Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Trends: kleinere accommodaties geboekt voor reizen en heel laat boeken

Trends: kleinere accommodaties geboekt voor reizen en heel laat boeken
Deze zomer pakken we veel vaker de auto naar destinaties.
We kiezen voor kleinere accommodaties, stappen eerder in de auto dan het vliegtuig en kiezen massaal voor last minutes. Dat blijkt uit onderzoek van dé VakantieDiscounter. De aanbieder heeft het druk met de boekingen voor autoreizen, stedentrips.  Bij dit onderzoek is goed te zien dat er laat nog een trip of reis wordt geboekt.

Kleinschalige accommodaties worden populairder 

Van de 1.034 respondenten zegt 58% na de coronaperiode dat de kans groot is dat ze voor een kleinschalige accommodatie kiezen. Voorheen deed slechts 38% dit. In de groep van 26-36 jaar ging 36% voor de coronacrisis naar een kleinschalige accommodatie, nu zou 59% daarvoor kiezen. Bij de groep van 46-55 jaar steeg dit van 39% naar 61%. Ook de interesse voor excursies neemt af. 59% van de 65-plussers zegt minder geneigd zijn om op excursie te gaan. Bij de jongeren is dat slechts 38%.  

Liever auto dan vliegtuig  

Ook de manier om op onze bestemming te komen, lijkt onderhevig aan de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Van alle ondervraagden zegt 36% na corona met de auto op vakantie te zullen gaan. Voorheen was dit slechts 10%.  Het toegenomen gebruik van de auto voor vakantie bleek ook eerder uit een onderzoek van TomTom.
 
Ook stapt men minder snel in het vliegtuig. Voor corona koos 90% voor een vliegvakantie, na corona is dit nog maar 64%.  Opvallend is dat met name de jongeren huiverig lijken om in een vliegtuig te stappen: slechts 48% in de leeftijdsgroep 26 t/m 35 jaar zegt in de toekomst nog met het vliegtuig te zullen gaan.  


Zo laat mogelijk boeken  

Gezien de recente ontwikkelingen van de laatste maanden is vooruitplannen niet altijd een goed idee. Na corona zegt 32% te kiezen voor vroeg boeken, tegenover eerder 63%. Het aantal mensen dat een last minutes zal boeken, is dan weer bijna verdubbeld:, van 37% naar 68%. 
Trefwoorden: accommodatie, reizen, last minute, marketing, trends

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...