Geplaatst op: 24-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector
De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet. Sterkst getroffen worden de horeca en de reisbranche. Goed nieuws is er voor de vakantieparken, voor hen voorziet Rabobank een 0-lijn. Regionaal ziet de bank evenwel grote verschillen.

Voor hotels voorziet Rabobank in het derde kwartaal van 2020 nog een omzetverlies van 50%. Dat loopt heel langzaam terug naar -15% in het derde kwartaal van 2021. Restaurants zullen zich moeten voorbereiden op een langdurige omzetdip van 40% tot 50%. Pas in het derde kwartaal van 2021 voorziet Rabobank een herstel. Cafés zitten dit kwartaal op 50% omzetverlies maar dat gaat in de koude kwartalen 4 en 1 oplopen naar 70%. Voor cafetaria’s herstelt het omzetverlies heel langzaam vanuit een minder diep dal (-15% in het 3e kwartaal van 2020).

Reisorganisaties zitten in het derde kwartaal nog in een flinke dip (-70%) maar dat herstelt zich snel vanaf het 4e kwartaal van 2020 naar -20% tot -10% in het 2e kwartaal van 2021.

Vakantieparken lijken met een verwacht omzetverlies van 0% over alle kwartalen het minste last te hebben van de coronacrisis. 

De dagrecreatie zal zich na de zomer enigszins herstellen van -53% in het 3e kwartaal van 2020 naar zo’n -30% vanaf het 4e kwartaal. Pas in het 3e kwartaal van 2021 wordt een omzetherstel verwacht. De sport- en recreatieverenigingen  zullen zich sneller herstellen. Daar is met -15% in het 3e kwartaal van 2020 het dal ook niet zo diep en gaat de sector al in het 1e kwartaal van 2021 naar de 0-lijn. 



Regionaal grote verschillen

Rabobank ziet regionaal grote verschillen. Hotels aan de kust en vakantieparken in het hele land herstellen op dit moment. We zien hun omzetten op een vergelijkbaar niveau komen als 2019. Dit komt doordat het binnenlandse toerisme aantrekt en doordat het toerisme uit de buurlanden weer op gang komt. Ook zien we voor dit type bedrijven dat de boekingen voor het najaar al iets voor op schema lopen, wat kan duiden op een kleine plus voor het derde kwartaal van 2020.

Het herstel van de omzetten van hotels in steden blijft achter omdat het internationaal toerisme sterk is afgenomen. Daarbij zijn stadshotels vaker dan gemiddeld afhankelijk van zakelijke gasten. Door het uitblijven van onder andere congressen mist de sector deze groep gasten. Het herstel zal met vertraging op gang komen, waarbij voor het toerisme pas een volledig herstel zal plaats vinden in 2023.

Thuiswerken gaat niet meer weg

Nu veel Nederlanders al maanden thuiswerken, omarmen veel bedrijven ook de voordelen van het thuiswerken. Hiermee zullen een aantal zaken structureel gaan veranderen.

Rabobank verwacht dat de bezetting op kantoren zal afnemen en daarmee ook de bestedingen in de bedrijfscatering. Kantoorbezoek zal met name gericht zijn op sociale contacten. Cateraars kunnen hier op inspelen door het aanbod aan te passen. Op locaties waar veel mensen passeren, zogenaamde ‘high-traffic locaties’, verwachten we structureel minder mensen, omdat mensen meer thuiswerken. Dit betekent minder gasten voor met name de to-go-concepten op onder ander stations en vliegvelden.

Uit eten en sporten op andere momenten

Waar we traditioneel uit eten gaan op donderdag tot en met zaterdag, kan dit door het thuiswerken wat meer verschuiven door de flexibiliteit in de agenda. Restaurants kunnen hier op in gaan spelen. Ook fitnessbedrijven kunnen wellicht profiteren van meer thuiswerken. Ze kunnen in spelen op de flexibiliteit van de werknemer door activiteiten te spreiden over de dag kunnen.
Link: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/coronacrisis/horeca-en-recreatie/horeca-en-recreatiesector-lijdt-onder-coronaregels
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, hotels, cafés, restaurants, cafetaria's, dagrecreatie

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/20
Westfries Museum opent rijk ingerichte kunstkammer
De ruimte is ingericht naar het voorbeeld van een 17e-eeuwse ‘kunstkammer’, zoals die destijds in de huizen van de rijke kooplieden te vinden was.
25/09/20
Depot Boijmans drie dagen open
Naast 7.000 bezoekers ook een breed online programma.
25/09/20
Derde marathon op schaal gaat door in Madurodam
Het Haagse themapark Madurodam houdt op zondag 4 oktober de derde editie van haar eigen marathon speciaal voor kinderen.
25/09/20
Sterke groei online bestedingen maar niet in vrijetijdssector
De online bestedingen van Nederlandse consumenten groeiden in het tweede kwartaal van 2020 met 12% naar 6,36 miljard euro. De vrijetijdssector had part noch deel in deze groei en moest een dip incasseren
25/09/20
Beerze Bulten lanceert Avonturenpad Beerze Rangers
Deze week lanceerde Vakantiepark Beerze Bulten een nieuw avonturenpad in de bossen van Beerze genaamd Beerze Rangers.
25/09/20
Online concerten vanuit Tiny Houses Droomparken
Droomparken start met zogenaamde Tiny Concerts vanuit de Tiny Houses op vakantiepark De Zanding in Otterloo. De concerten van poprock tot klassiek repertoire, van musical tot Nederlandse luisterliedjes, van zoetgevoiced tot coloratuur worden online uitgezonden.
25/09/20
Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat.
24/09/20
De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven.