Geplaatst op: 01-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel meer Nederlanders op thuiskantie

Veel meer Nederlanders op thuiskantie
Photo by Vidar Nordli-Mathisen on Unsplash
Van alle Nederlanders gaat 24% dit jaar zeker niet op zomervakantie en 14% weet het nog niet. Dat klinkt dramatisch, maar verschilt niet veel van vakantiegedrag in normale jaren. De verschillen zien we pas bij Nederlanders die zeker op vakantie gaan, dat zijn er dit jaar slechts 47%, 14% van de Nederlanders gaat voor de thuiskantie. Zij blijven thuis en gaan op dagtrip in Nederland. Voor de reisbranche en vakantieparken een verloren markt maar een kans voor dagattracties. Van de  thuisvakantievierders gaat 19% er dagjes op uit, 25% gaat fietsen of wandelen in de natuur en 25% blijft in de tuin of op het balkon. Nederlanders die niet op vakantie gaan, sparen voor onzekere tijden, klussen in en rond het huis of sparen voor een latere vakantie. 

Dat blijkt uit het Zomervakantie Doelgroep Onderzoek 2020 van segmentatiespecialist Whooz. Ze hebben onderzocht hoe Nederlanders aankijken tegen vakanties in 2020. Daarvoor is gebruik gemaakt van het panel van nu.nl. In totaal hebben 3.282 panelleden de vragenlijst tussen 16 en 23 juni ingevuld.

Reissegmenten

De resultaten zijn voor zes reissegmenten uitgesplitst. Dat zijn:
  1. stad & strand
  2. werelds & cultureel
  3. all-inclusive
  4. ontspannen in eigen land
  5. natuur & kamperen
  6. vaak & rijkelijk
De reisintentie is het grootst bij het segment vaak & rijkelijk (52%) en het minst bij consumenten die bij het segment ontspannen in eigen land horen  (37%).

Pakketreizen

Uit het onderzoek blijkt verder dat de behoefte aan pakketreizen gehalveerd. In vrijwel alle segmenten daalt die belangstelling fors. Bij de groepen ontspannen in eigen land, werelds & cultureel en all-inclusive  het sterkst.

Vliegvakanties

Niet geheel verwonderlijk staat de belangstelling voor een vliegvakantie sterk onder druk. Nu kiest maar 36% voor een vliegvakantie, ten opzichte van 56% in voorgaande jaren. De auto is nu met 64% van de vakantiegangers het favoriete vakantievervoermiddel. De fiets wordt vaker overwogen door de segmenten ontspannen in eigen land en stad & strand. 

Bestedingen

Een kwart van de consumenten zegt voor de zomervakantie minder budget beschikbaar te hebben. Zo’n 10% heeft juist meer te besteden. 

Bestemmingen

Van alle ondervraagden zegt 77% bestemmingen te vermijden. Dat is bij bijna alle segmenten even sterk. Alleen in het segment all-inclusive zegt minder dan 70% van de consumenten bestemmingen te mijden. Het effect van corona is hier heel duidelijk. In 2018 gaf nog zo’n 60% aan bestemmingen te mijden. 
Link: https://www.whooz.nl/download-doelgroeponderzoek-zomervakantie
Trefwoorden: vakanties, onderzoek

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/20
TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is
23/09/20
Theaterfestival Boulevard wint prijs van theatercritici en lof voor spelen in coronatijd
Theaterfestival Boulevard 's-Hertogenbosch krijgt de Prijs van de Kritiek 2020. Het feit dat ook in coronatijd een alternatief festival werd georganiseerd kon op veel waardering van de jury rekenen.
23/09/20
Exclusief voor leden
Attractiepark Duinrell verlengt seizoen met dino's
Naast de 40 attracties en 21 glijbanen in het Tikibad, kunnen gasten tijdens hun bezoek aan Duinrell speuren naar 20 levensgrote én bewegende dinosaurussen.
23/09/20
Luchtvaartmaatschappijen moeten binnen 7 dagen terugbetalen
Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober weer binnen 7 dagen de prijs van een vliegticket terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dat is de termijn die de Europese Verordening ook voorschrijft. De ILT gaat daarop handhaven in Nederland.
23/09/20
Paalberg is eerste koninklijke camping
Nederland heeft een eerste koninklijke camping. De eer valt Recreatiepark de Paalberg in Ermelo te beurt. Het bedrijf bestaat dit jaar 100 jaar en heeft deze week het predicaat ‘Koninklijke hofleverancier’ ontvangen.
23/09/20
Gemeente Rotterdam geeft lening aan noodlijdend Blijdorp
Gemeente Rotterdam geeft Blijdorp een lening van 10 miljoen euro anders gaat het park failliet.
23/09/20
Fors plan voor verbinding Leekstermeer en Zuidlaardermeer
De provincie Groningen laat in 2021 de omgeving van de Meerweg, aan de oostzijde van het Paterswolds...
23/09/20
 2e kwartaal sterk gedaalde consumptie huishoudens 8,5%
Volgens de tweede berekening van het CBS is het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwarta...