Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme

De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven. Opvallend is dat Nederland er per saldo op vooruit gaat met een positieve reisverkeersbalans.

De bestedingen van buitenlandse reizigers in Nederland (inkomend toerisme) lagen in het tweede kwartaal van 2020 meer dan 75 procent lager dan een jaar eerder. Deze kwamen uit op 1,2 miljard euro terwijl die in hetzelfde kwartaal van 2019 nog op 4,7 miljard euro lagen. De bestedingen van Nederlandse reizigers in het buitenland (uitgaand toerisme) gingen met circa 90 procent nog harder onderuit naar 467 miljoen euro. Het saldo van het reisverkeer verbeterde daardoor wel: van -372 miljoen euro naar +686 miljoen euro. Dat komt omdat over het algemeen Nederlandse reizigers in het buitenland meer uitgeven dat buitenlandse reizigers in Nederland. 

Verdelen we het reisverkeer tussen vakantie en zakelijk dan zien we dat het inkomend zakelijk verkeer (-71 procent) minder hand getroffen is dan het uitgaand zakelijk verkeer (-99 procent) dat vrijwel helemaal tot stilstand kwam. Bij het vakantieverkeer zagen we een soortgelijke maar minder heftige ontwikkeling. Nederlandse vakantiegangers hebben in het tweede kwartaal 89 procent minder uitgegeven in het buitenland. De bestedingen van buitenlandse vakantiegangers in ons land liepen met 77% terug.

Ook de bestedingen aan passagiersvervoer door de lucht zat zwaar in de min. Nederlandse reizigers (-96%) en buitenlandse reizigers (-86%). 

Tabel 1: Ontwikkeling bestedingen reisverkeer van en naar Nederland, tweede kwartaal, 2019 vs 2020

Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82616NED/table?dl=415F8
Trefwoorden: inkomend toerisme, uitgaand toerisme, reisverkeer, bestedingen, vakanties, zakelijk toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...