Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen

Consument verwacht dat vliegen in prijs stijgt

48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen
Een mooi signaal voor de reisbranche. Nederlanders hebben best zin in een reis. Ondanks de onzekere tijd die het is voor reizigers, zet bijna de helft van de Nederlanders (48%) hun vakantiegeld tóch opzij om te gebruiken voor een vakantie wanneer er weer gereisd mag worden. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl onder ruim 6300 mensen. Uit het onderzoek blijkt ook hoe mensen naar het vervoer per vliegtuig kijken en de elasticiteit van de ticketprijs. 

48% zet het vakantiegeld tóch opzij om te gebruiken voor een vakantie wanneer er weer gereisd mag worden.Nog eens 25% van de ondervraagden zet een deel van het vakantiegeld opzij voor vakantie en besteedt de rest aan iets anders, 12,5% van hen zet het geld apart als spaargeld.  

Zelfde vakantieplan of veranderd?

Van alle ondervraagden geeft een ruime meerderheid van de mensen (55%) aan dat ze nog altijd dezelfde plannen met hun vakantiegeld hebben als vóór de coronacrisis. Iets meer dan een derde van de mensen (34%) had voor de crisis andere plannen met het vakantiegeld dan waar ze het uiteindelijk voor gaan gebruiken.   

Vliegen wordt duurder denkt de reiziger

Het geld apart zetten voor een reis wanneer we wél weer mogen vliegen lijkt hard nodig. Maar liefst driekwart van de ondervraagden verwacht dat vliegen na de crisis namelijk duurder wordt. 40% van de mensen zou dat heel vervelend vinden, 30% staat daar neutraal tegenover. Een eventuele stijging van de prijzen vindt 23% van de mensen echter niet zo erg: ‘omdat ze vliegen eigenlijk al te goedkoop vonden’.  

Elasticiteit prijs vliegticket

Interessant voor luchtvaartmaatschappijen is dat in het onderzoek is doorgevraagd naar wat mensen dan extra willen betalen voor een vlucht. Wanneer we dan extra moeten gaan betalen voor een vlucht, is men bereid om:

1. Maximaal 10% meer te betalen (37%) 
2. Maximaal 20% meer te betalen (23%) 
3. Helemaal niet bereid om extra te betalen (21%) 
4. Maximaal 30% meer te betalen (9%)
5. Meer dan 50% extra te betalen en dan langer te sparen, omdat hij/zij reizen dusdanig belangrijk vindt (6%) 
6. Maximaal 50% meer te betalen (3%) 
7. Maximaal 40% meer te betalen (1%) 
Trefwoorden: vliegen, reizen, ticket, ticketprijs, elasticiteit

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...