Geplaatst op: 31-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan

Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda staat met haar burgemeester Paul Depla voorop als het gaat om creatief na te denken en samen met ondernemers te acteren op het opnieuw mogelijk maken van een meer bourgondische levensstijl. Bij de heropening van de horeca stond de stad voorop om met een pilot als eerste open te gaan. Toch realiseert de stad zich dat het wel eens aan de grenzen van de capaciteit aan kan lopen. Daarom heeft Breda Marketing de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.  

‘Breda geeft je de ruimte’ is gericht op bewoners, ondernemers en bezoekers. Met de campagne belicht Breda Marketing de kracht van ruimte en nodigt mensen uit vaker te kiezen voor de bijzondere plekken en verrassende mogelijkheden in Breda en de regio. De campagne omvat een (her)ontdekkingsreis naar aantrekkelijke plekken voor cultuur, recreatie, (meerdaags) verblijf, studie, winkelen, horeca of bijvoorbeeld ondernemen.

Deuren open

Breda is met de lancering van ‘Breda geeft je de ruimte’ de eerste stad in Nederland die onmiddellijk na de versoepeling van de beperkende corona-maatregelen de deuren openzet voor meer bezoek en activiteit in de stad en de regio. De verwachting is dat de campagne in hoge mate zal bijdragen aan bijvoorbeeld vakantieboekingen, nu het grootste deel van de Nederlanders naar verwachting de zomervakantie in eigen land doorbrengt. 

Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, zegt over de campagne: "Nu het land steeds meer van het slot gaat, vinden we het belangrijk dat we de stad en de regio de ruimte geven hier optimaal van te profiteren. Dat is goed voor de economie en voor de leefbaarheid. De versoepeling van de lockdown-maatregelen en de enorme behoefte onder mensen om er samen eindelijk weer op uit te kunnen, creëren een geweldig momentum om mensen te laten zien wat we te bieden hebben. We zetten hiervoor graag onze deuren open, eens temeer omdat we hier ook letterlijk de ruimte kunnen bieden voor de anderhalve-meter-samenleving waarin we vooralsnog leven.”

Ruimte voor locals

De eerste activiteiten starten half juni 2020. Onderdeel van de campagne is de nauwe samenwerking met bewoners en lokale ondernemers. Zij worden uitgenodigd hun favoriete hotspots en initiatieven in de stad en de regio in de schijnwerpers te zetten. Breda Marketing zorgt voor zichtbaarheid via online en social media kanalen en campagne-uitingen. 

Taskforce Toerisme

Onder de noemer ‘Taskforce Toerisme’ heeft Breda Marketing samen met partners uit de vrijetijdseconomie een herstelplan voor het toerisme ingediend bij de gemeente. Wethouder Boaz Adank van de gemeente zegt hierover: "Het herstelplan van de TaskForce Toerisme is onderdeel van het noodmaatregelenpakket van de gemeente Breda voor de middellange termijn. Juist in moeilijke tijden maken we graag ruimte voor creatieve en innovatieve initiatieven die de stad versterken.” De campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ komt voort uit het herstelplan en sluit aan op de landelijke en provinciale campagne gericht op het versterken van het toerisme.  Door de samenwerking op te zoeken met VisitBrabant wordt bovendien het bereik vergroot. 

Initiatieven die de komende tijd door de Taskforce worden opgezet en uitgevoerd zijn onder meer het vergroten van de online boekingsmogelijkheden voor het gevarieerde vrijetijdsaanbod, een plan voor het versterken van de Bredase markt voor vergaderen en zakelijk toerisme en de lancering van een ‘local guides-team. Deze local guides zoeken bezoekers online en fysiek op om hen – in samenwerking met hotels, retail en horeca – te informeren en te inspireren voor de grote variëteit aan mogelijkheden en de ruimte die de stad biedt. Dit vervangt de functie van het VVV-kantoor in de stad waar nog geen bezoekers kunnen worden ontvangen omdat de winkel te klein is.
Trefwoorden: dm's, vvv, marketing, stedelijk toerisme, noord-brabant , toerisme, dagrecreatie, horeca

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
22/10/20
Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS.
22/10/20
Exclusief voor leden
Actie Tulip hotelovernachting voor mantelzorgers
Iedereen kan kennissen of familieleden die actief zijn in de mantelzorg nomineren voor een gratis hotelovernachting inclusief ontbijt voor 2 personen in een van de Nederlandse hotels van de merken Golden Tulip en Tulip Inn.
22/10/20
Exclusief voor leden
Attractie FloriWorld krijgt ADE op bezoek
Dit Amsterdamse event kan dit jaar helaas niet doorgaan met publiek maar wordt zondag 25 oktober 2020 online gevierd. Verschillende ruimten in FloriWorld zullen decor zijn voor dit event.
22/10/20
Exclusief voor leden
Schiphol Group is voorstander bijmengen van alternatieve brandstof
De coalitie Clean Skies for Tomorrow (CST), waar Royal Schiphol Group deel van uitmaakt, heeft aan de Europese Commissie gevraagd om in uiterlijk 2025 een Europese bijmengverplichting voor vliegtuigbrandstof in te stellen.
21/10/20
Recreatie Vakbeurs verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021
De aankomende editie van Recreatie Vakbeurs die gepland stond op 17, 18 en 19 november 2020 in Evenementenhal Hardenberg wordt verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021.
21/10/20
46% meer boekingen voor bungalowparken in herfstvakantie 2020
Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar.
21/10/20
Boekingen voor reizen lopen weer terug: -61%
Met de nieuwe (reis)restricties en oplopende besmettingen in Europa raakt de vakantiemarkt weer dieper in het slop. Dat zien we ook aan de boekingen in de reisbranche die verder terugvallen.