Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt

Moeilijke jaren voor Nederlandse vakantiemarkt
Photo by Jonas Ferlin from Pexels
De komende jaren zal de Nederlandse vakantiemarkt het als gevolg van de coronacrisis moeilijk hebben. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt na een periode van herstel weer bescheiden kunnen gaan groeien. Nederlanders zullen het komende decennium meer verantwoord op vakantie gaan. Er zal meer aandacht komen voor zaken als gezondheid, betekenis en duurzaamheid. Daarnaast mag een revival van binnenlandse vakanties verwacht worden. Dit blijkt uit de Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2030 van Trends & Tourism.

De vakantiemarkt bevindt zich momenteel als gevolg van de coronacrisis in een ongekend onzekere fase. Veel bedrijven hebben het moeilijk en de consument is vanwege alle onzekerheid terughoudend met boeken. Uit een recente meting van Trends & Tourism blijkt echter dat vakantie nog altijd belangrijk wordt gevonden. 

Vakantie-intentie van Nederlanders nog altijd hoog

Een grote meerderheid van de bevolking (75%) wil de komende jaren nog altijd op vakantie. Ervan uitgaande dat de crisis niet lang en diep zal zijn, zal de markt binnen een paar jaar weer kunnen herstellen. Beginnend met dichtbij vakanties, vervolgens de rest van Europa en daarna verre vakanties. Het onbezorgde van vakanties is er echter wel even van af. De consument mist vertrouwen en gaat bij de vakantiekeuze voor zekerheid en flexibiliteit. Na herstel van de markt mag een bescheiden groei van het aantal vakanties verwacht worden van zo’n 0,5 à 1% per jaar. Een groei die past bij de ontwikkelfase van de vakantiemarkt. Dit bescheiden groeiperspectief betekent overigens niet dat er niets veranderd. De vakantiemarkt is volop in beweging.

Revival van binnenlandse vakanties

Naast diverse andere trends is de revival van de binnenlandse vakantie het meest opmerkelijk. De afgelopen decennia stabiliseerde het aantal binnenlandse vakanties, de groei zat vooral bij buitenlandse vakanties (vooral ook verre reizen). De komende jaren zullen binnenlandse vakanties naar verwachting weer aan populariteit winnen. Dit was een trend die al voor de coronacrisis aan het opkomen was; de coronacrisis versterkt dit eigenlijk alleen maar. 

De groei van binnenlandse vakanties kan onder meer verklaard worden uit een sterk groeiend aantal senioren, meer aandacht voor duurzaamheid (binnenlandse vakanties kennen lagere footprint), een grotere kans op mooi zomerweer in eigen land en in z’n algemeenheid een positiever imago van Nederland als vakantiebestemming.

Vakantietrends voor het komende decennium

Mede door de behoefte om er regelmatig even op uit te trekken zal het komende decennium vooral het aantal korte vakanties verder stijgen. Daarnaast zal het aantal seniorenvakanties verder toenemen, met name die van 65+-ers. Hun aantal in de bevolking groeit de komende jaren sterk. De behoefte aan comfort/luxe zal – mede door de vergrijzing – verder toenemen. 

Wat betreft de organisatie van de vakantie zullen Nederlanders - geholpen door technologie - nog meer hun ideale vakantie zelf willen samenstellen. De smartphone vormt daarbij een onmisbaar device in alle fasen van het reisproces. Vakantiegangers zullen de komende jaren meer verantwoord op vakantie gaan. Er komt meer aandacht voor duurzaamheid (o.a. meer bewust kiezen van vervoer). 

De vakantie zal ook meer een instrument voor zelfontplooiing worden (op zoek naar betekenis). Gezond leven wordt ook tijdens vakanties belangrijker, dit uit zich onder meer in voeding, maar ook in de activiteiten die ondernomen worden (meer sportief/actief bezig zijn). En als antwoord op overtourism zal de vakantieganger meer van de gebaande paden gaan en op zoek gaan naar meer onbekende plekken.
Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, toekomstperspectief

CELTH



||| Nieuws |||

17/07/25
Exclusief voor leden
Kom je in aanmerking voor regeling Kunst Erfgoed Festival?
Organiseer je een festival, biënnale/triënnale of vergelijkbaar evenement gericht op beeldende kunst en/of erfgoed? Of wil je beeldende kunst en/of erfgoed tonen binnen een andersoortige context, zoals een pop- of theaterfestival? Misschien kom je in aanmerking voor een bijdrage Kunst Erfgoed Festival van Mondriaan Fonds.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Ga mee op inspiratiereis naar Montpellier – beleef de Europese recreatiesector van binnenuit
Van 3 t/m 6 november 2025 organiseert HISWA-RECRON samen met France-Compagnie opnieuw een unieke inspiratiereis voor recreatieprofessionals. Inmiddels hebben 23 ondernemers en managers uit de Nederlandse recreatiesector zich aangemeld voor deze exclusieve reis. Wil jij er ook bij zijn? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
16/07/25
Exclusief voor leden
Dagattracties kunnen sleutelrol spelen in verduurzaming reisgedrag
Dagattracties zoals pretparken, dierentuinen en musea kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer reisgedrag van hun bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van reizigersvereniging Rover.
16/07/25
Merlin investeert 70 miljoen pond in ruimtevaartthema
Merlin Entertainment heeft op 15 juli de eerste details onthuld van het ruimtevaartthema dat wordt ontwikkeld in LEGOLAND Resorts in Florida en Californië, met onder meer indoor achtbanen.
16/07/25
Aantal bezoekers VVV's Noordwijk stijgt fors
Een recordaantal van 23.904 bezoekers in VVV Noordwijk en Noordwijkerhout in de eerste helft van 2025. Voor VVV Noordwijk betekent dat een stijging van 34% ten opzichte van 2024, voor Noordwijkerhout een stijging van 16%.