Geplaatst op: 21-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Corona staat testen innovaties niet in de weg

Corona staat testen innovaties niet in de weg
Elk jaar test Innofest innovaties op festivals en evenementen. De organisatie is bij gebrek aan evenementen niet bij de pakken neer gaan zitten. De horeca en campings blijken mooie alternatieve testlocaties te zijn. Volgende week worden de laatste vier innovaties op Vlieland getest. Innofest test zowel op kampeerterrein Stortemelk als in het dorp nieuwe innovaties. 

Shampoo zonder water

De shampoo zonder water van Twenty is bij de douches van kampeerterrein Stortemelk te vinden. Met dit product hoopt deze startup een einde te maken aan het feit dat veel vloeibare huishoudelijke producten voor liefst 80 procent uit water bestaan. En met name aan al het transport dat hiervoor nodig is. Van de campinggasten willen ze weten hoe de shampoo aanvoelt en wat het doet met hun haar. 

Herbruikbare voedselverpakkingen

Daarnaast serveert campingrestaurant De Bolder diverse gerechten in de herbruikbare voedselverpakkingen van YoYo. Met een statiegeldsysteem hoopt deze startup de zeeën zwerfvuilvrij te houden. Door de test op Vlieland hoopt de ondernemer erachter te komen of de logistiek achter het product klopt en of klanten de verpakking daadwerkelijk terugbrengen.

Slim kooktoestel

Ook het slimme kookstel van Cook3r is op het kampeerterrein te vinden. Deze innovatie helpt ouderen met een beperking tijdens het koken. Het apparaat geeft de gebruiker aanwijzingen om de kookervaring zo soepel mogelijk te laten verlopen, waardoor deze ouderen langer zelfstandig kunnen blijven functioneren. Campinggasten kunnen het kookstel een weekend lang uitproberen. 

Eetbaar kookgerei

Ook het eetbare kookgerei van Cupbite komt naar Vlieland. Eerder dit jaar testte Cupbite al hun eetbare koffiebekers op Eurosonic Noorderslag, nu maken de ondernemers plastic lepeltjes overbodig met eetbare lepels. Om dit te testen werkt Cupbite samen met een Vlielandse ijszaak, waar klanten daar kiezen zowel plastic als eetbare lepels.

Waardevolle feedback

Eerder deze maand was Innofest met vier startups een weekend aanwezig in de Biergarten Paradigm op het voormalig Suikerunieterrein in Groningen. Dat leverde waardevolle feedback op. 

Herbruikbare shits

Zo leerden de ondernemers van de herbruikbare crewshirts van LeaseShirt dat een kleine personalisering van het shirt mogelijk misbruik kan voorkomen. Positief was dat de shirts in warm weer niet gaan plakken.

FemAlert

Ook voor de ondernemers achter FemAlert, die een platform willen creëren waar mensen ongepast gedrag in het uitgaan kunnen melden, was het een vruchtbaar weekend. Op basis van de opgehaalde feedback gaan ze met een nieuwe naam en logo aan de slag. Die moeten hierdoor beter aansluiten op de missie ‘veilig uitgaan voor iedereen’.  

CO2-negatieve frisdrank

In de Biergarten Paradigm werd ook een CO2-negatieve frisdrank getest. Microalgen absorberen CO2 op een meer efficiënte manier dan bomen en gebruiken geen schaarse landbouwgrond. Met dit uitgangspunt ontwikkelden de ondernemers van FULFoods een CO2-negatieve frisdrank van microalgen. Vooral vrouwen tussen de 25 en de 35 en milieubewuste mannen tussen de 30 en 35 waren enthousiast. De naam op de menukaart ‘refreshFUL’ was onduidelijk voor terrasgangers.

Compost board

Om de klimaatcrisis aan te pakken, zullen we meer en meer mét de natuur moeten samenwerken. Met die gedachte in het achterhoofd is ‘compost board’ ontwikkeld door de startup Rik Makes. Een materiaal dat vergelijkbaar is met hout, maar vanzelf afbreekt tot vruchtbare vezels voor de bodem.

Link: Elk jaar test Innofest innovaties op festivals en evenementen. De organisatie is bij gebrek aan evenementen niet bij de pakken neer gaan zitten. De horeca en campings blijken mooie alternatieve testlocaties te zijn. Volgende week worden de laatste vier in
Trefwoorden: duurzaam toerisme, innovaties, verblijfsrecreatie, evenementen, horeca

||| Blogs |||

16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/09/21
Roompot maakt een groot landelijk event van World Cleanup Day
Zaterdag vindt de 4e editie van de World Cleanup Day in Nederland plaats. De afgelopen jaren bewees Roompot al een van de meest geëngageerde bedrijven te zijn op deze belangrijke dag. Dit jaar wil Roompot het nog beter doen en organiseert het een groots Cleanup event met tal van activiteiten ter land en op het water in Zeeland. Bovenop de tientallen opruimacties doorheen Nederland natuurlijk.
15/09/21
Het duurzaamste vakantiepark van België verwelkomt zijn eerste gasten op 15 oktober
Het nieuwe Roompot vakantiepark in het Belgische Hechtel-Eksel zal zijn eerste gasten op vrijdag 15 ...
14/09/21
Brabant gaat voor Leisure for a Better Society
In Brabant moet leisure een grote rol gaan spelen in de maatschappelijke uitdagingen waar de provincie voor staat. Hoe gaan ze dat daar aanpakken?
07/09/21
Vanuit crisis naar transitie - kijk mee op 30 september
Onze jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is dit jaar omgezet naar 4 online bijeenkomsten van een uur. Op 30 september om 12.30 start de tweede inspiratiesessie 'Vanuit crisis naar transitie'. De wereld staat op zijn kop door de pandemie en toerisme bevindt zich in transitie. Lastige opgaven? Zeker maar onze sprekers en films laten zien hoe je tijdig bakens verzet en positief uit de crisis komt.
18/08/21
EuroParcs premium partner van Floriade 2022
De EuroParcs Group wordt premium partner van de Floriade. Op de Floriade presenteert EuroParcs twee CO2 neutrale vakantiewoningen. Het bedrijf wil hiermee haar duurzame ambities kracht bij zetten
09/08/21
Subsidie voor energieadvies MKB
Mkb-ondernemers die niet onder de Energiebesparingsplicht vallen kunnen een flinke subsidie krijgen voor het laten opstellen van een professioneel advies door een energieadviseur.
01/08/21
Nederlandse stranden schoner
Nederlandse stranden zijn dit jaar weer schoner dan vorig jaar. Opvallende conclusie is dat horecaondernemers op het strand koplopers zijn op het gebied van natuurlijke disposables; er werden nauwelijks plastics gevonden.
26/07/21
Met een elektrisch aangedreven caravan over de Alpen
De elektrische auto is de schrik van elke caravanfabrikant. Een beperkt zeer trekgewicht met een lage actieradius zijn daarbij de grootste bedreigingen. Caravanfabrikant Dethleffs heeft daarom samen met moederbedrijf Erwin Hymer Group en toeleverancier ZF Friedrichshafen AG een elektrisch aangedreven caravan ontwikkeld.