Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-04-2020
Auteur: Richard Otten
Team Animation

De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis

De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis
De Knutseljuffen

Op 1 april zouden campings en vakantieparken open gaan. Afgelopen dinsdag bleek dat we nog tenminste tot 1 juni in een ‘intelligente lockdown’ zullen blijven. Een strop voor veel campings en vakantieparken in zowel Nederland als buitenland die hun voorseizoen volledig zien wegvallen. We zullen met z’n allen moeten inzien dat dit - voor nu althans - de nieuwe werkelijkheid is. Degenen die zich nu het beste aanpassen aan deze nieuwe realiteit zijn straks de winnaars als de crisis bezworen is.


Campings en parken die de afgelopen jaren goed geïnvesteerd hebben in online marketing, digitalisering en de inzet van social media hebben in deze tijd een duidelijk voordeel ten opzichte van concurrenten. Facebook ‘live’ events, Instagram stories en ook TikTok vormen op dit moment een levenslijn met je community waarop je juist nu zou moeten investeren.


Online samenkomen

Internetgebruik is - nu iedereen verplicht thuis zit - enorm gestegen. Dansscholen, sportscholen, Yoga klassen en muziekverenigingen spelen hier al slim op in door ‘live’ te gaan op Facebook of Youtube, of gebruik te maken van videokanalen als Zoom en Hangouts. De basis van de activiteit blijft immers hetzelfde, alleen de distributie verandert. Juist nu is hier behoefte aan. Veel ouders zitten met hun kinderen thuis en zijn op zoek naar leuke manieren om voor voldoende afleiding te zorgen.



Live aerobics les via Zoom


Kies juist nu voor online vermaak

Natuurlijk is het zonde dat het voorseizoen niet doorgaat en dat er daarmee ook geen animatie is tijdens de vakantieperiodes van Pasen, Meivakantie, Hemelvaart en Pinksteren. Toch wil dit niet zeggen dat er geen vermaak mogelijk is. Campings en vakantieparken zouden juist nu online vermaak kunnen bieden door via het animatieteam van zich te laten horen op hun social media kanalen.


Bij een korte rondvraag zien we dat dit inmiddels ook wordt gedaan. Zo is bijvoorbeeld De Zandstuve aan het investeren in Tiktok (populaire app onder jongeren), doet het animatieteam van de Schatberg op Facebook hun minidisco dansjes en zien we dat er knutselopdrachten worden uitgedeeld die thuis kunnen worden gedaan in plaats van in de miniclub.


Kinderen hebben het ook zwaar

Niet alleen volwassenen, maar ook kinderen hebben nu behoefte aan aandacht. Kinderen zijn niet gewend om hele dagen binnen te moeten blijven zonder dat ze vriendjes of vriendinnetjes mogen zien. Gelukkig zijn er voor hen genoeg mooie initiatieven opgezet. Denk aan Heel Holland Plakt, waarbij kinderen een knutselwerk op het raam plakken en delen op een Facebook-pagina die inmiddels 24.000 leden heeft. Of de Bear Challenge waarbij mensen een teddybeer op de vensterbank zetten die kinderen tijdens een wandeling kunnen ‘spotten’. Maar ook zien we genoeg filmpjes op Youtube verschijnen om de kinderen een leuke tijd te bezorgen. Zo delen de Knutseljuffen filmpjes met knutselactiviteiten voor kinderen en zijn de typetjes van campings en vakantieparken een verhalenclub gestart.



Bear Challenge-zoektocht voor kinderen


Investeer in social media

Het klinkt misschien gek, maar dat is het toch niet. Nu er geen reserveringen binnen komen en het annuleringen en omboekingen regent zou je inderdaad denken dat alles stil staat. Toch is dat niet zo. Mensen houden van reizen en op vakantie gaan. Zelfs de coronacrisis zal dat niet veranderen. Ze zullen - ook de komende tijd - blijven zoeken, dromen en oriënteren. Waar doen ze dat? Juist online. Wees dus daar nu extra zichtbaar. Hoe fijn is het om online de relaxte sfeer van de camping te kunnen proeven gewoon vanuit huis?


Nu betaalde kanalen (SEA) op een lager pitje staan, is het slim om te investeren in eigen content, eigen video’s en eigen verhalen. Een belangrijke reden voor mensen om naar een camping of vakantiepark te gaan is het animatieprogramma. Dit is niet veranderd. Je investeert dus als het ware nu in nieuwe campinggasten voor de toekomst.


Bereik potentiële gasten

Hoe pak je dat aan? Maak allereerst een contentplanning en zorg dat je op vaste momenten met online aanbod naar buiten treedt. Een wekelijkse minidisco dans, een voorleesverhaal of wat te denken van een online les aerobics? Maak op tijd bekend wat er online gaat komen en zorg ervoor dat iemand intern de content en interactie goed bijhoudt. Of besteedt het uit bij een partner die dit voor je kan doen.


Bovendien moet je meenemen dat er mogelijk een groot deel van de consumenten nu boven de markt hangt. Dit zijn ook potentiële gasten die wellicht de camping in Nederland even waren vergeten als optie. Toch zal door de coronacrisis bij veel gezinnen de keuze voor een vakantietrip veranderen. Een familietrip naar de USA deze zomer? Nu even niet. Met de kids naar Italië? Misschien, maar alleen als ik weet dat het veilig is en alle maatregelen duidelijk zijn. Als er straks een bepaalde mate van versoepeling van de maatregelen komt, dan zal als eerste de eigen Nederlandse markt weer open gaan.


Als jij in de komende drie maanden goed zichtbaar blijft, heb je zeker een voorsprong om nog een deel van de schade in te kunnen halen. Het is natuurlijk gissen hoe het verder verloopt en natuurlijk is het geen vervanging van het voorseizoen, maar ik geloof ook dat door de coronacrisis een aantal zaken blijvend zullen veranderen en we straks kunnen spreken van een pre- en post coronaperiode.

Link: https://www.zomerjobs.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, vakantieparken, crisis, animatie, marketing

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...