De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven. Opvallend is dat Nederland er per saldo op vooruit gaat met een positieve reisverkeersbalans. De bestedingen van buitenlandse reizigers in Nederland (inkomend toerisme) lagen in het tweede kwartaal van 2020 meer dan 75 procent lager dan een jaar eerder. Deze kwamen uit op 1,2 miljard euro terwijl die in hetzelfde kwartaal van 2019 nog op 4,7 miljard euro lagen. De bestedingen van Nederlandse reizigers in het buitenland (uitgaand toerisme) gingen met circa 90 procent nog harder onderuit naar 467 miljoen euro. Het saldo van het reisverkeer verbeterde daardoor wel: van -372 miljoen euro naar +686 miljoen euro. Dat komt omdat over het algemeen Nederlandse reizigers in het buitenland meer uitgeven dat buitenlandse reizigers in Nederland.
Verdelen we het reisverkeer tussen vakantie en zakelijk dan zien we dat het inkomend zakelijk verkeer (-71 procent) minder hand getroffen is dan het uitgaand zakelijk verkeer (-99 procent) dat vrijwel helemaal tot stilstand kwam. Bij het vakantieverkeer zagen we een soortgelijke maar minder heftige ontwikkeling. Nederlandse vakantiegangers hebben in het tweede kwartaal 89 procent minder uitgegeven in het buitenland. De bestedingen van buitenlandse vakantiegangers in ons land liepen met 77% terug.
Ook de bestedingen aan passagiersvervoer door de lucht zat zwaar in de min. Nederlandse reizigers (-96%) en buitenlandse reizigers (-86%).
Tabel 1: Ontwikkeling bestedingen reisverkeer van en naar Nederland, tweede kwartaal, 2019 vs 2020 Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82616NED/table?dl=415F8
Trefwoorden: inkomend toerisme, uitgaand toerisme, reisverkeer, bestedingen, vakanties, zakelijk toerisme
|
|
03/07/25
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
|
03/07/25
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
|
03/07/25
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
|
02/07/25
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
|
02/07/25
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
|
02/07/25
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
|
02/07/25
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
|
30/06/25
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|