Geplaatst op: 29-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Mini-expo Cheese Valley geopend in Gouda Cheese Experience

Mini-expo Cheese Valley geopend in Gouda Cheese Experience
In de Cheese Experience in Gouda staat sinds kort een mini expositie van de Cheese Valley, de regio rond Gouda en Woerden. De mini-expo helpt bezoekers om ook hun weg te vinden naar andere bezienswaardigheden in de Cheese Valley regio en het  Groene Hart.

Vertegenwoordigers van de vier gemeenten woonden de onthulling van de mini-expo bij, waarvan concept, ontwerp en realisatie net zoals de hele Gouda Cheese Experience in handen waren van DST experience agency. 

De Cheese Experience

De Cheese Experience is een attractie rond kaas en kaasmaken in de binnenstad van Gouda. Bezoekers worden begeleid door mascotte Ralfie, stappen in een grote kaas en krijgen dan een 360 graden-film voorgeschoteld. Daarna komen ze in een weiland met interactieve koeien en even verderop staan productie en export centraal. Bezoekers gaan ook zelf aan de slag zoals in de melk-exhibit waarbij ze via het melken van een bijna echte koe met interactieve uier een virtueel emmertje vullen met melk. Ook kun je geuren raden en zijn er vijf productie-exhibits, waarmee bezoekers het hele totstandkomingsproces van kaas ervaren. De Gouda Cheese Experience is een mix tussen fun, ontdekken en leren. Er wordt gemikt op 100.000 bezoekers per jaar.


Foto's: Heijmerink Wagemakers

Aansluiten bij Perspectief 2030

De mini-expo in de Gouda Cheese Experience past volgens Champ Bouwman, projectleider Cheese Valley, in de landelijke visie op toerisme Perspectief 2030 om van ons héle land een leefbare, geliefde en waardevolle bestemming te maken. Zowel voor bezoekers, als voor bewoners. "Het gebied rond Gouda en Woerden is dé authentieke plek waar Goudse kaas vandaan komt. Een prachtige bestemming voor bezoekers die verder willen kijken dan de bekende hotspots.”

Bezoekers kunnen in de mini-expo in een film en op een kaart zien welke andere bezienswaardigheden er in de buurt te vinden zijn. "We hopen op vele bezoekers voor Gouda en de Experience, en dat die bezoekers er verder op uit trekken in het gebied. Zodat ze Cheese Valley en het moois dat het Groene Hart te bieden heeft, gaan ontdekken,” aldus wethouder Thierry van Vugt van Gouda. "De bestuurlijke intentie is om bezoekers langer in de regio te houden, en daarmee ook inkomsten te genereren.”
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, zuid-hollend, Holland iconen, spreiding

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...