Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquete  van het CBS. Daarbij moet wel gesteld worden dat veel bedrijven uit een lockdown komen en het dus logisch is dat vanuit die positie positiever naar de toekomst wordt gekeken. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.

Horeca: 37% verwacht omzetgroei

Het percentage positief gestemde ondernemers nam het sterkst toe in de horeca. In juni verwacht 37% van horecaondernemers de komende drie maanden een omzetstijging, in mei was dat nog 17%. Van de horecaondernemers verwacht 21% dat de omzet gelijk zal blijven en 42% verwacht een verdere daling. In de horeca verwacht 50% van de ondernemers dat de personeelssterkte gelijk zal blijven, 39% verwacht het met minder werknemers te moeten doen. 

Omzetverwachting ondernemers voor de komende drie maanden


Bron: CBS

Logiesversterstrekkers: 56% verwacht omzetgroei

Binnen de horeca zijn vooral de logiesverstrekkers positiever gestemd, na enkele maanden van sterke omzetkrimp. De logiesverstrekkers zagen het aantal gasten in maart met 57% en in april met 95% dalen ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan de helft van de logiesverstrekkers (56%) verwacht de omzet in de komende periode weer te zien stijgen. Slechts 24% denkt dat de omzet zal afnemen. Per saldo zijn logiesverstrekkers dan ook positief. Opvallend is dat in de logieverstrekking de helft van de ondernemers (54%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven, 25% dat deze juist zullen toenemen en 21% lagere prijzen verwacht. 

Restaurants en cafés: 31% verwacht omzetgroei

Restaurants en cafés zijn per saldo nog negatief. Van hen verwacht 31% een omzetstijging, in april was dat slechts 2%. De helft verwacht nog steeds een afnemende omzet. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (81%) denkt dat de prijzen gelijk zullen blijven.

Reisbedrijven: 26% verwacht omzetgroei

Ook reisbedrijven zijn een stuk positiever. In april en mei verwachtte geen enkel bedrijf een omzetgroei, nu is dat 26%. Van alle reisbedrijven verwacht 64% gelijkblijvende prijzen, 24% hogere prijzen en 13% lagere prijzen. 

Cultuur, sport en recreatie: 38% verwacht omzetgroei

Ook in cultuur, sport en recreatie is het sentiment in positieve zin omgeslagen: 38% verwacht de komende drie maanden een omzetgroei. Eerder was dat nog 0% (april) en 16% (mei). Toch is nog bijna de helft (46%) negatief gestemd over de omzet in de komende periode. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (85%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven.
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/27/ondernemers-in-consumentgerichte-branches-positiever-over-toekomst
Trefwoorden: onderneme, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...