Geplaatst op: 08-05-2020
Auteur: Marc Gerlings

48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen

Consument verwacht dat vliegen in prijs stijgt

48% geeft vakantiegeld toch uit als je mag reizen
Een mooi signaal voor de reisbranche. Nederlanders hebben best zin in een reis. Ondanks de onzekere tijd die het is voor reizigers, zet bijna de helft van de Nederlanders (48%) hun vakantiegeld tóch opzij om te gebruiken voor een vakantie wanneer er weer gereisd mag worden. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl onder ruim 6300 mensen. Uit het onderzoek blijkt ook hoe mensen naar het vervoer per vliegtuig kijken en de elasticiteit van de ticketprijs. 

48% zet het vakantiegeld tóch opzij om te gebruiken voor een vakantie wanneer er weer gereisd mag worden.Nog eens 25% van de ondervraagden zet een deel van het vakantiegeld opzij voor vakantie en besteedt de rest aan iets anders, 12,5% van hen zet het geld apart als spaargeld.  

Zelfde vakantieplan of veranderd?

Van alle ondervraagden geeft een ruime meerderheid van de mensen (55%) aan dat ze nog altijd dezelfde plannen met hun vakantiegeld hebben als vóór de coronacrisis. Iets meer dan een derde van de mensen (34%) had voor de crisis andere plannen met het vakantiegeld dan waar ze het uiteindelijk voor gaan gebruiken.   

Vliegen wordt duurder denkt de reiziger

Het geld apart zetten voor een reis wanneer we wél weer mogen vliegen lijkt hard nodig. Maar liefst driekwart van de ondervraagden verwacht dat vliegen na de crisis namelijk duurder wordt. 40% van de mensen zou dat heel vervelend vinden, 30% staat daar neutraal tegenover. Een eventuele stijging van de prijzen vindt 23% van de mensen echter niet zo erg: ‘omdat ze vliegen eigenlijk al te goedkoop vonden’.  

Elasticiteit prijs vliegticket

Interessant voor luchtvaartmaatschappijen is dat in het onderzoek is doorgevraagd naar wat mensen dan extra willen betalen voor een vlucht. Wanneer we dan extra moeten gaan betalen voor een vlucht, is men bereid om:

1. Maximaal 10% meer te betalen (37%) 
2. Maximaal 20% meer te betalen (23%) 
3. Helemaal niet bereid om extra te betalen (21%) 
4. Maximaal 30% meer te betalen (9%)
5. Meer dan 50% extra te betalen en dan langer te sparen, omdat hij/zij reizen dusdanig belangrijk vindt (6%) 
6. Maximaal 50% meer te betalen (3%) 
7. Maximaal 40% meer te betalen (1%) 
Trefwoorden: vliegen, reizen, ticket, ticketprijs, elasticiteit

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...