Geplaatst op: 02-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Rake klappen voor KLM

Rake klappen voor KLM
Afbeelding van b1-foto via Pixabay
KLM heeft het eerste halfjaar van 2020 een operationeel verlies geleden van 768 miljoen euro. De omzet werd bijna gehalveerd naar 2,8 miljard euro. KLM verwacht dat herstel van de vraag nog jaren gaat duren. Als gevolg daarvan moet KLM ondanks de steunmaatregelen het personeelsbestand met 4.000 tot 5.000 arbeidsplaatsen (fte) inkrimpen. 

In het tweede kwartaal daalde het aantal passagiers met 95% van ruim 9 miljoen naar minder dan een half miljoen. Het operationele bedrijfsresultaat bedroeg een verlies van 493 miljoen euro. In dezelfde periode in 2019 was dit nog een winst van  270 miljoen euro. Over het eerste halfjaar is de omzet van KLM bijna gehalveerd naar 2,8 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode in 2019. 

Grootste verlies ooit

Het operationele resultaat kwam in het eerste halfjaar uit op een verlies van 768 miljoen euro, ten opzichte van een winst van 223 miljoen euro in dezelfde periode in 2019. Een daling van bijna 1 miljard. De capaciteit is maar liefst met meer dan 50% gedaald en het aantal passagiers met meer dan 60% naar 8,1 miljoen voor de KLM Groep. KLM vervoerde hiervan 6,7 miljoen passagiers en Transavia 1,4 miljoen.

"Deze financiële resultaten onderstrepen de effecten van deze ongekende crisis voor de luchtvaart en KLM. Een resultaat van bijna €800 miljoen verlies in de eerste 6 maanden is het slechtste in de KLM-geschiedenis”, zegt KLM president-directeur en CEO Pieter Elbers. "Komende maanden breidt KLM het Europese en intercontinentale netwerk van KLM verder uit. Dit is een belangrijke, maar nog steeds beperkte en voorzichtige stap naar herstel. Er is nog een lange en vooral onzekere weg te gaan.” 
Na de uitbraak van corona is vanaf februari het KLM-netwerk geleidelijk afgebouwd naar minder dan 10% van de vluchten begin april. Ook in het tweede kwartaal werd slechts 15% van de vluchten uitgevoerd. In juli werd 30% van de vluchten uitgevoerd en bleef de bezettingsgraad achter. Het netwerk wordt momenteel langzaam en zorgvuldig weer opgebouwd, maar de inkomsten blijven nog ver achter.

Herstel gaat lang duren

De steun van de Nederlandse overheid, in de vorm van een directe lening en garantie op bankleningen voor maximaal 3,4 miljard euro, stelt KLM in staat om de crisis in de komende periode het hoofd te bieden. Maar de vooruitzichten zijn uitermate onzeker. In alle scenario’s zal het herstel van de vraag naar verwachting tot ten minste 2023 of 2024 duren. De mate en snelheid van herstel hangen af van verschillende factoren, zoals de ontwikkeling van het virus, het herstel van de economie en het reisgedrag van klanten.

Om het voortbestaan van KLM op de langere termijn te waarborgen, moet KLM zich in omvang aanpassen aan de nieuwe realiteit. Daarom is KLM genoodzaakt om het aantal arbeidsplaatsen te verminderen naar het aantal dat nodig is voor de geplande operatie in 2021/2022. In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 fte. Dat gebeurt gedeeltelijk door het niet vernieuwen van tijdelijke contracten (1.500 fte), de vrijwillige vertrekregelen (2.000 fte), pensioneringen  en natuurlijk verloop (500 fte). Voor circa 1.500 personeelsleden moeten alternatieve oplossingen worden gezocht. Als het geplande productieniveau met meer dan 20% terugloopt ten opzichte van de verwachtingen, zijn verdere maatregelen niet uitgesloten. 
Trefwoorden: luchtvaart, klm, crisis

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/20
TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is
23/09/20
Luchtvaartmaatschappijen moeten binnen 7 dagen terugbetalen
Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober weer binnen 7 dagen de prijs van een vliegticket terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dat is de termijn die de Europese Verordening ook voorschrijft. De ILT gaat daarop handhaven in Nederland.
18/09/20
Europa wil wel belasting heffen op kerosine
Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie wil dat Europa vergaande maatregelen neemt om het klimaat te beschermen.
16/09/20
Exclusief voor leden
Eenvijfde Nederlanders loopt corona op in vrijetijdssector
In hoeverre is de vrijetijdsbranche verantwoordelijk voor het oplopend aantal besmettingen? Met de epidemologische rapporten van het RIVM vanaf 1 juli analyseert de redactie van NRIT de situatie.
16/09/20
Nog twee weken om de SLIM-regeling aan te vragen
Mkb-ondernemers kunnen nog tot en met 30 september de SLIM-subsidie aanvragen om loopbaan- en scholingsadviezen voor werknemers te krijgen of een bedrijfsschool op te richten.
14/09/20
Greenpeace naar rechter voor aanvechten staatssteun aan vervuiler KLM
Als eerste stap heeft Greenpeace vandaag de overheid formeel op de hoogte gesteld. “Het kabinet verzaakt om harde afspraken te maken met KLM over het tegengaan van de vervuiling”, aldus Dewi Zloch, expert Klimaat en Energie bij Greenpeace.
13/09/20
Bijna 12.000 handtekeningen voor eenduidiger reisadviezen
De reisbranche heeft vrijdag meer van 10.000 handtekeningen aangeboden aan het ministerie van Buitenlandse Zaken waarin wordt gevraagd om meer genuanceerde en heldere reisadviezen.
10/09/20
ANVR dagvaardt luchtvaartmaatschappijen om uitblijven restituties
ANVR gaat Air Maroc voor de rechter slepen omdat zij niet-uitgevoerde vluchten niet terugbetalen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de wet houden op dit punt heeft ANVR in het vizier.