Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties
Photo by Oleg Magni from Pexels
ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse economie in 2020 met 5,6% zal krimpen. Deze krimp ontstaat door forse omzetdalingen in de horeca, dagrecreatie en in delen van de retail en industrie. Maar ook omdat we minder naar het buitenland op vakantie gaan. Dat we daadwerkelijk minder aan reizen uitgeven ziet de bank aan de pintransacties. De hotelmarkt zal niet volledig herstellen omdat de zakelijke markt krimpt.

In het eerste kwartaal, met slechts twee coronalockdownweken daalde de omzetten in de branche al met dubbele cijfers. Het sterkste in de reisbranche (-18%), cafés (-15%), hotels (-13%) en restaurants (-12%). ABN AMRO verwacht dat deze sectoren in het tweede kwartaal nog met veel slechtere cijfers komen. 

Economie krimpt door minder buitenlandvakanties 

Volgens de bank krimpt de Nederlandse economie ook doordat we minder op vakantie gaan naar het buitenland. Aan buitenlandse vakanties geven Nederland samen 23,9 miljard euro uit. Daarvan wordt een deel in het buitenland uitgegeven maar 6,6 miljard euro daarvan komt rechtstreeks in Nederland terecht. Dat zijn bijvoorbeeld inkomsten van reisbureau’s en touroperators, binnenlandse vervoerskosten. Die 6,6 miljard euro is 0,85% van het bruto binnenlands product. 

Het mag duidelijk zijn dat de vakantiemarkt er in 2020 heel anders uit zal zien. We gaan veel minder in het buitenland op vakantie en slechts een deel van de Nederlanders ruilt die vakantie in voor een binnenlandse. Uit een analyse van het betalingsverkeer van en naar ABN AMRO-rekeninghouders blijkt dat Nederlandse consumenten in de periode maart – mei 2020 ruim 70 procent minder uitgaven aan reizen en vakanties.

Herstel vakantiemarkt pas in 2022

Ondanks de coronacrisis zijn Nederlanders nog niet vakantiemoe. Uit onderzoek van Trends &Tourism blijkt dat  een grote meerderheid van de bevolking (75%) de komende jaren nog altijd op vakantie wil gaan. Toch gaat de Nederlandse vakantiemarkt een moeilijke periode tegemoet. Bij ABN AMRO verwachten ze dat het aantal buitenlandvakanties van Nederlanders pas in 2022 weer op het niveau van 2019 komt te liggen. Het feit dat populaire bestemmingen als Frankrijk en Duitsland goed met de auto en trein bereikbaar zijn bevordert het herstel. Deskundigen van de bank verwachten dat consumenten in de toekomst meer korte vakanties boeken om de risico’s van besmetting en annulering te verkleinen. 

Hotelmarkt kleiner

ABN AMRO verwacht dat de hotelmarkt niet volledig zal herstellen. Nederlandse hotels zijn voor 38% van alle hotelovernachtingen afhankelijk van de zakelijke markt en voor nog eens 52% van buitenlandse toeristen. Met name Amerikaanse en Britse toeristen kampen voorlopig nog met reisbeperkingen. Al is het maar omdat het aantal vluchten nog beperkt is. Positief is dat de meeste hotels cashflowneutraal zijn vanaf ongeveer 55 procent bezetting. Per juli 2020 lukt het veel hotels om deze bezetting te realiseren. Zij richten zich op Nederlandse, Duitse en Belgische toeristen. 

Doordat veel zakelijke evenementen, beurzen en congressen vanaf maart zijn geannuleerd of verzet, worden met name de hotels die zich op de zakelijke reiziger richten hard geraakt. Het herstel van deze markt zal volgens ABN AMRO niet volledig zal zijn. Mensen raken gewend aan het videobellen, dat tijd en geld bespaart. Ook na de introductie van een vaccin zullen zakenreizigers en hun werkgevers zich afvragen of een fysiek bezoek noodzakelijk is, of dat een virtueel bezoek kan volstaan. 

Campings en bungalowparken worden veel minder hard door de coronacrisis geraakt. Zij zijn veel minder afhankelijk van de buitenlandse markt. Bij de campings kwam in 2019 slechts 27% van de gasten uit het buitenland. Bij de vakantieparken kwam 28,4% uit het buitenland; voornamelijk uit Duitsland en België. Die gasten komen als eerste weer terug.

Trefwoorden: corona, crisis, vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.