Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties
Photo by Oleg Magni from Pexels
ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse economie in 2020 met 5,6% zal krimpen. Deze krimp ontstaat door forse omzetdalingen in de horeca, dagrecreatie en in delen van de retail en industrie. Maar ook omdat we minder naar het buitenland op vakantie gaan. Dat we daadwerkelijk minder aan reizen uitgeven ziet de bank aan de pintransacties. De hotelmarkt zal niet volledig herstellen omdat de zakelijke markt krimpt.

In het eerste kwartaal, met slechts twee coronalockdownweken daalde de omzetten in de branche al met dubbele cijfers. Het sterkste in de reisbranche (-18%), cafés (-15%), hotels (-13%) en restaurants (-12%). ABN AMRO verwacht dat deze sectoren in het tweede kwartaal nog met veel slechtere cijfers komen. 

Economie krimpt door minder buitenlandvakanties 

Volgens de bank krimpt de Nederlandse economie ook doordat we minder op vakantie gaan naar het buitenland. Aan buitenlandse vakanties geven Nederland samen 23,9 miljard euro uit. Daarvan wordt een deel in het buitenland uitgegeven maar 6,6 miljard euro daarvan komt rechtstreeks in Nederland terecht. Dat zijn bijvoorbeeld inkomsten van reisbureau’s en touroperators, binnenlandse vervoerskosten. Die 6,6 miljard euro is 0,85% van het bruto binnenlands product. 

Het mag duidelijk zijn dat de vakantiemarkt er in 2020 heel anders uit zal zien. We gaan veel minder in het buitenland op vakantie en slechts een deel van de Nederlanders ruilt die vakantie in voor een binnenlandse. Uit een analyse van het betalingsverkeer van en naar ABN AMRO-rekeninghouders blijkt dat Nederlandse consumenten in de periode maart – mei 2020 ruim 70 procent minder uitgaven aan reizen en vakanties.

Herstel vakantiemarkt pas in 2022

Ondanks de coronacrisis zijn Nederlanders nog niet vakantiemoe. Uit onderzoek van Trends &Tourism blijkt dat  een grote meerderheid van de bevolking (75%) de komende jaren nog altijd op vakantie wil gaan. Toch gaat de Nederlandse vakantiemarkt een moeilijke periode tegemoet. Bij ABN AMRO verwachten ze dat het aantal buitenlandvakanties van Nederlanders pas in 2022 weer op het niveau van 2019 komt te liggen. Het feit dat populaire bestemmingen als Frankrijk en Duitsland goed met de auto en trein bereikbaar zijn bevordert het herstel. Deskundigen van de bank verwachten dat consumenten in de toekomst meer korte vakanties boeken om de risico’s van besmetting en annulering te verkleinen. 

Hotelmarkt kleiner

ABN AMRO verwacht dat de hotelmarkt niet volledig zal herstellen. Nederlandse hotels zijn voor 38% van alle hotelovernachtingen afhankelijk van de zakelijke markt en voor nog eens 52% van buitenlandse toeristen. Met name Amerikaanse en Britse toeristen kampen voorlopig nog met reisbeperkingen. Al is het maar omdat het aantal vluchten nog beperkt is. Positief is dat de meeste hotels cashflowneutraal zijn vanaf ongeveer 55 procent bezetting. Per juli 2020 lukt het veel hotels om deze bezetting te realiseren. Zij richten zich op Nederlandse, Duitse en Belgische toeristen. 

Doordat veel zakelijke evenementen, beurzen en congressen vanaf maart zijn geannuleerd of verzet, worden met name de hotels die zich op de zakelijke reiziger richten hard geraakt. Het herstel van deze markt zal volgens ABN AMRO niet volledig zal zijn. Mensen raken gewend aan het videobellen, dat tijd en geld bespaart. Ook na de introductie van een vaccin zullen zakenreizigers en hun werkgevers zich afvragen of een fysiek bezoek noodzakelijk is, of dat een virtueel bezoek kan volstaan. 

Campings en bungalowparken worden veel minder hard door de coronacrisis geraakt. Zij zijn veel minder afhankelijk van de buitenlandse markt. Bij de campings kwam in 2019 slechts 27% van de gasten uit het buitenland. Bij de vakantieparken kwam 28,4% uit het buitenland; voornamelijk uit Duitsland en België. Die gasten komen als eerste weer terug.

Trefwoorden: corona, crisis, vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...