Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven

De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet. Toeristisch Ondernemend Zeeland heeft daarom staatssecretaris Mona Keijzer gevraagd om maatregelen die aansluiten bij de unieke situatie van de recreatie. Daarover hebben we in ons coronadossier bericht.


Het onderzoek is een initiatief van Toeristisch Ondernemend Zeeland en is uitgevoerd in nauwe samenwerking met het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland. Het onderzoek vond plaats tussen zondag 29 maart en maandag 30 maart 2020.In 24 uur tijd hebben 543 respondenten de vragenlijst ingevuld waarvan 320 logiesbedrijven, 172 horecabedrijven en 51 overige bedrijven.


Voor 131 miljoen aan investeringen uitgesteld

220 miljoen omzetderving tot 10 mei is veel geld maar nog ernstiger is dat de kosten, na aftrek van de NOW-regeling, in die periode met 76 miljoen euro doorlopen. Daarbovenop komen nog eens de terugbetalingen van aanbetaalde boekingen die bedrijven nog eens voor 22,9 miljoen euro in liquiditeit terugzetten. In deze cijfers is de schade voor de toeleveranciers nog niet opgenomen. Toeristische bedrijven zeggen dat als gevolg van de coronacrisis 131 miljoen euro aan investeringen wordt uitgesteld.


841 miljoen euro omzetverlies

Om de schade goed in beeld te brengen hebben de onderzoekers eerst de verwachte jaaromzet in beeld gebracht. Die komt voor een regulier 2020 uit op 1,27 miljard euro. Daarvan is 607 miljoen euro voor logiesaccommodaties en 541 miljoen euro voor de horeca. Als de maatregelen worden doorgezet tot 1 juni dan bedraagt het omzetverlies voor de Zeeuwse toeristische sector 325 miljoen euro, 105 miljoen euro meer dan tot 10 mei. Die omzetschade loopt op tot 841 miljoen euro als het hele zomerseizoen (tot 1 september) verloren gaat. Dan verliezen bedrijven tussen de 63% en 66% van de jaaromzet.


Tabel 1: Omzetderving


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


110 miljoen euro moet worden terugbetaald

De Zeeuwse toeristische bedrijven moeten bij de huidige maatregelen 22,9 miljoen euro aan vooruitbetaalde boekingen compenseren. Bij een sluiting tot 1 september loopt dat op naar 110,6 miljoen euro. Vooral logiesaccommdaties moeten veel geld terugbetalen.


Tabel 2: Terugbetalingen


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Regelingen bieden weinig soelaas

De maatregelen van het kabinet om personeelskosten grotendeels over te nemen, geven maar beperkt soelaas omdat de personeelskosten bij logiesbedrijven maar 16% van alle kosten is en bij horecabedrijven 25%. Ook deelname aan de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS) is een mooi signaal maar een druppel op een gloeiende plaat. Voor de 1.500 bedrijven die daar nu voor in aanmerking komen zou dat neerkomen op 6 miljoen euro. Bij een omzetschade van 220 miljoen euro is dat zeer gering en staat in geen verhouding tot de werkelijke schade.


Tabel 3: Economische schade voor bedrijven


Bron: Kenniscentrum Kusttoerisme / Impuls Zeeland


Van alle ingestelde maatregelen komt in Zeeland ruim 60% van de bedrijven in aanmerking voor uitstel van betaling van belastingen. Dat is daarmee veruit de meest relevante regeling. Op ruime afstand volgt de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid waar 45% gebruik van kan maken en de TOGS met iets meer dan 40%. BMKB is voor ruim 20% relevant.


Schade kan niet worden ingelopen

Ook als bedrijven weer open mogen, verwacht toch ruim 70% dan een lagere omzet door het wegblijven van gasten. Slechts een minderheid verwacht een inhaalslag doordat andere bezoekersgroepen komen of uitgestelde bezoeken. Veel bedrijven melden dat het inhalen van omzet niet mogelijk is, doordat ze gasten moeten compenseren, laag consumentenvertrouwen en een geschaad imago van Zeeland omdat is opgeroepen dat ze niet welkom zijn.

Link: https://www.kenniscentrumtoerisme.nl/wiki/index.php/Event_00139
Trefwoorden: zeeland, toerisme, recreatie, crisis, economische schade, bedrijven

||| Blogs |||

05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/10/20
Recreatie Vakbeurs verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021
De aankomende editie van Recreatie Vakbeurs die gepland stond op 17, 18 en 19 november 2020 in Evenementenhal Hardenberg wordt verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021.
21/10/20
46% meer boekingen voor bungalowparken in herfstvakantie 2020
Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar.
21/10/20
Boekingen voor reizen lopen weer terug: -61%
Met de nieuwe (reis)restricties en oplopende besmettingen in Europa raakt de vakantiemarkt weer dieper in het slop. Dat zien we ook aan de boekingen in de reisbranche die verder terugvallen.
21/10/20
Toverland annuleert Halloween Nights
Door continue negatieve berichtgeving in de media ziet Toverland zich gedwongen de Halloween Nights te annuleren.
21/10/20
Kosten opladen elektrische auto bij laadpaal moeten duidelijk zijn
Consumenten moeten voordat ze hun elektrische auto opladen bij een laadpaal kunnen zien wat het lade...
20/10/20
Combinatie virtuele rondleidingen en winactie voor attractieparken
Op vrijdag 30 oktober worden gratis virtuele Engelstalige rondleidingen georganiseerd door het kasteel van Bran (Dracula) in Roemenië, Warwick’s Haunted Castle in Engeland en Madame Tussauds Berlijn in Duitsland.
20/10/20
Operation Pandora klaar voor financiering
Operation Pandora, de next level, in escape rooms, wil via crowdfunding een deel van de investering voor het project ophalen. Operation Pandora is qua spektakel vergelijkbaar met de beleving van een moderne high-end attractie in een pretpark, maar dan vertaald naar een persoonlijk en meeslepend verhaal en een zéér realistische setting.
20/10/20
Tweede project voor EuroParcs in Oostenrijk en op shirt van Feyenoord
Voor EuroParcs is het een mooie week. De Apeldoornse vakantieparkenspecialist kondigt haar tweede vakantiepark in Oostenrijk aan en prijkt op het shirt van voetbalclub Feyenoord tijdens de Europa League wedstrijden en die van de KNVB-beker.