Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Waarom vallen veel Nederlandse recreatiebedrijven in buitenlandse handen?

Waarom vallen veel Nederlandse recreatiebedrijven in buitenlandse handen?
Een heuse overnamegolf overspoelt de Nederlandse verblijfsrecreatiesector. Opvallend daarbij is de grote rol die Franse bedrijven spelen. Het is de vraag of de gemoedelijke kwaliteitscamping, het familiebedrijf zoals we dat als Nederland-kampeerland al decennialang kennen, nog wel zelfstandig kan bestaan. Is de overnamegolf een structurele trend en moeten we de ontwikkeling toejuichen of niet? Die vraag beantwoorden de experts van ZKA Strategy.

De afgelopen maanden zijn diverse (zeker 15) grote kwaliteitscampings en jachthavens in Franse handen gevallen. De verwachting is dat er meer overnames volgen. Recent voorbeeld is De Pekelinge in Oostkapelle. Eerder vonden overnames plaats van Linberg Park, camping Lauwersoog en campingpark De Bongerd in het Noord-Hollandse Tuitjenhorn. Maar ook de drie jachthavens van de Den Daasgroep werden overgenomen. Zo heeft het Franse Capfun inmiddels negen Nederlandse bedrijven veroverd. En ook Siblu, een Franse speler met 22 recreatiebedrijven, heeft inmiddels drie Nederlandse vestigingen. 

Blij met buitenlandse overnames of niet?

Bij ZKA Strategy is de vraag beland of dit een structurele trend is en of dit een ontwikkeling is die we moeten toejuichen of niet. Merlijn Pietersma van ZKA Strategy kent de ontwikkeling maar al te goed: "Het is voor de verkopende ondernemer uiteraard positief en ook voor collega-ondernemers in de regio kan het nieuwe bloed dat de nieuwe eigenaar toevoegt een welkome vernieuwing brengen omdat er vaak fors geïnvesteerd wordt door de nieuwe eigenaren.”

Maar het heeft ook een andere kant. Want daar waar bestaande familiebedrijven al vaak twee generaties in de regio zijn verankerd, kan een bedrijf dat onderdeel wordt van een buitenlands hoofdkantoor zijn regionale wortels kwijtraken. Pietersma hierover: "Investeringsbeslissingen worden niet meer genomen door de familie of een directie in een Nederlands hoofdkantoor, maar in Frankrijk. Feitelijk concurreren de overgenomen recreatiebedrijven met het rendement op investeringen uit de rest van Europa. Als de Franse eigenaar-investeerder bijvoorbeeld in Spanje meer kan verdienen dan in Nederland, stopt hij met investeren in de Nederlandse bedrijven. Dit maakt Nederlandse toeristische bestemmingen kwetsbaar en afhankelijk. Daarnaast is het de vraag of een op afstand geleid bedrijf lokale toeristische bestemmingen versterkt of juist verzwakt omdat het bedrijf vaak solitair en gestandaardiseerd zijn eigen weg gaat.”

Waarom vallen Nederlandse parken in buitenlandse handen?

Er zijn volgens ZKA Strategy verschillende redenen waarom buitenlandse investeerders interesse hebben voor (middel)grote, Nederlandse recreatiebedrijven op topbestemmingen. 

Ten eerste willen en moeten deze grote aanbieders groter worden om zelf interessant te zijn op de kapitaalmarkt. Er ontstaan schaalvoordelen door via acquisitie te vergroten. Zij zijn in staat om fors te investeren in productontwikkeling en marketing en door slim te standaardiseren groeien zij sneller dan zelfstandige familiebedrijven. 

Ten tweede is een aantal Nederlandse familiebedrijven zo groot geworden of ontbreekt natuurlijke bedrijfsopvolging, dat deze bedrijven niet aan de volgende familie-generaties doorverkocht kunnen worden. Kapitaalkrachtige financiers zijn dan nodig en deze blijken vaak in buitenlandse handen. Tenslotte staat de Nederlandse markt cultureel en (en in toenemende mate) klimatologisch gezien redelijk dichtbij de Franse markt.
Link: https://www.zka-strategy.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, watersport, jachthavens, overnames

CELTH




||| Nieuws |||

20/08/25
Exclusief voor leden
Kleine groei verre bestemmingen nazomer 2025
Hoewel de top 5 nazomerbestemmingen bij touroperator de VakantieDiscounter ongewijzigd blijft (Spanje, Turkije, Griekenland, Egypte en Italië), zijn binnen de overige bestemmingen duidelijke verschuivingen zichtbaar. Plus nog een paar interessante reistrends.
20/08/25
Van Oord bouwt Naïa Island Dubai
Het Nederlandse bedrijf Van Oord heeft een contract verworven voor het aanleggen van het kunstmatige eiland Naïa Island Dubai, een nieuwe ontwikkeling vlak voor de kust van Jumeirah.
19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...