Geplaatst op: 28-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig

Bas Vollebregt bij opening horeca: Historisch Delft bewonderen maar voorzichtig
Bas Vollebregt. Horeca open MAAR voorzichtig blijven. Foto: Gemeente Delft.
Bas Vollebregt (wethouder economie en daarin onder meer toerisme en stadsmarketing van Delft) is blij dat de horeca weer open kan. Delft is zo een oud-Hollandse stad waar veel toeristen op af komen. Met de horeca die weer kan draaien wordt dat bezoek veel prettiger dan alleen maar naar oude gevels kijken. Toch is de wethouder uiterst voorzichtig en hij realiseert de kwetsbaarheid van de toeristische drukte. Vollebregt gaat in op de beperkte ruimte, kleine hulpmaatregelen voor horecaondernemers en dat iedereen een bijdrage kan leveren aan herstel.

Binnenstad met beperkte ruimte

Bas Vollebregt: "De anderhalvemetersamenleving vormgeven is een ingewikkelde puzzel. Vooral in de binnenstad, want daar is de ruimte beperkt. En die beperkte ruimte moeten we ook nog eens delen met meer mensen dan in andere wijken – met bezoekers, met fietsers, met bewoners, met ondernemers. De puzzel van die anderhalvemetersamenleving is een puzzel die ook nog eens continu in beweging zal zijn, te beginnen in de binnenstad. Maar die puzzel moet voor de héle stad worden gelegd, samen mét de stad. Met ondernemers en bewoners die het zelf ook al lastig hebben en toch bereid waren om daarover mee te denken. Daar ben ik ze heel erg dankbaar voor. In deze nieuwsbrief vindt u meer informatie over deze puzzel.”

Geen precario

"Waar het kan, waar het véilig kan, gaan we de horecaondernemers meer ruimte bieden. Zij zijn enorm hard getroffen door de coronamaatregelen. Ze hadden, net als cultuurinstellingen, vrijwel nul ruimte om te ondernemen, om voor Delftse werkgelegenheid te zorgen. We willen ze nu de ruimte bieden om te kunnen ondernemen, door ze de mogelijkheid te geven hun terrassen uit te breiden. En we stellen de raad voor dit jaar gaan precariobelasting te heffen – zodat ondernemers dit jaar niets hoeven te betalen voor hun terrasruimte. Ook stellen we voor dit jaar geen reclamebelasting te heffen. Ik realiseer me heel goed dat dit twee druppels op een gloeiende plaat zijn en dat voor directe ondersteuning vooral de rijksmaatregelen essentieel zijn.”

Invloed bezoek horeca op winkels

"Bijkomend voordeel van een verantwoorde verruiming van de terrassen: stap voor stap verantwoord meer mensen in de stad. Dat is in deze overgangsfase ook goed voor de winkels, onze winkeliers – op weg naar het herstel van onze economie. En in de herstelfase speelt de horeca een belangrijke rol. Want, zoals iemand mij laatst zei: ‘Jullie prachtige historische binnenstad is een bezoek meer dan waard, maar het is nog mooier met wat te eten en te drinken erbij.’ We hebben de horeca dus nodig als we meer (Nederlandse) bezoekers willen trekken. En verantwoord meer bezoekers naar Delft halen is één van onze twee pijlers om straks de economie te laten herstellen, naast werk maken van en banen scheppen met kennis en technologie.”

Slimme antwoorden

"We zitten in een overgangsfase en zijn nu al volop bezig om straks een vliegende start te kunnen maken met de herstelfase – zoals gezegd: bezoekers veilig welkom kunnen heten en ruimte blijven bieden aan innovatief Delft om slimme antwoorden te ontwerpen voor maatschappelijke vraagstukken. Deze herstelfase zijn we nu aan het voorbereiden, en we nodigen iedereen uit daar een bijdrage aan te leveren. En daar heb ik veel vertrouwen in, nu ik zie hoe bewoners en ondernemers zich hebben ingezet om mee te denken, ondanks dat ze het zelf heel lastig hebben.”

Kwetsbaarheid in kapitalen

"Ik sluit af met een maar in kapitalen: ja, we krijgen meer ruimte om te werken aan herstel, MAAR: het blijft het van groot belang dat we allemaal afstand blijven houden en drukte vermijden. Door dit in acht te nemen, kunnen we allemaal een bijdrage leveren aan het herstel. Het is aan ons allen om dit te laten slagen.”

De citaten van Bas Vollebregt zijn met toestemming overgenomen uit de nieuwsbrief N@twerk Delft.

Trefwoorden: horeca, herstart, citymarketing, corona, erfgoed, historische binnenstad

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Corendon stelt vakantievluchten naar Turkije uit
Reisorganisatie Corendon heeft besloten om in ieder geval tot 22 juli geen vakanties naar Turkije ui...
03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
03/07/20
Tim en Tom Coronel openen nieuwe duo-racer waterglijbaan in Center Parcs De Eemhof
Een leuke en heel toepasselijke openingsactie op Center Parcs de Eemhof. Autocoureurs en tweeling Tim en Tom Coronel openden de nieuwe duo-racer waterglijbaan. Zij werden gevolgd door drie andere tweelingen die op de glijbaan van ruim 85 meter met elkaar raceten om te kijken wie het snelst beneden was.
03/07/20
COVID Risk Model geeft perspectief op evenementen in België
Die slimme Vlamingen van Toerisme Vlaanderen hebben met hulp van diverse partijen het COVID Event Ri...
03/07/20
1,5 miljard euro verlies voor sportsector
De Nederlandse sportsector verliest tot 1 augustus 1,5 miljard euro aan omzet. De inkomstenderving is groter, acuter en directer bij sportondernemers en evenementenorganisatoren, maar ook verenigingen, bonden en het betaald voetbal worden hard getroffen door de coronamaatregelen.
03/07/20
Vinkeveen krijgt nieuw natuurgebied 'Marickenland'
Vinkeveen krijgt er een nieuw natuurgebied bij onder de naam ‘Marickenland’. Dit rietland-natuur...
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.