Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan

Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda staat met haar burgemeester Paul Depla voorop als het gaat om creatief na te denken en samen met ondernemers te acteren op het opnieuw mogelijk maken van een meer bourgondische levensstijl. Bij de heropening van de horeca stond de stad voorop om met een pilot als eerste open te gaan. Toch realiseert de stad zich dat het wel eens aan de grenzen van de capaciteit aan kan lopen. Daarom heeft Breda Marketing de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.  

‘Breda geeft je de ruimte’ is gericht op bewoners, ondernemers en bezoekers. Met de campagne belicht Breda Marketing de kracht van ruimte en nodigt mensen uit vaker te kiezen voor de bijzondere plekken en verrassende mogelijkheden in Breda en de regio. De campagne omvat een (her)ontdekkingsreis naar aantrekkelijke plekken voor cultuur, recreatie, (meerdaags) verblijf, studie, winkelen, horeca of bijvoorbeeld ondernemen.

Deuren open

Breda is met de lancering van ‘Breda geeft je de ruimte’ de eerste stad in Nederland die onmiddellijk na de versoepeling van de beperkende corona-maatregelen de deuren openzet voor meer bezoek en activiteit in de stad en de regio. De verwachting is dat de campagne in hoge mate zal bijdragen aan bijvoorbeeld vakantieboekingen, nu het grootste deel van de Nederlanders naar verwachting de zomervakantie in eigen land doorbrengt. 

Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, zegt over de campagne: "Nu het land steeds meer van het slot gaat, vinden we het belangrijk dat we de stad en de regio de ruimte geven hier optimaal van te profiteren. Dat is goed voor de economie en voor de leefbaarheid. De versoepeling van de lockdown-maatregelen en de enorme behoefte onder mensen om er samen eindelijk weer op uit te kunnen, creëren een geweldig momentum om mensen te laten zien wat we te bieden hebben. We zetten hiervoor graag onze deuren open, eens temeer omdat we hier ook letterlijk de ruimte kunnen bieden voor de anderhalve-meter-samenleving waarin we vooralsnog leven.”

Ruimte voor locals

De eerste activiteiten starten half juni 2020. Onderdeel van de campagne is de nauwe samenwerking met bewoners en lokale ondernemers. Zij worden uitgenodigd hun favoriete hotspots en initiatieven in de stad en de regio in de schijnwerpers te zetten. Breda Marketing zorgt voor zichtbaarheid via online en social media kanalen en campagne-uitingen. 

Taskforce Toerisme

Onder de noemer ‘Taskforce Toerisme’ heeft Breda Marketing samen met partners uit de vrijetijdseconomie een herstelplan voor het toerisme ingediend bij de gemeente. Wethouder Boaz Adank van de gemeente zegt hierover: "Het herstelplan van de TaskForce Toerisme is onderdeel van het noodmaatregelenpakket van de gemeente Breda voor de middellange termijn. Juist in moeilijke tijden maken we graag ruimte voor creatieve en innovatieve initiatieven die de stad versterken.” De campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ komt voort uit het herstelplan en sluit aan op de landelijke en provinciale campagne gericht op het versterken van het toerisme.  Door de samenwerking op te zoeken met VisitBrabant wordt bovendien het bereik vergroot. 

Initiatieven die de komende tijd door de Taskforce worden opgezet en uitgevoerd zijn onder meer het vergroten van de online boekingsmogelijkheden voor het gevarieerde vrijetijdsaanbod, een plan voor het versterken van de Bredase markt voor vergaderen en zakelijk toerisme en de lancering van een ‘local guides-team. Deze local guides zoeken bezoekers online en fysiek op om hen – in samenwerking met hotels, retail en horeca – te informeren en te inspireren voor de grote variëteit aan mogelijkheden en de ruimte die de stad biedt. Dit vervangt de functie van het VVV-kantoor in de stad waar nog geen bezoekers kunnen worden ontvangen omdat de winkel te klein is.
Trefwoorden: dm's, vvv, marketing, stedelijk toerisme, noord-brabant , toerisme, dagrecreatie, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...