Geplaatst op: 04-08-2020
Auteur: Ton Vermeuln
NRIT

Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen

Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Afbeelding van Ben Frieden via Pixabay
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien. 

Er waren in het tweede kwartaal grote verschillen in ontwikkeling tussen sectoren. In de foodsector groeide de omzet sterk (+7,5%) door onder meer thuisconsumptie als gevolg van de sluiting van de horeca, terwijl in de non-foodsector sterk uiteenlopende ontwikkelingen per saldo leidden tot omzetverlies (-1,6%). De internetomzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal 54,8% hoger dan een jaar eerder. 

Winkels in recreatieartikelen zagen de omzet in het tweede kwartaal van 2020 met 10,8% groeien. Dat is een ongekende groei voor deze sector die in dit kwartaal tussen 2015 en 2019 maar 3,1% groei wist te realiseren. Vooral mei (+17,6%) en juni (+18,6%) waren uitstekende maanden. Alleen april noteerde een omzetverlies van 5,1%. Winkels in recreatieartikelen verkopen lectuur, sport-, kampeer-, en recreatieartikelen. 

Figuur 1: Omzetontwikkeling van winkels in recreatieartikelen, in % naar maand ten opzichte van vorig jaar, koopdaggecorrigeerd, 2005-2020

Bron: CBS
Trefwoorden: sport, verblijfsrecreatie, retail, winkels, recreatieartikelen, kampeerartikelen

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/08/20
Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien.
16/03/20
Borgstelling MKB staat open, wat is er mogelijk?
Het was al aangekondigd maar sinds vandaag staat de verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling open. Wat betekent dat voor ondernemers?
12/03/20
1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland
Bij de publicatie van het overnachtingscijfer bleek dat de groei van de Duitse bezoekers nog verder ...
06/03/20
The VR Room trapt pop-up tour af met nieuwe vestiging in Tilburg
The VR Room krijgt in Tilburg haar eerst pop-up vestiging. Daartoe is een unieke samenwerking aangegaan met vastgoedbelegger Wereldhave.
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
01/10/19
Uniforme aanpak koopstromenonderzoek
Nederlandse provincies gaan het koopstromenonderzoek uniformeren.
17/06/19
Half miljoen voor Zuid-Hollandse winkel- en centrumgebieden
De provincie Zuid-Holland stelt een half miljoen euro beschikbaar voor winkeliers, ondernemers en gemeenten die samen hun winkel- en centrumgebied willen verbeteren. Hoe kun je een bijdrage aanvragen?
14/02/19
TravelXL start met 17 vestigingen in België
TravelXL gaat over de grens. Om de positie in de Benelux te versterken is TravelXL met 17 vestiginge...