Geplaatst op: 25-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Enorme dip in vakantieplannen

Enorme dip in vakantieplannen
Afbeelding van Kobus van Leer via Pixabay
Maar 36% van alle Nederlanders is op dit moment definitief van plan dit jaar met zomervakantie te gaan. Voor de coronacrisis was dat 70%. Dat blijkt uit onderzoek van DVJ in opdracht van het consumentenprogramma Kassa onder ruim 500 Nederlanders. Opvallend is dat 42% nu al zegt niet op zomervakantie te gaan, 22% weet het nog niet. Als alle twijfelaars wel op zomervakantie gaat daalt de zomervakantiedeelname dit jaar van 70% naar 58%. Ook in bestemmingen en accommodatietype zien we flinke verschuivingen.

Van alle Nederlanders met vakantieplannen heeft 53% al een vakantie geboekt. Van deze vakanties kan 20% doorgang vinden, 40% niet en van 40% is dat nog onzeker. Van de Nederlanders die al een vakantie hebben geboekt, heeft 23% de bestemming gewijzigd en 21% is van plan dit te doen. 34% houdt vast aan de geplande bestemming. 

Korter op vakantie

Twee weken is voor 36% van de respondenten normaal gesproken de gewenste lengte van een zomervakantie. Ook 1 week is met 26% een populaire vakantieduur. Van de respondenten wil 35% korter op vakantie gaan. 

Zorgen om besmettingsgevaar

Een ruime meerderheid (62%) maakt zich geen financiële zorgen over de vakantie. Ook het besmettingsgevaar is voor een meerderheid van de Nederlanders (52%) geen reden om niet op vakantie te gaan. Bij de niet-vakantiegangers is dat groter (65%). Overigens laten veel Nederlanders (83%) hun vakantieplannen nog afhangen van het besmettingsgevaar op het moment dat ze op vakantie gaan. 

Veel meer belangstelling voor Nederland vakantieland

Voor de coronacrisis was 70% van de Nederlanders van plan deze zomer op vakantie te gaan. Van hen ging 75% naar het buitenland en 21% naar het binnenland. Vanwege de coronacrisis zien we een forse verschuiving naar het binnenland (51%) dat ten koste gaat van het buitenland (40%). 

Bij de binnenlandse vakantiegangers zijn Limburg (15%), Gelderland (15%), Overijssel (12%) en Drenthe (11%) in trek.  Opvallend is de toegenomen belangstelling voor Groningen en Friesland waar veel ruimte is en het virus nauwelijks heeft toegeslagen. Opmerkelijk is de verminderde belangstelling voor Zeeland. Waarschijnlijk speelt het sluiten van hotels, campings en vakantieparken in het begin van de cirsis een rol.

Bestemming Nederland
Voor de crisisIn de crisis
Groningen1%5%
Friesland4%8%
Drenthe13%11%
Overijssel10%12%
Gelderland14%15%
Flevoland3%2%
Utrecht2%0%
Noord-Holland5%8%
Zuid-Holland9%4%
Zeeland13%7%
Noord-Brabant3%7%
Limburg18%15%

In het buitenland zijn nu de populairste bestemmingen Duitsland (16%), Italië (11%) en Spanje (11%). Opvallend is verminderde populariteit van zowel Frankrijk als Spanje. Opmerkelijk is de stabiele belangstelling voor Italië als vakantiebestemming. Duitsland en België kunnen in 2020 op meer Nederlandse vakantieganger rekenen. 

Bestemming buitenland
Voor de crisisIn de crisis
Belgie2%7%
Denemarken1%3%
Duitsland10%16%
Finland0%1%
Frankrijk12%7%
Griekenland7%10%
Italie12%11%
Kroatie1%0%
Noorwegen2%4%
Oostenrijk4%5%
Portugal2%5%
Spanje18%11%
Turkije4%3%
Verenigd Koninkrijk2%2%
Zweden1%1%
Anders16%13%
Weet nog niet5%2%

Auto en bungalow veruit populairst
De auto is met 63% het meest populaire vervoermiddel. Het vliegtuig heeft met 22% duidelijk aan populariteit ingeboet. Qua type accommodatie is het vakantiehuisje met 32% favoriet, gevolgd door het hotel (23%) en de camping (20%). Ten opzichte van een normaal vakantiejaar is vooral de afgenomen populariteit van het hotel (van 32% naar 23%) opvallend. Het potentiele besmettingsgevaar is voor veel Nederlanders reden om een andere accommodatie te kiezen. 

Vakantieaccommodaties
Voor de crisisIn de crisis
Hotel32%23%
Bungalow30%32%
Camping21%20%
Appartement9%11%
B&B2%3%
Cruise1%1%

Om dat besmettingsgevaar te verminderen neemt 35% van de Nederlanders extra zeep of desinfecterende gel mee, maakt 25% geen excursies naar plekken waar veel mensen samenkomen, neemt 24% mondkapjes mee en 19% kiest ervoor om zoveel mogelijk op en rond de accommodatie te vertoeven. 
Link: https://itsbqkavo9p.b-cdn.net/db3bd63f-e9b6-45cb-b867-bd03d0aec21b.pdf
Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakantie, buitenlandse vakantie, bestemmingen, vervoermiddel, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/07/20
Impuls Zeeland aangesloten bij Trade and Innovate NL
Trade and Innovate NL, het landelijk netwerk van publieke organisaties dat zich inzet voor de intern...
06/07/20
Varend corso zonder ruchtbaarheid
Met een speciaal ingelaste mini-editie van het Varend Corso Westland is het corsoweekeinde toch niet...
06/07/20
Kampen gaat met animatieteam in de stad werken
Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Net alsof je op de camping staat.
06/07/20
Virtuele tijdreis naar Delftshaven 1620
Binnenkort is het voor het eerst het mogelijk een digitale tijdreis naar het Delfshaven van 1620 te maken. Op 2 augustus komt TimeTransit Delfshaven online
06/07/20
Vakhandel verkoopt recordaantal elektrische fietsen
De verkoop van e-bikes door fietsspeciaalzaken is in mei 2020 met 38 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
06/07/20
Kamperen in stijl op Camping Geversduin
Camping Geversduin introduceerde vorige week een gloednieuwe accommodatie: de Duin Boet. Dat is een compleet ingerichte luxe tent opgebouwd uit een houten frame met overdekte houten veranda. Met alle luxe die je in een vakantiewoning mag verwachten.
06/07/20
Online training voor animatiemedewerkers redt het seizoen
Richard Otten van Animatiewerk en Daan Olders van ict-bedrijf GIEA ontwikkelden een platform voor meer dan 60 trainingsvideo’s. Inmiddels hebben al 350 jongeren de training met goed gevolg doorlopen en kunnen op vakantieparken aan de slag.
06/07/20
Recordverkopen voor caravans en campers
De verkoop van caravans en campers is de afgelopen maand juni zó snel gegroeid dat de kampeerbranche de coronamisère alweer bijna te boven is.