Geplaatst op: 24-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra

Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Thanks to Saad Sharif for sharing their work on Unsplash.
Meten is weten. Dat blijkt maar weer eens als we de drukte in de Nederlandse winkelcentra bezien. Zo op het eerste gezicht lijkt het als in het pre-coronatijdperk maar de cijfers van Locatus laten een heel ander beeld zien. Bovendien zijn de verschillen tussen de winkelcentra groot. En daar zijn diverse verklaringen voor.

Na de lockdown in maart daalde het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten dramatisch tot net boven de 20%. Na de versoepelingen kwamen er geleidelijk meer mensen op straat tot zo’n 70% van normaal. Vanaf juli zien we weer een geleidelijke daling tot zo’n 50% in aantallen passanten. 



Grote verschillen tussen sectoren en winkelgebieden

Dat betekent niet dat alle sectoren van retail zijn getroffen. Zo deden bouwmarkten, supermarkten, woonwinkels en elektrowinkels hele goede zaken. Sectoren als horeca, kleding en schoenen lieten juist forse omzetdalingen zien. Daar hebben vooral binnensteden last van omdat zich daar juist retailsegmenten concentreren die het moeilijk hebben. Woonboulevards en winkelcentra voor dagelijkse boodschappen hebben zich juist goed hersteld. 

Van alle winkelgebieden zijn Centrum Maastricht, Centrum Zwolle, Centrum Enschede, Centrum Arnhem, Centrum Drachten, Centrum ’s Hertogenbosch, Centrum Tilburg, Centrum Roermond, Centrum Goes en Centrum Leeuwarden de 10 winkelgebieden die het meest getroffen zijn.

Wat verklaart de verschillen?

Toch zien we ook verschillen tussen op het oog dezelfde type binnensteden. Waar wordt dat door bepaald?
  1. Afhankelijkheid van internationaal toerisme: Steden die voor een deel afhankelijk zijn van internationaal toerisme worden harder geraakt dan andere steden. Simpelweg omdat het internationaal toerisme grotendeels tot stilstand is gekomen. Vandaar dat steden als Amsterdam, Utrecht of Maastricht het zwaarder hebben dan steden waar vooral bezoekers uit de eigen regio komen.
  2. Afhankelijkheid van werknemers: Omdat veel kantoorpersoneel nog thuis werkt, zijn winkelgebieden die het moeten hebben van forenzen sterker getroffen. Winkelcentra in woonomgevingen profiteren juist. 
  3. Veel meer internetaankopen: Omdat mensen drukte willen vermijden, nemen internetaankopen een grote vlucht. 
  4. Openbaar vervoer wordt beperkt gebruikt: Uit vrees voor besmetting maken veel minder mensen gebruik van het openbaar vervoer. Steden die slecht met de auto of de fiets bereikbaar zijn merken dat direct. 
  5. Het aantal coronagevallen: Locatus ziet dat in regio’s waar het coronavirus hard heeft toegeslagen mensen voorzichtiger zijn. Zo zijn de aantallen passanten in noordelijke steden minder hard teruggelopen dan in Brabant en Limburg. 
Corona Impact Analyse
In de Corona Impact Analyse zijn alle winkelgebieden in Nederland (ca 2.500) beoordeeld op alle hierboven beschreven onderdelen en zo heeft elk winkelgebied een score gekregen in de Corona Impact en Recovery Index. Hoe hoger de score is die een winkelgebied krijgt, hoe beter een winkelgebied door deze crisis zal kunnen komen.
Link: https://locatus.com/blog/op-welk-van-de-winkelgebieden-in-nederland-is-de-impact-van-corona-het-grootst/?utm_medium=email
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, toerisme, binnensteden, winkelcentra, winkelgebieden

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/20
Werkbezoek koning bij Blijdorp
Het bezoek stond in het teken van de grote gevolgen van de corona-uitbraak voor onderzoeks- en fokprogramma’s. Diverse programma’s zijn sinds de uitbraak afgeschaald of (tijdelijk) stopgezet.
23/11/20
Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens
Noord-Brabant wil met een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park aan het Brabantse leisureaanbod een derde grote publiekstrekker toevoegen.
23/11/20
Commissie kiest vijf Nationale Parken Nieuwe Stijl
Vijf gebieden in Nederland worden voorgedragen voor Nationaal Park Nieuwe Stijl. Dat schrijft een commissie onder voorzitterschap van of. mr. Pieter van Vollenhoven in haar advies. Deze gebieden hebben internationaal unieke natuur-, landschaps- én cultureel erfgoedwaarden.
23/11/20
Nederlanders willen minder luchtvaart en zelf ook minder vliegen
Hoe kijken Nederlanders tegen de luchtvaart aan na de coronapandemie. Groei of juist krimp? Wat vinden ze van een vliegtax? En passen ze hun eigen gedrag aan? Motivaction onderzoek het en komt met antwoorden.
23/11/20
En hoe doet het toerisme het bij onze zuiderburen?
Hoe heeft toeristisch Nederland het ten opzichte van Vlaanderen gedaan? Die vraag pakken we op met data van het Nederlandse CBS en Toerisme Vlaanderen.
23/11/20
Hiswa te Water vangt bot bij verzekeraar
Verzekeraars NN en Vivat hoeven de organisator van de Hiswa te Water geen vergoeding te betalen voor het afgelasten van de editie 2020 van de watersportbeurs. Dat bijkt uit een gerechtelijke uitspraak.
23/11/20
Multatuli Studentenprijs voortrekkershutten zonder drempels
BUas-studente Nienke Steenbergen heeft met haar scriptie ‘Trekkershutten zonder drempels de Multatuli Studentenprijs 2020 gewonnen.
23/11/20
Actieagenda Trein en Luchtvaart
NS, ProRail, Schiphol en KLM hebben samen met IenW een Actieagenda Trein en Luchtvaart opgesteld. Met die agenda in de hand willen deze partijen de internationale trein op zes bestemmingen aantrekkelijker maken.