Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd

Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Afbeelding van Ahmad Ardity via Pixabay
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk. Zo ligt de omzet van de pinbetalingen in de vrijetijdssector nog altijd 23% achter op dezelfde periode in 2019 . Dat blijkt uit een analyse van ING.

In de week tot en met 30 juni lag de waarde van pinbetalingen nog maar 2% lager dan een jaar eerder. Dat is een flinke verbetering van de omzetontwikkeling ten opzichte van begin april (-30%). De bank signaleert een toename van het gemiddelde pinbedrag en een verschuiving van cash naar elektronisch. Dat resulteert in 12% minder pintransacties. 

In de vrijetijdssector zijn tot en met juni 33% minder pintransacties gerealiseerd die 23% minder omzet genereerden. Voor de deelsector recreatie & cultuur zit in de min met 57% minder transacties en 51% minder omzet. Cafés en restaurants doen het een stuk beter met 28% minder transacties maar slechts 14% minder omzet. 


Trefwoorden: bestedingen, ondernemen, transacties, horeca, vrije tijd, verblijfsrecreatie, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.
30/06/25
Voyin introduceert automatische herboeking bij prijsdaling
Het Nederlandse traveltech-platform Voyin.com heeft een innovatieve functie gelanceerd: Book & Rebook. Deze technologie herboekt hotelkamers automatisch wanneer de prijs daalt na de oorspronkelijke reservering, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen.