Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Corona staat testen innovaties niet in de weg

Corona staat testen innovaties niet in de weg
Elk jaar test Innofest innovaties op festivals en evenementen. De organisatie is bij gebrek aan evenementen niet bij de pakken neer gaan zitten. De horeca en campings blijken mooie alternatieve testlocaties te zijn. Volgende week worden de laatste vier innovaties op Vlieland getest. Innofest test zowel op kampeerterrein Stortemelk als in het dorp nieuwe innovaties. 

Shampoo zonder water

De shampoo zonder water van Twenty is bij de douches van kampeerterrein Stortemelk te vinden. Met dit product hoopt deze startup een einde te maken aan het feit dat veel vloeibare huishoudelijke producten voor liefst 80 procent uit water bestaan. En met name aan al het transport dat hiervoor nodig is. Van de campinggasten willen ze weten hoe de shampoo aanvoelt en wat het doet met hun haar. 

Herbruikbare voedselverpakkingen

Daarnaast serveert campingrestaurant De Bolder diverse gerechten in de herbruikbare voedselverpakkingen van YoYo. Met een statiegeldsysteem hoopt deze startup de zeeën zwerfvuilvrij te houden. Door de test op Vlieland hoopt de ondernemer erachter te komen of de logistiek achter het product klopt en of klanten de verpakking daadwerkelijk terugbrengen.

Slim kooktoestel

Ook het slimme kookstel van Cook3r is op het kampeerterrein te vinden. Deze innovatie helpt ouderen met een beperking tijdens het koken. Het apparaat geeft de gebruiker aanwijzingen om de kookervaring zo soepel mogelijk te laten verlopen, waardoor deze ouderen langer zelfstandig kunnen blijven functioneren. Campinggasten kunnen het kookstel een weekend lang uitproberen. 

Eetbaar kookgerei

Ook het eetbare kookgerei van Cupbite komt naar Vlieland. Eerder dit jaar testte Cupbite al hun eetbare koffiebekers op Eurosonic Noorderslag, nu maken de ondernemers plastic lepeltjes overbodig met eetbare lepels. Om dit te testen werkt Cupbite samen met een Vlielandse ijszaak, waar klanten daar kiezen zowel plastic als eetbare lepels.

Waardevolle feedback

Eerder deze maand was Innofest met vier startups een weekend aanwezig in de Biergarten Paradigm op het voormalig Suikerunieterrein in Groningen. Dat leverde waardevolle feedback op. 

Herbruikbare shits

Zo leerden de ondernemers van de herbruikbare crewshirts van LeaseShirt dat een kleine personalisering van het shirt mogelijk misbruik kan voorkomen. Positief was dat de shirts in warm weer niet gaan plakken.

FemAlert

Ook voor de ondernemers achter FemAlert, die een platform willen creëren waar mensen ongepast gedrag in het uitgaan kunnen melden, was het een vruchtbaar weekend. Op basis van de opgehaalde feedback gaan ze met een nieuwe naam en logo aan de slag. Die moeten hierdoor beter aansluiten op de missie ‘veilig uitgaan voor iedereen’.  

CO2-negatieve frisdrank

In de Biergarten Paradigm werd ook een CO2-negatieve frisdrank getest. Microalgen absorberen CO2 op een meer efficiënte manier dan bomen en gebruiken geen schaarse landbouwgrond. Met dit uitgangspunt ontwikkelden de ondernemers van FULFoods een CO2-negatieve frisdrank van microalgen. Vooral vrouwen tussen de 25 en de 35 en milieubewuste mannen tussen de 30 en 35 waren enthousiast. De naam op de menukaart ‘refreshFUL’ was onduidelijk voor terrasgangers.

Compost board

Om de klimaatcrisis aan te pakken, zullen we meer en meer mét de natuur moeten samenwerken. Met die gedachte in het achterhoofd is ‘compost board’ ontwikkeld door de startup Rik Makes. Een materiaal dat vergelijkbaar is met hout, maar vanzelf afbreekt tot vruchtbare vezels voor de bodem.

Link: Elk jaar test Innofest innovaties op festivals en evenementen. De organisatie is bij gebrek aan evenementen niet bij de pakken neer gaan zitten. De horeca en campings blijken mooie alternatieve testlocaties te zijn. Volgende week worden de laatste vier in
Trefwoorden: duurzaam toerisme, innovaties, verblijfsrecreatie, evenementen, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
12/06/25
Mijlpaal EuroParcs Enkhuizer Strand: eerste gasten gearriveerd
Vrijdag 6 juni arriveerden de eerste gasten voor hun vakantie op EuroParcs Enkhuizer Strand aan het IJsselmeer.
11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...