen door deze stapsgewijze handleiding te volgen:

Stap 1: laat u inspireren door uw klanten en potentiële klanten
Stap 2: ontwikkel een persona voor soorten klanten
Stap 3: zet de kernbehoeften van uw potentiële klanten om in kansenStap 4: maak creatieve oplossingen voor deze kansen
Stap 5: zet uw ideeën om in prototypes die u in de laatste stap in de praktijk gaat testen

ETFI is niet over een nacht ijs gegaan. Samen met Marktonderzoekbureau Molgo hebben ze marktinformatie beschikbaar gesteld over:
  • avontuurlijk toerisme
  • toerisme in inheemse gemeenschappen (community-based tourism)  
  • cruisetoerisme
  • natuur en ecotoerisme
  • SAVE toerisme (wetenschappelijk, academisch, vrijwillig en educatief toerisme)
  • zon- en strandtoerisme
Naast deze populaire toeristische segmenten hebben ze de belangrijkste reizigersgroepen geanalyseerd:
  • Free Independent Travellers (FITs)   
  • diaspora toerisme
  • LGBTQ toerisme
  • generatie Y toerisme
  • multigenerationeel toerisme

Kijk hier https://www.cbi.eu/market-information/tourism voor alle marktsegmenten waarop kan worden ingespeeld. Aanmelden voor de sessies kan hier: https://www.etfi.nl/nl/agenda/webinar-over-het-ontwikkelen-van-een-toeristisch-product 

Trefwoorden: toerisme, ontwikkelingslanden

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    10/07/25
    Exclusief voor leden
    Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
    Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
    10/07/25
    RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
    Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
    10/07/25
    TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
    TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
    10/07/25
    Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
    Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
    10/07/25
    Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
    De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
    10/07/25
    Exclusief voor leden
    Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
    Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
    10/07/25
    Exclusief voor leden
    Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
    Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
    10/07/25
    Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
    Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.