Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquete  van het CBS. Daarbij moet wel gesteld worden dat veel bedrijven uit een lockdown komen en het dus logisch is dat vanuit die positie positiever naar de toekomst wordt gekeken. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.

Horeca: 37% verwacht omzetgroei

Het percentage positief gestemde ondernemers nam het sterkst toe in de horeca. In juni verwacht 37% van horecaondernemers de komende drie maanden een omzetstijging, in mei was dat nog 17%. Van de horecaondernemers verwacht 21% dat de omzet gelijk zal blijven en 42% verwacht een verdere daling. In de horeca verwacht 50% van de ondernemers dat de personeelssterkte gelijk zal blijven, 39% verwacht het met minder werknemers te moeten doen. 

Omzetverwachting ondernemers voor de komende drie maanden


Bron: CBS

Logiesversterstrekkers: 56% verwacht omzetgroei

Binnen de horeca zijn vooral de logiesverstrekkers positiever gestemd, na enkele maanden van sterke omzetkrimp. De logiesverstrekkers zagen het aantal gasten in maart met 57% en in april met 95% dalen ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan de helft van de logiesverstrekkers (56%) verwacht de omzet in de komende periode weer te zien stijgen. Slechts 24% denkt dat de omzet zal afnemen. Per saldo zijn logiesverstrekkers dan ook positief. Opvallend is dat in de logieverstrekking de helft van de ondernemers (54%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven, 25% dat deze juist zullen toenemen en 21% lagere prijzen verwacht. 

Restaurants en cafés: 31% verwacht omzetgroei

Restaurants en cafés zijn per saldo nog negatief. Van hen verwacht 31% een omzetstijging, in april was dat slechts 2%. De helft verwacht nog steeds een afnemende omzet. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (81%) denkt dat de prijzen gelijk zullen blijven.

Reisbedrijven: 26% verwacht omzetgroei

Ook reisbedrijven zijn een stuk positiever. In april en mei verwachtte geen enkel bedrijf een omzetgroei, nu is dat 26%. Van alle reisbedrijven verwacht 64% gelijkblijvende prijzen, 24% hogere prijzen en 13% lagere prijzen. 

Cultuur, sport en recreatie: 38% verwacht omzetgroei

Ook in cultuur, sport en recreatie is het sentiment in positieve zin omgeslagen: 38% verwacht de komende drie maanden een omzetgroei. Eerder was dat nog 0% (april) en 16% (mei). Toch is nog bijna de helft (46%) negatief gestemd over de omzet in de komende periode. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (85%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven.
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/27/ondernemers-in-consumentgerichte-branches-positiever-over-toekomst
Trefwoorden: onderneme, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie, horeca

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/11/20
Emirates heeft alle 1,7 miljoen terugbetalingsverzoeken afgehandeld
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een intensief programma doorlopen om de achterstand in te...
27/11/20
Eerste grensoverschrijdende Knopen Lopen wandelkaart verkrijgbaar
De wandelkaart van de gemeente Roerdalen is onlangs vernieuwd en uitgebreid met het knooppuntennetwe...
27/11/20
Nieuwe website Trekkershutten maakt online boeken eenvoudiger
Op de nieuwe website van de Trekkershutten, die deze week is gelanceerd, kunnen ...
27/11/20
Start van virtuele tijdreis naar Leiden in 1620
Rondkijken in Leiden en zien hoe de Pilgrims hier tussen 1609 en 1620 woonden, kan nu via het platfo...
26/11/20
Nederlanders sporten minder tijdens corona
Van alle Nederlanders is 34% minder gaan sporten tijdens de coronapandemie. Bijna een op de tien geeft aan zelfs helemaal gestopt te zijn. Een kleine groep (13%) is juist meer gaan sporten en bewegen.
26/11/20
Ruime meerderheid Nederlanders vindt wintersportvakantie onverantwoord
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (71%) vindt dit jaar op wintersport gaan onverantwoord.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
26/11/20
Steuntje in de rug voor Gelderse ondernemers in horeca en toerisme
De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerism...