Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel meer Nederlanders op thuiskantie

Veel meer Nederlanders op thuiskantie
Photo by Vidar Nordli-Mathisen on Unsplash
Van alle Nederlanders gaat 24% dit jaar zeker niet op zomervakantie en 14% weet het nog niet. Dat klinkt dramatisch, maar verschilt niet veel van vakantiegedrag in normale jaren. De verschillen zien we pas bij Nederlanders die zeker op vakantie gaan, dat zijn er dit jaar slechts 47%, 14% van de Nederlanders gaat voor de thuiskantie. Zij blijven thuis en gaan op dagtrip in Nederland. Voor de reisbranche en vakantieparken een verloren markt maar een kans voor dagattracties. Van de  thuisvakantievierders gaat 19% er dagjes op uit, 25% gaat fietsen of wandelen in de natuur en 25% blijft in de tuin of op het balkon. Nederlanders die niet op vakantie gaan, sparen voor onzekere tijden, klussen in en rond het huis of sparen voor een latere vakantie. 

Dat blijkt uit het Zomervakantie Doelgroep Onderzoek 2020 van segmentatiespecialist Whooz. Ze hebben onderzocht hoe Nederlanders aankijken tegen vakanties in 2020. Daarvoor is gebruik gemaakt van het panel van nu.nl. In totaal hebben 3.282 panelleden de vragenlijst tussen 16 en 23 juni ingevuld.

Reissegmenten

De resultaten zijn voor zes reissegmenten uitgesplitst. Dat zijn:
  1. stad & strand
  2. werelds & cultureel
  3. all-inclusive
  4. ontspannen in eigen land
  5. natuur & kamperen
  6. vaak & rijkelijk
De reisintentie is het grootst bij het segment vaak & rijkelijk (52%) en het minst bij consumenten die bij het segment ontspannen in eigen land horen  (37%).

Pakketreizen

Uit het onderzoek blijkt verder dat de behoefte aan pakketreizen gehalveerd. In vrijwel alle segmenten daalt die belangstelling fors. Bij de groepen ontspannen in eigen land, werelds & cultureel en all-inclusive  het sterkst.

Vliegvakanties

Niet geheel verwonderlijk staat de belangstelling voor een vliegvakantie sterk onder druk. Nu kiest maar 36% voor een vliegvakantie, ten opzichte van 56% in voorgaande jaren. De auto is nu met 64% van de vakantiegangers het favoriete vakantievervoermiddel. De fiets wordt vaker overwogen door de segmenten ontspannen in eigen land en stad & strand. 

Bestedingen

Een kwart van de consumenten zegt voor de zomervakantie minder budget beschikbaar te hebben. Zo’n 10% heeft juist meer te besteden. 

Bestemmingen

Van alle ondervraagden zegt 77% bestemmingen te vermijden. Dat is bij bijna alle segmenten even sterk. Alleen in het segment all-inclusive zegt minder dan 70% van de consumenten bestemmingen te mijden. Het effect van corona is hier heel duidelijk. In 2018 gaf nog zo’n 60% aan bestemmingen te mijden. 
Link: https://www.whooz.nl/download-doelgroeponderzoek-zomervakantie
Trefwoorden: vakanties, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Royal Den Haag viert de vrijheid
Het is inmiddels een traditie. Den Haag viert Royal September. Dit jaar kleurt de hofstad in de aanloop naar Prinsjesdag feestelijk oranje. Deze 10-daagse staat in het teken van vrijheid.
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
15/07/25
Sal weer in winteraanbod Corendon
Touroperator Corendon voegt het Kaapverdische eiland Sal weer toe aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal.
15/07/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs stroomlijnt registratie tot leadgeneratie
Koninklijke Jaarbeurs bundelt haar krachten met het internationale eventmanagementplatform Visit by GES. Met deze stap brengt de Utrechtse evenementenorganisatie al haar registratie, ticketing, matchmaking en leadgeneratie onder in één centraal platform.
15/07/25
Prognose zomer 2025: toeristisch bezoek stijgt in regio's Veluwe, Arnhem en Rijk van Nijmegen
De zomer van 2025 brengt groei voor de regio’s Veluwe, Arnhem en het Rijk van Nijmegen. Dat blijkt uit de nieuwste prognose van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.
14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.