Geplaatst op: 17-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota

ANVR heeft kritiek op Luchtvaartnota
Frank Oostdam: "houd rekening met de leisure reiziger."
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een concept luchtvaartnota opgesteld. Duurzame luchthavens staan daarin centraal. Schiphol mag niet meer dan 500.000 vluchten in een jaar uitvoeren en in 2070 moet de luchtvaart naar nul CO2-uitstoot. ANVR ziet in de luchtvaartnota veel praktische bezwaren en wil dat de overheid beter naar de markt van vliegreizen kijkt met daarbij aandacht voor de grote groep leisure reizigers (78%). Frank Oostdam zet de bezwaren op een rij.

Voorzitter ANVR Frank Oostdam: "In deze ontwerp-luchtvaartnota ligt de focus teveel op de netwerkfunctie (van Schiphol, red.) en wordt er teveel in hokjes gedacht. Connectiviteit ís belangrijk, maar de nota houdt er geen rekening mee dat de markt is veranderd, dat connectiviteit veel minder wordt bepaald door oude businessmodellen (hub and spoke en transfers), maar juist meer door een samenspel van aanbieders. Daarin spelen netwerkmaatschappijen, low cost carriers en vakantiecarriers een even belangrijke rol. Met veel mensen wordt rekening gehouden, zoals werknemers, omwonenden en internationale zakenreizigers, maar de leisure reiziger wordt vergeten. En dat terwijl het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn.  Deze reiziger betaalt het meest voor het reisproduct, maar er is geen aandacht voor hem. De Nederlandse reisbranche herkent zich dan ook niet in deze ontwerp-luchtvaartnota."

78% vliegt voor vakantie of bezoek familie en vrienden

Het is, volgens de ANVR, belangrijk dat het kabinet erkent dat het merendeel van de passagiers op Schiphol leisure reizigers zijn, ook bij een netwerkmaatschappij als KLM. Zakelijk reizigers en leisure reizigers versterken elkaar en zorgen juist voor diversiteit bij airlines. De nota geeft aan dat voor 78% van de reizigers vakantie en bezoek aan familie en vrienden de belangrijkste reden is om het vliegtuig te pakken. Het kabinet negeert dit volledig en legt tegen beter weten in de focus teveel op de zakelijke netwerkfunctie. Voor beide moet ruimte zijn, beide zijn nodig voor een goed netwerk, maar in deze nota komt dat niet terug.

Mensen blijven graag reizen, zakelijk en privé. De ANVR gelooft dan ook in herstel, maar alleen als het kabinet de reissector perspectief biedt. Het kabinet doet dat nu niet door het aantal bewegingen op Schiphol op 500.000 te houden en de opening van Lelystad opnieuw uit te stellen. Het ministerie wil die grens aanhouden om het milieu te ontzien en ook de geluidshinder bij omwonenden te beperken.
Oostdam: "En áls het kabinet er voor kiest om het aantal bewegingen hetzelfde te houden, dan moet dit ook gelden voor het aantal nachtbewegingen. Juist de vroege ochtend is voor reisorganisaties belangrijk, omdat de organisatie dan efficiënt kan werken door meerdere keren per dag heen en weer te vliegen en zo de consument een betaalbaar ticket te bieden. Alleen zo kan de reissector echt werken aan herstel."
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, ANVR, kritiek, leisure reiziger

||| Blogs |||

29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Corendon stelt vakantievluchten naar Turkije uit
Reisorganisatie Corendon heeft besloten om in ieder geval tot 22 juli geen vakanties naar Turkije ui...
03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
01/07/20
Exclusief voor leden
Rli: Internationale treinreizen kunnen met simpele middelen snel veel beter
Reizen met de internationale trein moet extra worden gestimuleerd. Daarvoor hoeft niet meteen nieuw spoor te worden aangelegd. Want er is op korte termijn veel te winnen met betere informatie, ticketverkoop en passagiersrechten. Ook kan bestaande spoorcapaciteit beter worden benut door intensieve internationale samenwerking.
01/07/20
Opnieuw Eurostar tussen Nederland en Londen
Eurostar zal vanaf donderdag 9 juli de treinverbinding tussen Nederland en Londen heropstarten.
01/07/20
Tweede Kamer voor minimumprijs op vliegtickets
De Nederlandse regering moet van de Tweede Kamer een minimumprijs voor vliegtickets onderzoeken. Dat motie van D66 en ChristenUnie haalde een meerderheid.
01/07/20
easyJet hervat vluchten vanaf Schiphol
easyJet is vanaf vandaag weer begonnen met vliegen vanaf de luchthaven Schiphol. Dat is de eerste keer sinds eind maart, toen easyJet besloot alle toestellen aan de grond te houden vanwege het coronavirus.
29/06/20
Corendon op ramkoers en in gesprek met kabinet
De aankondiging van Corendon om vanaf 10 juli weer vliegvakanties naar Turkije aan te bieden, heeft heel wat stof doen opwaaien.
29/06/20
Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.