Geplaatst op: 25-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Hoe ontwikkel je een toeristisch product?

Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat. 

Het CBI is een onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken dat zich richt op ontwikkelingslanden en wil bijdragen aan hun duurzame en inclusieve economische ontwikkeling. Het project rond toerisme richt zich op het midden- en kleinbedrijf uit ontwikkelingslanden die Europese toeristen willen aantrekken. 

Of u nu rondleidingen, accommodatie, bootverhuur of riviercruises aanbiedt, u biedt uw klanten diensten aan. Voor de hedendaagse toerist is alleen een dienst niet genoeg. Ze zoeken naar ervaringen die bijdragen aan hun kwaliteit van leven. Uiteraard moet bij de ontwikkeling van nieuwe producten rekening worden gehouden met de wensen en eisen van de hedendaagse toerist. ETFI heeft voor het CBI een handleiding ontwikkeld voor het ontwikkelen van nieuwe toeristische producten. 

Het ontwikkelen van een nieuw toeristisch product gebeurt in feite door gedegen marktonderzoek te combineren met creativiteit. Maar hoe doe je dat? En waar begin je? En kun je dit zelf doen zonder een expert te zijn in creatief denken of onderzoek? Hoewel het maken van uw eigen product moeite kost, kunt u dit doen door deze stapsgewijze handleiding te volgen:

Stap 1: laat u inspireren door uw klanten en potentiële klanten
Stap 2: ontwikkel een persona voor soorten klanten
Stap 3: zet de kernbehoeften van uw potentiële klanten om in kansenStap 4: maak creatieve oplossingen voor deze kansen
Stap 5: zet uw ideeën om in prototypes die u in de laatste stap in de praktijk gaat testen

ETFI is niet over een nacht ijs gegaan. Samen met Marktonderzoekbureau Molgo hebben ze marktinformatie beschikbaar gesteld over:
  • avontuurlijk toerisme
  • toerisme in inheemse gemeenschappen (community-based tourism)  
  • cruisetoerisme
  • natuur en ecotoerisme
  • SAVE toerisme (wetenschappelijk, academisch, vrijwillig en educatief toerisme)
  • zon- en strandtoerisme
Naast deze populaire toeristische segmenten hebben ze de belangrijkste reizigersgroepen geanalyseerd:
  • Free Independent Travellers (FITs)   
  • diaspora toerisme
  • LGBTQ toerisme
  • generatie Y toerisme
  • multigenerationeel toerisme

Kijk hier https://www.cbi.eu/market-information/tourism voor alle marktsegmenten waarop kan worden ingespeeld. Aanmelden voor de sessies kan hier: https://www.etfi.nl/nl/agenda/webinar-over-het-ontwikkelen-van-een-toeristisch-product 

Trefwoorden: toerisme, ontwikkelingslanden

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Blogs |||

    30/10/20
    Open brandbrief
    Open brandbrief
    30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
    Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
    05/10/20
    Van overtoerisme naar ondertoerisme?
    Van overtoerisme naar ondertoerisme?
    05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
    Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
    08/09/20
    Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
    Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
    28/07/20
    Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
    Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
    28/07/20
    I am the greatest!
    I am the greatest!
    28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
    Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    30/11/20
    Exclusief voor leden
    Stadspromotie: Rotterdam laat vaker zijn groen-witte kleuren zien
    Rotterdam krijgt bij alle 27 toegangswegen een nieuw verkeersbord met daarop de vlag en het wapen van de stad. Het aantal borden wordt snel fors uitgebreid. Ook de vlaggen komen vaker terug in het straatbeeld.
    30/11/20
    Texel adventskalender op Insta
    Voor veel destinaties wordt de kerstperiode ondanks de coronamaatregelen toch een onderdeel voor de ...
    30/11/20
    M-theater komt er toch
    "Van uitstel komt geen afstel! Theater aan het Vrijthof en MECC Maastricht gaan vanaf 11 februari do...
    30/11/20
    Groenlo opent een interactief VVV Inspiratiepunt
    In Groenlo is de VVV verbouwd tot een eigentijds inspiratiepunt. In het nieuwe inspiratiepunt staat ...
    30/11/20
    Steeds minder belangstelling voor trip naar Nederland
    De website Holland.com trekt steeds minder bezoekers, ook de bezoekintentie voor Nederland daalt
    30/11/20
    Wat is de waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
    Het Data & Development (DDL) heeft onderzoek gedaan naar de data over het online sentiment van (potentiële) bezoekers van bestemming Nederland.
    30/11/20
    Druktemeters vergeleken
    Gezien deze actualiteit is het DDL in september een project gestart om te komen tot een objectieve vergelijking van diverse instrumenten die ingezet kunnen worden voor bezoekersmanagement.
    30/11/20
    ANWB nomineert campings van het jaar en roept 191 campings uit tot Top Camping
    De ANWB heeft 24 campings genomineerd voor Camping van het jaar 2021 en alvast 191 Europese campings uitgeroepen tot ANWB Top Camping.