Veel meer Nederlanders op thuiskantie
Photo by Vidar Nordli-Mathisen on Unsplash
Dat blijkt uit het Zomervakantie Doelgroep Onderzoek 2020 van segmentatiespecialist Whooz. Ze hebben onderzocht hoe Nederlanders aankijken tegen vakanties in 2020. Daarvoor is gebruik gemaakt van het panel van nu.nl. In totaal hebben 3.282 panelleden de vragenlijst tussen 16 en 23 juni ingevuld.
Reissegmenten
De resultaten zijn voor zes reissegmenten uitgesplitst. Dat zijn:
- stad & strand
- werelds & cultureel
- all-inclusive
- ontspannen in eigen land
- natuur & kamperen
- vaak & rijkelijk
Pakketreizen
Uit het onderzoek blijkt verder dat de behoefte aan pakketreizen gehalveerd. In vrijwel alle segmenten daalt die belangstelling fors. Bij de groepen ontspannen in eigen land, werelds & cultureel en all-inclusive het sterkst.
Vliegvakanties
Niet geheel verwonderlijk staat de belangstelling voor een vliegvakantie sterk onder druk. Nu kiest maar 36% voor een vliegvakantie, ten opzichte van 56% in voorgaande jaren. De auto is nu met 64% van de vakantiegangers het favoriete vakantievervoermiddel. De fiets wordt vaker overwogen door de segmenten ontspannen in eigen land en stad & strand.
Bestedingen
Een kwart van de consumenten zegt voor de zomervakantie minder budget beschikbaar te hebben. Zo’n 10% heeft juist meer te besteden.
Bestemmingen
Van alle ondervraagden zegt 77% bestemmingen te vermijden. Dat is bij bijna alle segmenten even sterk. Alleen in het segment all-inclusive zegt minder dan 70% van de consumenten bestemmingen te mijden. Het effect van corona is hier heel duidelijk. In 2018 gaf nog zo’n 60% aan bestemmingen te mijden.
Trefwoorden: vakanties, onderzoek