Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

HISWA-RECRON teleurgesteld in kabinet

HISWA-RECRON teleurgesteld in kabinet
HISWA-RECRON is teleurgesteld dat het Nederlandse kabinet vorige week geen branchespecifieke steunmaatregelen voor de recreatiesector heeft aangekondigd. Een sector die dit jaar 700 miljoen euro aan omzet verliest maar daarin niet specifiek wordt gecompenseerd. Daar bovenop komt nog eens 400 miljoen euro aan vouchers die ooit worden ingewisseld en dus capaciteit kosten maar waar geen omzet tegenover staat. De bracheorganisatie is wel blij dat de generieke maatregelen tot en met de zomer van 2021 doorlopen. 

Geen handreiking voor de sector

"Het kabinet maakt in haar steun en herstelfonds geen handreiking naar de watersport- en recreatiesector”, schrijft HISWA-RECRON in een verklaring. "Bestaande regelingen kennen opnieuw niet de mogelijkheid om seizoensgebonden maatwerkregelingen toe te passen. Vanwege de looptijd van dit steun en herstelfonds en de voortzetting van (omzet) referentieperiode uit 2019 zal dit pakket weliswaar een representatiever beeld geven van het bedrijf dan de vorige twee economische steunpakketten, maar van herstel uit de periode maart-september 2020 is absoluut geen sprake. Geleden schade wordt niet ingehaald of gecompenseerd, en met name de bedrijven die hard geraakt worden door de contactbeperkingen zoals in de groepenmarkt zullen ook de komende periode in zware financiële nood blijven zitten.”

Wel steun voor cultuursector

Volgens HISWA-RECRON erkent het kabinet in haar presentatie van het steun- en herstelfonds de geleden schade in de cultuur en recreatiesectoren. De productie van deze bedrijfstakken is in het tweede kwartaal met 37,5% gedaald, zo constateert het kabinet op basis van cijfers van het CBS. 

Grote schade voor de branche

Onderzoek van HISWA-RECRON laat zien dat de omzetdaling in de sector in de periode maart-september zo’n 700 miljoen euro bedraagt (-18%). Maar de verschillen tussen de diverse deelsectoren zijn groot. Bedrijven die zich richten op de groepenmarkt zitten zwaar in de problemen en moeten rekening houden met het wegvallen van vrijwel de totale omzet. De buitensport is met -82% het hardst geraakt, gevolgd door de chartervaart met -79% en de groepsaccommodaties met -68%. Daarmee is het voortbestaan van deze bedrijven in gevaar. Jachthavens doen het binnen de vrijetijdssector met een omzetdaling van 10% relatief gezien nog het best. Ook kampeerbedrijven (-19%) en bungalowbedrijven (-22%) zijn minder geraakt. Bootverhuur en zeilscholen gaan een omzetverlies van 27% tegemoet. Ook in 2021 gaan de bedrijven een moeilijke periode tegemoet omdat er nog voor 400 miljoen euro aan vouchers moet worden gecompenseerd. Die omzet lopen de bedrijven in 2021 in ieder geval mis. 

Omzetverlies watersport- en recreatiesector, maart - september 2020

Bron: HISWA-RECRON

Ondanks deze harde cijfers kiest het kabinet ervoor om wel sectorspecifieke noodhulp voor de cultuursector, maar niet voor de recreatiesector te faciliteren. HISWA-RECRON dringt er dan ook bij het kabinet en de Tweede Kamer op aan om ook deze zwaar getroffen bedrijven te compenseren buiten het reguliere steunpakket om. 
Link: https://www.hiswarecron.nl/actueel/nieuws/watersport-en-recreatiesector-18
Trefwoorden: verblijsrecreatie, watersport, jachthavens, chartervaart, zeilscholen, bootverhuur, groepsaccommodaties, campings, bungalowparken

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...