Geplaatst op: 30-04-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Hoteliers verwachten langdurige impact maar wel snel herstel lokale markt

Hoteliers verwachten langdurige impact maar wel snel herstel lokale markt
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Hoteliers in Nederland en België verwachten dat de coronacrisis een langdurige impact zal hebben, maar uiteindelijk wel zal herstellen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. 


De binnenlandse markt zal relatief snel herstellen en misschien zelfs sterker uit de strijd komen, maar de internationale markt ziet een langzaam herstel tegemoet. Een groot deel van de gesloten hotels opent inmiddels voorzichtig weer de deuren, maar de omzet in het eerste halfjaar is minstens gehalveerd. Ook voor de tweede helft van het jaar worden veel lagere bezettingsgraden en omzetten verwacht. Na afloop van de crisis, die volgens de hoteliers nog zeker 6 tot 12 maanden zal duren, wordt rekening gehouden met een langzaam herstel.


Langdurige impact coronacrisis

De hoteliers verwachten dat de impact van de coronacrisis langer zal duren dan de huidige lockdown-maatregelen. Meer dan 70% van de hoteliers verwacht dat de impact langer dan 6 maanden zal duren: 31% houdt rekening met 6-12 maanden, 36% met 12-24 maanden en 4% langer dan 24 maanden.


De impact op de hotelmarkt in 2020 is zeer groot. Vrijwel alle hoteliers verwachten dat de bezettingsgraden en omzetten dit jaar slechter zullen zijn dan vorig jaar; volgens 85% zelfs veel slechter. De gevolgen van de coronacrisis zijn daarmee aanzienlijk groter dan de laatste financiële crisis in 2008-2009, vindt meer dan 80% van de hoteliers.


Verwachte impact coronacrisis

Positief

5% verwacht stijging toeristisch individueel segment in 2020

12% gelooft zelfs dat binnenlandse markt er sterker uitkomt

67% verwacht herstel binnen half jaar en twee jaar

Negatief

85% verwacht in 2020 een veel slechtere omzet dan in 2019

80% verwacht grotere gevolgen dan van financiële crisis 2008 – 2009

72% verwacht dat toergroepen veel slechter zullen presteren dan in 2019


Hotels gaan langzaamaan weer open

Van de 200 ondervraagde hotels is medio april bijna 60% nog geheel gesloten, en heeft nog eens 22% een deel van de kamerverdiepingen gesloten. Daarbij heeft slechts 16% ook het hotelrestaurant en/of overige faciliteiten nog geopend. Een aantal hotels is inmiddels weer geopend, velen verwachten in de komende maand weer in business te gaan.


Bars en restaurants zijn in België sinds 12 maart en in Nederland sinds 15 maart gesloten op last van de overheid, maar hotels mogen nog open blijven. In Nederland mogen hotelgasten onder voorwaarden ook nog gebruik maken van het hotelrestaurant. De maatregelen duren in ieder geval tot 19 mei in Nederland en tot 8 juni in België.


Van de hotels die gesloten zijn, verwacht bijna 80% circa 1-3 maanden te zullen zijn gesloten. Slechts 2% houdt rekening met een sluiting van 3-6 maanden; geen van de hoteliers verwacht langer dan 6 maanden gesloten te zijn. Wel geeft bijna 20% aan gesloten te zullen blijven tot het einde van de crisis.


Bezettingsgraden en omzetten meer dan gehalveerd

Meer dan 80% van de ondervraagde hotels verwacht in de eerste helft van 2020 een daling van meer dan 50% in de bezettingsgraad ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Ook de gemiddelde kamerprijzen zijn gedaald, maar minder sterk. Ruim 50% verwacht een daling van meer dan 25%, waarvan circa 30% een daling van meer dan 50%. Vrijwel alle hotels zien dan ook de omzet met meer dan 50% dalen.


Voor het tweede halfjaar van 2020 wordt eveneens een daling verwacht, maar de projecties zijn – vooralsnog – minder negatief dan in het eerste halfjaar. Circa 97% verwacht ook in de tweede helft van het jaar lagere bezettingsgraden dan een jaar eerder, maar slechts circa 10% van de hoteliers verwacht een daling van meer dan 50%. Het grootste deel, bijna 52%, verwacht een daling tussen 25% en 50%. De projecties voor de kamerprijzen zijn weer iets minder negatief: 91% verwacht een daling maar slechts 30% verwacht een daling van meer dan 25%.


