Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Enorme dip in vakantieplannen

Enorme dip in vakantieplannen
Afbeelding van Kobus van Leer via Pixabay
Maar 36% van alle Nederlanders is op dit moment definitief van plan dit jaar met zomervakantie te gaan. Voor de coronacrisis was dat 70%. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ in opdracht van het consumentenprogramma Kassa onder ruim 500 Nederlanders. Opvallend is dat 42% nu al zegt niet op zomervakantie te gaan, 22% weet het nog niet. Als alle twijfelaars wel op zomervakantie gaat daalt de zomervakantiedeelname dit jaar van 70% naar 58%. Ook in bestemmingen en accommodatietype zien we flinke verschuivingen.

Van alle Nederlanders met vakantieplannen heeft 53% al een vakantie geboekt. Van deze vakanties kan 20% doorgang vinden, 40% niet en van 40% is dat nog onzeker. Van de Nederlanders die al een vakantie hebben geboekt, heeft 23% de bestemming gewijzigd en 21% is van plan dit te doen. 34% houdt vast aan de geplande bestemming. 

Korter op vakantie

Twee weken is voor 36% van de respondenten normaal gesproken de gewenste lengte van een zomervakantie. Ook 1 week is met 26% een populaire vakantieduur. Van de respondenten wil 35% korter op vakantie gaan. 

Zorgen om besmettingsgevaar

Een ruime meerderheid (62%) maakt zich geen financiële zorgen over de vakantie. Ook het besmettingsgevaar is voor een meerderheid van de Nederlanders (52%) geen reden om niet op vakantie te gaan. Bij de niet-vakantiegangers is dat groter (65%). Overigens laten veel Nederlanders (83%) hun vakantieplannen nog afhangen van het besmettingsgevaar op het moment dat ze op vakantie gaan. 

Veel meer belangstelling voor Nederland vakantieland

Voor de coronacrisis was 70% van de Nederlanders van plan deze zomer op vakantie te gaan. Van hen ging 75% naar het buitenland en 21% naar het binnenland. Vanwege de coronacrisis zien we een forse verschuiving naar het binnenland (51%) dat ten koste gaat van het buitenland (40%). 

Bij de binnenlandse vakantiegangers zijn Limburg (15%), Gelderland (15%), Overijssel (12%) en Drenthe (11%) in trek.  Opvallend is de toegenomen belangstelling voor Groningen en Friesland waar veel ruimte is en het virus nauwelijks heeft toegeslagen. Opmerkelijk is de verminderde belangstelling voor Zeeland. Waarschijnlijk speelt het sluiten van hotels, campings en vakantieparken in het begin van de cirsis een rol.

Bestemming Nederland
Voor de crisisIn de crisis
Groningen1%5%
Friesland4%8%
Drenthe13%11%
Overijssel10%12%
Gelderland14%15%
Flevoland3%2%
Utrecht2%0%
Noord-Holland5%8%
Zuid-Holland9%4%
Zeeland13%7%
Noord-Brabant3%7%
Limburg18%15%

In het buitenland zijn nu de populairste bestemmingen Duitsland (16%), Italië (11%) en Spanje (11%). Opvallend is verminderde populariteit van zowel Frankrijk als Spanje. Opmerkelijk is de stabiele belangstelling voor Italië als vakantiebestemming. Duitsland en België kunnen in 2020 op meer Nederlandse vakantieganger rekenen. 

Bestemming buitenland
Voor de crisisIn de crisis
Belgie2%7%
Denemarken1%3%
Duitsland10%16%
Finland0%1%
Frankrijk12%7%
Griekenland7%10%
Italie12%11%
Kroatie1%0%
Noorwegen2%4%
Oostenrijk4%5%
Portugal2%5%
Spanje18%11%
Turkije4%3%
Verenigd Koninkrijk2%2%
Zweden1%1%
Anders16%13%
Weet nog niet5%2%

Auto en bungalow veruit populairst
De auto is met 63% het meest populaire vervoermiddel. Het vliegtuig heeft met 22% duidelijk aan populariteit ingeboet. Qua type accommodatie is het vakantiehuisje met 32% favoriet, gevolgd door het hotel (23%) en de camping (20%). Ten opzichte van een normaal vakantiejaar is vooral de afgenomen populariteit van het hotel (van 32% naar 23%) opvallend. Het potentiele besmettingsgevaar is voor veel Nederlanders reden om een andere accommodatie te kiezen. 

Vakantieaccommodaties
Voor de crisisIn de crisis
Hotel32%23%
Bungalow30%32%
Camping21%20%
Appartement9%11%
B&B2%3%
Cruise1%1%

Om dat besmettingsgevaar te verminderen neemt 35% van de Nederlanders extra zeep of desinfecterende gel mee, maakt 25% geen excursies naar plekken waar veel mensen samenkomen, neemt 24% mondkapjes mee en 19% kiest ervoor om zoveel mogelijk op en rond de accommodatie te vertoeven. 
Link: https://itsbqkavo9p.b-cdn.net/db3bd63f-e9b6-45cb-b867-bd03d0aec21b.pdf
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakantie, buitenlandse vakantie, bestemmingen, vervoermiddel, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...