Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%

Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Afbeelding van 0805edwin via Pixabay
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend. 

Amsterdam heeft voor deze prognose drie scenario’s doorgerekend. Scenario Hoog gaat uit van een snel herstel binnen Europa waarbij het vliegverkeer en zakenmarkt in de zomer en het najaar op gang komen. Scenario Midden voorziet een langzaam herstel in 1,5 meter samenleving met vooral vakanties in eigen land en binnen Europa maar vliegen beperkt blijft. Scenario Laag gaat uit van een langzaam herstel in de zomer, een tweede Corona-golf en reisbeperkingen in de herfst-winter.

Verblijfs- en dagbezoek in diep dal

Op basis van die scenario’s daalt het verblijfsbezoek in Amsterdam van 10,3 miljoen in 2019 naar 2,7-3,9 miljoen in 2020, een achteruitgang van 62% tot 74% ten opzichte van 2019. De laatste keer dat in Amsterdam het aantal verblijfsbezoekers daalde was tijdens de financiële crisis. Toen daalden die in 2008 met 2%. In 2020 kan de hoofdstad rekenen op 5,2-6,3 miljoen unieke dagbezoekers, 44 tot 54 procent minder dan 2019.

Op korte termijn verwacht Amsterdam meer Nederlandse en Duitse bezoekers. Als gevolg van de maatregelen hebben de voorzieningen wel minder capaciteit beschikbaar. De intercontinentale markt zal pas op de lange termijn herstellen evenals de congres- en zakelijke markt.


Link: https://data.amsterdam.nl/publicaties/publicatie/factsheet-bezoekers-in-amsterdam-2018-2019-2020/82e0a898-43a2-4743-b959-115cfbfc3295/
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, dagtoerisme, noord-hollend, amsterdam

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.