Geplaatst op: 20-05-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie

MarketingOost lanceert heatmap en dashboard voor vrijetijdseconomie
MarketingOost brengt toeristische locaties in beeld die de komende maanden naar verwachting veel bezoekers trekken. De organisatie werkt aan een ‘heatmap’ voor overheden en ondernemers, zodat die weten waar mogelijke knelpunten liggen. 

"Op die manier leiden we samen bezoekersstromen gastvrij in goede banen”, zegt directeur Evelyn Borgsteijn van MarketingOost. De organisatie werkt ook aan een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de sector.

Heatmap

Volgens Borgsteijn is de toepassing van een heatmap nieuw in de Nederlandse toeristensector. "Dit instrument geeft inzicht in de geografische spreiding van recreatie en toerisme in Overijssel. We voegen informatie samen over capaciteit van accommodaties en bijvoorbeeld natuurgebieden en fiets- en wandelroutes in de buurt. Drukke plekken kleuren op de heatmap rood. Dat zijn locaties met bijvoorbeeld veel verblijfsaccommodaties of meerdere fietsknooppunten.” 

De heatmap is nu nog gebaseerd op historische data en wordt dagelijks aan de verwachting aangepast. In een later stadium wordt ook de weersvoorspelling ingebracht. Uiteindelijk wil Marketing Oost op basis van de werkelijke situatie realtime de heatmap samenstellen. Op dit moment wordt samen met stakeholders nagedacht over het meetbaar maken van de drukte op locaties. 



Minder drukke locaties in de virtuele spotlights

Marketing Oost past op basis van de te verwachten drukte ook de propositie op de eigen website aan. Dan worden minder populaire routes en locaties gepresenteerd. Uit ervaring blijkt bijvoorbeeld het promoten van minder bekende routes een ware boost aan die routes geeft. Dat betekent dat mensen zich wel degelijk laten verleiden tot het bezoeken van minder bekende locaties. 

Marketing Oost wil de opgedane ervaringen met de heatmap graag delen met andere dmo’s. Inmiddels is Toerisme VAN ook druk met heatmaps voor de Veluwe en andere drukke locaties in haar werkgebied. 

Dashboard met trends en ontwikkelingen

MarketingOost lanceert ook een dashboard voor trends en ontwikkelingen in de toeristensector. Dat toont overzichtelijk belangrijke cijfers, zoals het aantal boekingen en annuleringen bij campings en vakantieparken, de omzet van de sector en macro-economische indicatoren als consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen. "We actualiseren voortdurend de cijfers, zodat we steeds een goed beeld hebben van de situatie in de branche. Bovendien kunnen we die vergelijken met eerdere jaren en de ontwikkelingen in de rest van Nederland. Onze campagnes stemmen we daar vervolgens op af”, legt Borgsteijn uit. De beschikbare gegevens zijn belangrijke bouwstenen voor  het ontwikkelen van verschillende scenario’s waaraan de Taskforce Gastvrij Overijssel werkt.
Link: https://overijssel.maps.arcgis.com/apps/Styler/index.html?appid=1a53e47d0f8c4ebb9844d0b4c88e4913
Trefwoorden: Overijssel, drukte, toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...