Geplaatst op: 01-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel meer Nederlanders op thuiskantie

Veel meer Nederlanders op thuiskantie
Photo by Vidar Nordli-Mathisen on Unsplash
Van alle Nederlanders gaat 24% dit jaar zeker niet op zomervakantie en 14% weet het nog niet. Dat klinkt dramatisch, maar verschilt niet veel van vakantiegedrag in normale jaren. De verschillen zien we pas bij Nederlanders die zeker op vakantie gaan, dat zijn er dit jaar slechts 47%, 14% van de Nederlanders gaat voor de thuiskantie. Zij blijven thuis en gaan op dagtrip in Nederland. Voor de reisbranche en vakantieparken een verloren markt maar een kans voor dagattracties. Van de  thuisvakantievierders gaat 19% er dagjes op uit, 25% gaat fietsen of wandelen in de natuur en 25% blijft in de tuin of op het balkon. Nederlanders die niet op vakantie gaan, sparen voor onzekere tijden, klussen in en rond het huis of sparen voor een latere vakantie. 

Dat blijkt uit het Zomervakantie Doelgroep Onderzoek 2020 van segmentatiespecialist Whooz. Ze hebben onderzocht hoe Nederlanders aankijken tegen vakanties in 2020. Daarvoor is gebruik gemaakt van het panel van nu.nl. In totaal hebben 3.282 panelleden de vragenlijst tussen 16 en 23 juni ingevuld.

Reissegmenten

De resultaten zijn voor zes reissegmenten uitgesplitst. Dat zijn:
  1. stad & strand
  2. werelds & cultureel
  3. all-inclusive
  4. ontspannen in eigen land
  5. natuur & kamperen
  6. vaak & rijkelijk
De reisintentie is het grootst bij het segment vaak & rijkelijk (52%) en het minst bij consumenten die bij het segment ontspannen in eigen land horen  (37%).

Pakketreizen

Uit het onderzoek blijkt verder dat de behoefte aan pakketreizen gehalveerd. In vrijwel alle segmenten daalt die belangstelling fors. Bij de groepen ontspannen in eigen land, werelds & cultureel en all-inclusive  het sterkst.

Vliegvakanties

Niet geheel verwonderlijk staat de belangstelling voor een vliegvakantie sterk onder druk. Nu kiest maar 36% voor een vliegvakantie, ten opzichte van 56% in voorgaande jaren. De auto is nu met 64% van de vakantiegangers het favoriete vakantievervoermiddel. De fiets wordt vaker overwogen door de segmenten ontspannen in eigen land en stad & strand. 

Bestedingen

Een kwart van de consumenten zegt voor de zomervakantie minder budget beschikbaar te hebben. Zo’n 10% heeft juist meer te besteden. 

Bestemmingen

Van alle ondervraagden zegt 77% bestemmingen te vermijden. Dat is bij bijna alle segmenten even sterk. Alleen in het segment all-inclusive zegt minder dan 70% van de consumenten bestemmingen te mijden. Het effect van corona is hier heel duidelijk. In 2018 gaf nog zo’n 60% aan bestemmingen te mijden. 
Link: https://www.whooz.nl/download-doelgroeponderzoek-zomervakantie
Trefwoorden: vakanties, onderzoek

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...