Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Corona staat testen innovaties niet in de weg

Corona staat testen innovaties niet in de weg
Elk jaar test Innofest innovaties op festivals en evenementen. De organisatie is bij gebrek aan evenementen niet bij de pakken neer gaan zitten. De horeca en campings blijken mooie alternatieve testlocaties te zijn. Volgende week worden de laatste vier innovaties op Vlieland getest. Innofest test zowel op kampeerterrein Stortemelk als in het dorp nieuwe innovaties. 

Shampoo zonder water

De shampoo zonder water van Twenty is bij de douches van kampeerterrein Stortemelk te vinden. Met dit product hoopt deze startup een einde te maken aan het feit dat veel vloeibare huishoudelijke producten voor liefst 80 procent uit water bestaan. En met name aan al het transport dat hiervoor nodig is. Van de campinggasten willen ze weten hoe de shampoo aanvoelt en wat het doet met hun haar. 

Herbruikbare voedselverpakkingen

Daarnaast serveert campingrestaurant De Bolder diverse gerechten in de herbruikbare voedselverpakkingen van YoYo. Met een statiegeldsysteem hoopt deze startup de zeeën zwerfvuilvrij te houden. Door de test op Vlieland hoopt de ondernemer erachter te komen of de logistiek achter het product klopt en of klanten de verpakking daadwerkelijk terugbrengen.

Slim kooktoestel

Ook het slimme kookstel van Cook3r is op het kampeerterrein te vinden. Deze innovatie helpt ouderen met een beperking tijdens het koken. Het apparaat geeft de gebruiker aanwijzingen om de kookervaring zo soepel mogelijk te laten verlopen, waardoor deze ouderen langer zelfstandig kunnen blijven functioneren. Campinggasten kunnen het kookstel een weekend lang uitproberen. 

Eetbaar kookgerei

Ook het eetbare kookgerei van Cupbite komt naar Vlieland. Eerder dit jaar testte Cupbite al hun eetbare koffiebekers op Eurosonic Noorderslag, nu maken de ondernemers plastic lepeltjes overbodig met eetbare lepels. Om dit te testen werkt Cupbite samen met een Vlielandse ijszaak, waar klanten daar kiezen zowel plastic als eetbare lepels.

Waardevolle feedback

Eerder deze maand was Innofest met vier startups een weekend aanwezig in de Biergarten Paradigm op het voormalig Suikerunieterrein in Groningen. Dat leverde waardevolle feedback op. 

Herbruikbare shits

Zo leerden de ondernemers van de herbruikbare crewshirts van LeaseShirt dat een kleine personalisering van het shirt mogelijk misbruik kan voorkomen. Positief was dat de shirts in warm weer niet gaan plakken.

FemAlert

Ook voor de ondernemers achter FemAlert, die een platform willen creëren waar mensen ongepast gedrag in het uitgaan kunnen melden, was het een vruchtbaar weekend. Op basis van de opgehaalde feedback gaan ze met een nieuwe naam en logo aan de slag. Die moeten hierdoor beter aansluiten op de missie ‘veilig uitgaan voor iedereen’.  

CO2-negatieve frisdrank

In de Biergarten Paradigm werd ook een CO2-negatieve frisdrank getest. Microalgen absorberen CO2 op een meer efficiënte manier dan bomen en gebruiken geen schaarse landbouwgrond. Met dit uitgangspunt ontwikkelden de ondernemers van FULFoods een CO2-negatieve frisdrank van microalgen. Vooral vrouwen tussen de 25 en de 35 en milieubewuste mannen tussen de 30 en 35 waren enthousiast. De naam op de menukaart ‘refreshFUL’ was onduidelijk voor terrasgangers.

Compost board

Om de klimaatcrisis aan te pakken, zullen we meer en meer mét de natuur moeten samenwerken. Met die gedachte in het achterhoofd is ‘compost board’ ontwikkeld door de startup Rik Makes. Een materiaal dat vergelijkbaar is met hout, maar vanzelf afbreekt tot vruchtbare vezels voor de bodem.

Link: Elk jaar test Innofest innovaties op festivals en evenementen. De organisatie is bij gebrek aan evenementen niet bij de pakken neer gaan zitten. De horeca en campings blijken mooie alternatieve testlocaties te zijn. Volgende week worden de laatste vier in
Trefwoorden: duurzaam toerisme, innovaties, verblijfsrecreatie, evenementen, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.