Grootste impact op internationale markt en groepsreizen

Hoteliers verwachten de grootste impact op de internationale markt. Bijna 97% van de respondenten verwacht dat de internationale markt in 2020 slechter presteert, waarvan 66% verwacht dat de markt het veel slechter doet. De verwachtingen voor de binnenlandse markt zijn minder negatief, maar nog steeds verwacht meer dan 50% ook hier een daling.


Geen van de zakelijke en toeristische marktsegmenten laat in 2020 naar verwachting een stijging zien. Voor alle segmenten geldt dat minstens 90% van de ondervraagde hoteliers verwacht dat het segment slechter of veel slechter zal presteren. De meest negatieve impact wordt verwacht op het segment toergroepen: bijna 72% verwacht dat dit segment het veel slechter zal doen. Ook het zakelijke groepssegment zal volgens 67% veel slechter presteren, en het zakelijk individuele segment volgens 55%. Het toeristisch individuele segment wordt het minst negatief gezien. Hier verwacht 5% van de hoteliers een daadwerkelijke stijging.


Ook op de langere termijn zijn de verwachtingen voor het internationale segment het meest negatief, gevolgd door de groepssegmenten. Het meeste wordt verwacht van de binnenlandse markt: slechts 2% verwacht dat deze niet meer zal herstellen van de coronacrisis. Het merendeel is voorzichtig optimistisch over de binnenlandse markt: bijna 50% verwacht een langzaam herstel, en 37% verwacht dat deze markt snel weer op het oude niveau terug zal zijn. Bijna 12% gelooft zelfs dat de binnenlandse markt na afloop van de coronacrisis sterker zal zijn dan voor de crisis.


Voor de buitenlandse markt verwacht 15% geen volledig herstel, en 74% slechts een langzaam herstel. De overige 11% verwacht wel dat de buitenlandse markt volledig zal herstellen, maar geen van de ondervraagden voorziet een verbetering ten opzichte van voor de crisis.


Acties om omzet te verhogen

Veel hoteliers hebben actie ondernomen om de omzet te verhogen, onder meer door aanvullende sales & marketing acties (45%), door de verkoop van vouchers (36%) en door de hotelkamers aan te bieden als kantoor of quarantainekamer (33%). Ook wordt ingezet op afhaal- en bezorgdiensten vanuit het hotelrestaurant, inclusief private dining in hotelkamers.

Een deel van de hoteliers echter kiest ervoor om geen omzetgerichte acties te starten tijdens de lockdown, omdat het ongepast lijkt of omdat het hotel alle activiteiten heeft gestaakt. Ook zijn er hotels die de kamers beschikbaar stellen bij zorginstellingen of als daklozenopvang.


Om kosten te besparen heeft 68% van de deelnemende hotels het aantal tijdelijke personeelsleden teruggebracht. Daarnaast heeft 37% van de ondervraagden het aantal vaste personeelsleden teruggebracht, terwijl nog eens 24% hetzelfde overweegt. Meer dan 42% van de deelnemende hotels heeft een huurkorting aangevraagd bij de hoteleigenaar.


Horwath HTL Hotel Market Sentiment Survey

De Benelux Hotel Market Sentiment Survey 2020 is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van een online survey binnen de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg in de eerste helft van april 2020. Aan het onderzoek hebben 200 hotels in de Benelux meegewerkt.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, crisis

CELTH
 






||| Nieuws |||

15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.
15/04/24
Exclusief voor leden
Hilton beste werkplek voor vrouwen in de Nederlandse hotelbranche
Hotel- en resortketen Hilton heeft de zesde positie behaald op de Great Place to Work for Women-lijst, samengesteld door de organisatie Great Place to Work. Hiermee is het hotel de hoogst genoteerde werkplek voor vrouwen binnen de Nederlandse hotelbranche.
15/04/24
Resort Lexmond van TopParken officieel geopend
Zaterdag 13 april vond de officiële opening van Resort Lexmond van TopParken plaats. Het vakantiepa...
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
DierenPark Amersfoort opent grootste zonnecarport van de gemeente
Zonnecarport geopend met 522 zonnepanelen bovenop de parkeergarage van Dierenpark Amersfoort. De groene stroom levert op zonnige dagen het gehele stroomgebruik van het park.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...