Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start

Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start
Ondernemers, BOA\'s en beheerders houden de druktemonitor actueel.
Inwoners en bezoekers die er in de provincie Utrecht veilig op uit willen, kunnen vanaf vandaag terecht op druktemonitorutrecht.nl. Op deze website is te zien op welke toeristische plekken het druk of rustig is. 

Veel Nederlanders vieren dit jaar vakantie in eigen land. Om bezoekers en inwoners op een verantwoorde manier te laten genieten van de natuur, cultuur en andere recreatieactiviteiten in de Utrechtse regio, kunnen ze nu vooraf checken hoe druk het ergens is. Ook zijn rustige alternatieven op de online kaart te zien. 

Gedeputeerde Arne Schaddelee: "De druktemonitor is een hulpmiddel waarmee je kunt bepalen waar je wilt recreëren. Hiermee willen we bijdragen aan de spreiding van de drukte, zodat bezoekers veilig kunnen genieten van al het moois dat onze provincie te bieden heeft. En we hopen dat toezichthouders hierdoor minder vaak hoeven in te grijpen."

Hoe werkt de druktemonitor?

De drukte wordt aangegeven in 3 gradaties. De druktemonitor is een online kaart waarop je in één oogopslag ziet waar het rustig, gemiddeld of druk is.  De kleuren groen, oranje en rood zijn toegepast. Groen is erg rustig, rood is druk.

Met de hulp van ondernemers, beheerders van natuur- en recreatiegebieden, binnensteden, BOA’s  en andere lokale experts wordt de informatie op de kaart actueel gehouden. Zij geven enkele keren per dag door hoe druk het in hun omgeving is. Deze informatie wordt verwerkt op de kaart. 

Arne Schaddelee: "We zijn heel blij dat zoveel organisaties uit onze regio meewerken aan de druktemonitor. Dit lukt alleen als we het samen doen."

Utrechtse recreatie kan druktemonitor op eigen site plaatsen

Om de kaart breed voor iedereen toegankelijk te maken wordt de kaart niet alleen aangeboden op druktemonitorutrecht.nl maar ook op de routesinutrecht.nl, www.visitutrechtregion.nl, www.bezoek-utrecht.nl opdeheuvelrug.nl. Ook andere organisatie kunnen de druktemonitor eenvoudig op hun eigen website plaatsen. Daarvoor kunnen zij contact opnemen via info@druktemonitorutrecht.nl  externe link. Zij ontvangen dan een instructie. 

De provincie en het Routebureau Utrecht werken in dit project samen met de Utrechtse destinatiemarketingorganisaties. Zij worden vertegenwoordigd door RBT Heuvelrug & vallei, Utrecht Marketing en Visit Utrecht Region, het internationale toerismeprogramma voor de provincie. Voor het realiseren van de druktemonitor is de samenwerking gezocht met de provincie Gelderland.
Trefwoorden: drukte, corona, bezoek, toerisme, recreatie

CELTH




||| Nieuws |||

16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...