Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan

Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda staat met haar burgemeester Paul Depla voorop als het gaat om creatief na te denken en samen met ondernemers te acteren op het opnieuw mogelijk maken van een meer bourgondische levensstijl. Bij de heropening van de horeca stond de stad voorop om met een pilot als eerste open te gaan. Toch realiseert de stad zich dat het wel eens aan de grenzen van de capaciteit aan kan lopen. Daarom heeft Breda Marketing de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.  

‘Breda geeft je de ruimte’ is gericht op bewoners, ondernemers en bezoekers. Met de campagne belicht Breda Marketing de kracht van ruimte en nodigt mensen uit vaker te kiezen voor de bijzondere plekken en verrassende mogelijkheden in Breda en de regio. De campagne omvat een (her)ontdekkingsreis naar aantrekkelijke plekken voor cultuur, recreatie, (meerdaags) verblijf, studie, winkelen, horeca of bijvoorbeeld ondernemen.

Deuren open

Breda is met de lancering van ‘Breda geeft je de ruimte’ de eerste stad in Nederland die onmiddellijk na de versoepeling van de beperkende corona-maatregelen de deuren openzet voor meer bezoek en activiteit in de stad en de regio. De verwachting is dat de campagne in hoge mate zal bijdragen aan bijvoorbeeld vakantieboekingen, nu het grootste deel van de Nederlanders naar verwachting de zomervakantie in eigen land doorbrengt. 

Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, zegt over de campagne: "Nu het land steeds meer van het slot gaat, vinden we het belangrijk dat we de stad en de regio de ruimte geven hier optimaal van te profiteren. Dat is goed voor de economie en voor de leefbaarheid. De versoepeling van de lockdown-maatregelen en de enorme behoefte onder mensen om er samen eindelijk weer op uit te kunnen, creëren een geweldig momentum om mensen te laten zien wat we te bieden hebben. We zetten hiervoor graag onze deuren open, eens temeer omdat we hier ook letterlijk de ruimte kunnen bieden voor de anderhalve-meter-samenleving waarin we vooralsnog leven.”

Ruimte voor locals

De eerste activiteiten starten half juni 2020. Onderdeel van de campagne is de nauwe samenwerking met bewoners en lokale ondernemers. Zij worden uitgenodigd hun favoriete hotspots en initiatieven in de stad en de regio in de schijnwerpers te zetten. Breda Marketing zorgt voor zichtbaarheid via online en social media kanalen en campagne-uitingen. 

Taskforce Toerisme

Onder de noemer ‘Taskforce Toerisme’ heeft Breda Marketing samen met partners uit de vrijetijdseconomie een herstelplan voor het toerisme ingediend bij de gemeente. Wethouder Boaz Adank van de gemeente zegt hierover: "Het herstelplan van de TaskForce Toerisme is onderdeel van het noodmaatregelenpakket van de gemeente Breda voor de middellange termijn. Juist in moeilijke tijden maken we graag ruimte voor creatieve en innovatieve initiatieven die de stad versterken.” De campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ komt voort uit het herstelplan en sluit aan op de landelijke en provinciale campagne gericht op het versterken van het toerisme.  Door de samenwerking op te zoeken met VisitBrabant wordt bovendien het bereik vergroot. 

Initiatieven die de komende tijd door de Taskforce worden opgezet en uitgevoerd zijn onder meer het vergroten van de online boekingsmogelijkheden voor het gevarieerde vrijetijdsaanbod, een plan voor het versterken van de Bredase markt voor vergaderen en zakelijk toerisme en de lancering van een ‘local guides-team. Deze local guides zoeken bezoekers online en fysiek op om hen – in samenwerking met hotels, retail en horeca – te informeren en te inspireren voor de grote variëteit aan mogelijkheden en de ruimte die de stad biedt. Dit vervangt de functie van het VVV-kantoor in de stad waar nog geen bezoekers kunnen worden ontvangen omdat de winkel te klein is.
Trefwoorden: dm's, vvv, marketing, stedelijk toerisme, noord-brabant , toerisme, dagrecreatie, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...