Geplaatst op: 08-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar

Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. In juni waren deze 1,6% duurder. Het dieptepunt werd in april/mei bereikt met een prijsstijging van slechts 1,2%. Vorig jaar lag de inflatie elke maand tussen de 2,2% en 2,9%. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op. 

Hotels
Het sterkst bij hotels die de prijzen in juni 2020 met 7,6% verhoogden ten opzichte van juni 2019. Ten opzichte van de inflatie van vorig jaar (8,1%), een tikje minder. 

Vakantieparken
Bij vakantieparken was de prijsstijging met 1,4% een stuk beperkter. Toch zien we daar de sterke invloed van de crisis want vorig jaar stegen in diezelfde maand de prijzen nog met 8,2%. 

Attractieparken
Ook attractieparken matigen de prijsstijging. Vorig jaar juni nog met 6,0%, dit jaar met 3,8%. 

Restaurants
Bij restaurants en cafés zien we een dergelijk effect. Dit jaar gaan daar in juni de prijzen met 2,8% omhoog, vorig jaar was dat nog 4,7%. 

Musea en dierentuinen
Bij musea, bibliotheken en dierentuinen is dat effect er niet en zien we vrijwel eenzelfde prijsstijging als vorig jaar (+3,4%).

Pakketreizen
Voor pakketreizen naar het buitenland kan het CBS nog geen recente prijsmutatie geven. De laatste notering is die van maart toen de prijzen met 5,4% stegen, sterker dan in maart 2019 toen de prijzen met 1,6% toenamen.


Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?dl=3CB79
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cultuur, musea, attractieparken, dierentuinen, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/01/21
Dobberend Bos verhuist naar Floriade
Het kunstwerk Dobberend Bos heeft haar nieuwe ligplaats gekregen in het Weerwater bij Floriade Expo 2022 in Almere.
19/01/21
Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.
18/01/21
Plopsa en Tomorrowland samen in eerste extreme spinning coaster van Europa
Een mooie samenwerking tussen een festival en een attractiepark. Zo mogen we de samenwerking tussen Tomorrowland en Plopsaland in de nieuwe ‘Ride to Happiness’ wel bestempelen.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Samenwerking SVR en Van Hoorne Entertainment rond Fien & Teun
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) en Van Hoorne Entertainment gaan samen de karakters Fien & Teun naar de kleinschalige boerencampings brengen. Dit jaar start een pilot bij 12 SVR-campings. Als die succesvol is, komen Fien & Teun naar alle SVR-campings die dat willen.
11/01/21
Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT
Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft.
11/01/21
Slagharen ruilt diesels in voor elektrisch
Attractie- & Vakantiepark Slagharen heeft het complete wagenpark voor het management vervangen door elektrische auto’s. De negen diesels worden ingeruild door de volledige elektrische Kia e-Niro. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan een meer duurzame toekomst.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.