Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen

Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen
De online promotiecampagne ‘Welkom terug in Nederland’ is succesvol afgesloten. Met de belangeloos opgezette campagne en een (gesponsorde) investering van slechts 2.500 euro werd in amper zes weken tijd een bereik op (social) mediakanalen van ruim 9.5 miljoen mensen gerealiseerd. Het op woensdag 3 juni geopende Instagramkanaal groeide organisch van nul tot ruim 2.290 volgers vandaag. De hashtag #WelkomteruginNl werd in de periode van 3 juni – 15 juli 2020 bijna 510.000 gehanteerd. Ook Pleisureworld is ambassadeur van de campagne.

Mede-initiatiefnemer en woordvoerder van Welkom terug in Nederland Isabel Mosk: "We zijn er trots op dat we door de campagne een bijdrage hebben geleverd aan de bewustwording van vooral ook jongere mensen om deze zomer op ontdekkingsreis in eigen land te gaan. Deze campagne heeft daadwerkelijk aangezet tot actie. #WelkomteruginNL is een mooie campagnevoorzet én ondersteuning geweest voor de toeristische sector. Wij zijn er als eersten mee gestart en het is goed om te zien dat er meer promotie-initiatieven volgden. De sector verdient het! Het is uniek dat wij als groep van initiatiefnemers én ambassadeurs, allen zonder belangen, deze campagne hebben gecreëerd. Dit netwerk is van onschatbare waarde.”   

Kettingreactie geslaagd

De initiatiefnemers hadden de ambitie om door een co-creatiecampagne, met een hoofdrol voor het Instagramkanaal @WelkomteruginNL en de hashtag #WelkomteruginNL, in korte tijd een kettingreactie te ontketenen. Samen met ambassadeurs wilden zij bewustwording creëren voor de toerisme- en recreatiemogelijkheden in Nederland. Dat dit meer dan gelukt is, bewijzen de resultaten en het draagvlak onder ruim 100 ambassadeurs. Het idee voor een belangeloze campagne ter ondersteuning van ondernemers in de Nederlandse toerisme- en recreatiewereld vond na de lancering direct weerklank bij contentmakers.

Boost door Ambassadeurs 

Vijftig toonaangevende influencers en reisbloggers hebben hun favoriete plek in Nederland gedeeld op hun eigen Instagram, Twitter, Facebook en Youtube kanalen. Met de hashtag #WelkomteruginNL gaven zij direct een enorme boost aan de campagne. Het enthousiasme van deze groep ambassadeurs werkte aanstekelijk en gedurende de campagne verdubbelde het aantal ambassadeurs tot meer dan 100. Gezamenlijk zetten zij de toon voor een gestage opmars van volgers en gebruikers van de #WelkomteruginNL op alle social mediakanalen.

Instagramkanaal leidend

Het Instagramkanaal @Welkomterugin.nl was bedoeld als inspiratiebron om op ontdekkingstocht in Nederland te gaan. Daarbij werd gebruik gemaakt van foto’s van de eigen ambassadeurs. Dat leverde een snelle organische aanwas op van bijna 2.300 volgers in een tijdbestek van zes weken.

Instameets op verzoek

De campagne is langer doorgegaan dan oorspronkelijk gepland, omdat er vanuit de toerisme- en recreatiebranche veel positieve respons kwam en verzoeken tot samenwerking. Twee weekenden werden Instameets in zeven verschillende regio’s georganiseerd. Ook hier werkten alle betrokkenen vanuit Welkom terug in Nederland belangeloos aan mee. Zo’n 50 ambassadeurs die op stap gingen in Drenthe, Overijssel, Noord-Holland, Brabant, Zeeland, Het Gooi en een minder bekend gedeelte van de Veluwe, zorgden met hun impressies voor een prachtig slotoffensief op de social mediakanalen.

Bijdragen nog steeds welkom

Iedereen blijft welkom met de hashtag #WelkomteruginNL een bijdrage te leveren en een lievelingsstek of visueel verhaal te delen op de eigen social mediakanalen. Actief beheer van het social media-account stopt per 15 juli 2020.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, campagnes, Nederland

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
03/08/20
Winactie Duitse trips bij Bever
Winkelketen van outdoor producten Bever heeft een winactie opgezet met het Duits Verkeersburo. Vijf ...
30/07/20
Whitepaper Digitale Vrijetijdswereld
MarketingOost heeft een whitepaper gemaakt die ondernemers in de vrijetijdssector moet inspireren over digitalisering. De provincie Overijssel ondersteunt met subsidiemogelijkheden.
23/07/20
Tips van vrienden zien op Terschelling Tips app
De VVV Terschelling lanceerde onlangs ‘Terschelling Tips’, een app vol tips met activiteiten in de natuur op Terschelling. Bijzonder is dat gebruikers kunnen zelf ook tips toevoegen, tips van vrienden zien en vragen.
20/07/20
Goene pop-up van Breda Marketing op Grote Markt
Breda wil bezoekers en de eigen bewoners in deze coronatijd de ruimte geven. Dat doen ze vanaf dit weekend ook letterlijk met een pop-up vestiging hartje binnenstad waar bezoekers worden verleid de natuur in en rond de stad te bezoeken.
15/07/20
Positief resultaat voor VVV Zeeland in 2019
VVV Zeeland heeft het boekjaar 2019 met een positief financieel resultaat af weten te sluiten. Dat is opmerkelijk aangezien de organisatie in mei van dat jaar nog de noodklok luidde.
15/07/20
Campagne Welkom terug in Nederland bereikt met een budget van 2.500 euro ruim 9,5 miljoen mensen
De online promotiecampagne ‘Welkom terug in Nederland’ is succesvol afgesloten. Met de belangeloos opgezette campagne en een (gesponsorde) investering van slechts 2.500 euro werd in amper zes weken tijd een bereik op (social) mediakanalen van ruim 9.5 miljoen mensen gerealiseerd.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.