Geplaatst op: 10-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen

Negen projecten moet regio Utrecht uit coronacrisis helpen
Kans: verblijfsaccommodatie ontvangen veel boekingen. Foto: RBT Utrechtse Heuvelrug en Vallei.
Toerisme en recreatie op de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei zijn hard getroffen door de coronacrisis. Om de sector er weer bovenop te helpen, presenteert Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei een herstelplan dat nog deze maand van start gaat.  Anders aan dit plan is de stevige aandacht voor het herstel van de zakelijke kant.

Met 700 miljoen euro aan inkomsten, werkgelegenheid voor 10.000 mensen en een grote bijdrage aan het voorzieningenniveau in de regio, zijn toerisme en recreatie zowel sociaal als economisch van groot belang voor de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.

"Voorzieningen op peil houden"

"Zeker in deze coronacrisis moeten we er alles aan doen om de toeristische sector te ondersteunen, werkgelegenheid te behouden en voorzieningen op peil te houden”, zegt voorzitter Rob Jorg van de Innovatietafel Toerisme Heuvelrug (het strategisch overleg van marktpartijen en overheden in de regio). "Ik ben daarom blij met de brede steun voor dit plan, waarin nadrukkelijk wordt opgeroepen veiligheidsregels in acht te nemen en respect te tonen voor de natuur. We verwachten dat de sector  met deze extra steun in elk geval nog iets van dit jaar kan inhalen en daarna beter en duurzaam kan herstellen.”

Kans: verblijfsaccommodaties ontvangen veel boekingen

De verwachting dat veel Nederlanders deze zomer dicht bij huis blijven, biedt volgens RBT-directeur Michiel van der Schaaf kansen. "We zien dat mensen er weer op uit willen en vakantieparken en verblijfslocaties veel boekingen ontvangen. Dat is natuurlijk mooi maar zorgt er ook voor dat bezoek aan de regio in goede banen moet worden geleid. Daarom zijn we in deze fase terughoudend in promotie van de regio naar buiten toe. We richten ons vooral op mensen die hier al zijn of waarvan de kans groot is dat ze komen, zoals dagbezoekers uit de provincie Utrecht en de Randstad. Door hen goed te informeren voorkomen we kunnen we drukte op ongewenste plekken voorkomen en zorgen we tegelijk voor een zo goed mogelijk verdienpotentieel voor ondernemers.”

Snel op- of afschalen

Het Herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021 is gemaakt met inbreng van ruim honderd ondernemers en overheden op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Het plan bestaat uit negen projecten die elkaar versterken, loopt tot eind 2021 en kan adaptief worden op- of afgeschaald als de ontwikkeling van het coronavirus daartoe aanleiding geeft.

Bij het begin van de zomervakantie in de regio gaat de uitvoering van start en worden bestaande campagnes gericht op vakantiegangers, zakelijk toerisme en kastelen en buitenplaatsen aangepast. Daarnaast wordt aandacht besteed aan veiligheid, onder meer met een druktemonitor die wordt ontwikkeld samen met de provincie, Routebureau Utrecht en regiomarketingorganisaties. Omdat ook winkelen, cultuur en evenementen hard zijn getroffen door de coronacrisis en van vitaal belang zijn voor de leefbaarheid in de regio worden deze sectoren extra ondersteund.
Met het herstelplan wil RBT Heuvelrug & Vallei de regio ook voorbereiden op een vitale toeristische sector na corona. Zo wordt tijdens innovatiesessies bekeken hoe zakelijk toerisme sterker uit de crisis kan komen en is een Agenda Vitaal Duurzaam Toerisme 2021-2025 in voorbereiding.

De negen projecten

1 Druktemonitor
2 1,5 meter #heuvelrugstijl
3 Meetings #heuvelrugstijl
4 Innovatiesessies zakelijk toerisme
5 Kastelen en buitenplaatsen
6 Vakantie #heuvelrugstijl
7 E-bike Heuvelrug
8 Hier moet je zijn #heuvelrugstijl
9 Lokaal genieten #heuvelrugstijl

Het volledige herstelplan is te lezen op www.herstelplan.opdeheuvelrug.nl.
Trefwoorden: Utrecht, regiomarketing, herstelplan, beleid, visie, DMO

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/08/20
Geralt Ploegstra wil aandacht voor natuur met grooste speurtocht ter wereld
De coronacrisis maakt ook creatief. Geralt Ploegstra wil in deze tijd met social distanding de grootste speurtocht ter wereld organiseren. Hij wil daarmee aandacht vragen voor de mooie maar kwetsbare natuur. Dan moet hij wel het oude record van 14.580 mensen verbreken
09/08/20
Miljoen fietsers voor Fietsen door het Water
De Belgische fietsattractie ‘Fietsen door het Water’ heeft in vier jaar tijd een miljoen fietsers getrokken. Met fietsattracties zoals ‘Fietsen door het Water’ en ‘Fietsen door de Bomen’ wil Belgisch Limburg zich als fietsprovincie op de kaart zetten.
09/08/20
Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties
De campagne van Vlaanderen Vakantieland om vooral in eigen land op vakantie te gaan heeft bij onze zuiderburen prima gewerkt. In juli boekten Belgen boekten maar liefst 50% meer overnachtingen in eigen land dan in juli vorig jaar.
07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...
07/08/20
Japan kiest ander pr-bureau
Japan National Tourism Organization (JNTO), het officiële marketing en toerisme bureau voor Japan h...
07/08/20
Bij coronauitbraak in leisure wordt het bedrijf twee weken gesloten
Gisteravond bij de persconferentie van premier Rutter en minister van gezondheid De Jonge was vooral...
06/08/20
Stranden raken vol - té vol?
Midden in de zomervakantie en een aantal dagen tropische temperaturen, dat is een recept voor volle ...
06/08/20
Exclusief voor leden
Grotere bungalows bij Landal Heideheuvel versneld gebouwd
Corona is van invloed op de versnelde bouw van deze bungalows.