Geplaatst op: 12-03-2020
Auteur: Goof Lukken
Breda University of Applied Sciences

Bezoek dierentuinen groeit in 2019 naar bijna 10 miljoen

Stijging van ruim 200.000 bezoekers

Bezoek dierentuinen groeit in 2019 naar bijna 10 miljoen
In 2019 bezochten 9.989.950 mensen de Nederlandse dierentuinen. In 2018 waren dit ruim 9,7 miljoen. Het totale bezoek steeg dus met ruim 200.000 bezoekers. In de afgelopen 10 jaar schommelde bezoekersaantallen van de grootste dierentuinen van Nederland (verenigt in de Nederlandse Verenging van Dierentuinen, NVD) tussen bijna 10 en 10,5 miljoen bezoekers. Vanaf 2017 communiceerde Dolfinarium Harderwijk geen cijfers meer en begin 2019 verlieten zij de NVD. Grote stijgingen van bezoekersaantallen in 2019 (soms met 10 % of meer) vonden plaats bij Blijdorp, Gaia Zoo, Wildlands Adventure Zoo. Dalende bezoeken zien we bij Apenheul, Avifauna, Ouwehands Dierenpark, Artis en Aquazoo Friesland.

Flinke investeringen

De dierentuinen hebben de laatste jaren flink geïnvesteerd in nieuwe dierverblijven (met continue aandacht voor een beter dierenwelzijn). Ook zijn de rollen van educatie, onderzoek en conservatie in de tuinen flink toegenomen. Deze drie doelstellingen en de hoge bezoekersaantallen geven de dierentuinen ook bestaansrecht in de komende jaren. Zij hebben een uniek bereik als het gaat om educatie en fondsenwerving met betrekking tot natuurbehoud.

Stijgers

Blijdorp is de best bezochte dierentuin van Nederland en pluk haar vruchten van de continue verbeteringen aan de dierentuin. Zo opende de Diergaade een nieuw verblijf voor de apelsoort geladas. Recent kondigde Blijdorp een 10-jarig masterplan aan met een investering van 100 miljoen. Wildlands ziet een groeiende aantal gasten door de refocus op het dierentuinproduct. Er is gewerkt aan de zichtbaarheid van dieren, de prijzen zijn verlaagd en er zijn nieuwe diersoorten- en verblijven geïntroduceerd. Met name de gestegen gasttevredenheid stemt het park positief. Bij Safaripark Beekse Bergen draagt het nieuwe Safari Resort bij aan stijgende bezoekersaantallen. Gasten blijven langer en besteden ook meer. Bij Burger’s Zoo is de stijging te danken aan de groei van abonnementhouders en ontwikkelingen zoals nieuwe dierenverblijven en de nieuwe buitenspeeltuin. GaiaZoo ziet haar bezoekersaantallen de laatste jaren gestaag groeien. Het is voor het eerst dat deze dierentuin de magische grens van een half miljoen bezoekers doorbreekt. Het aantal bezoekers is in 2019 met tien procent gestegen. Het goede weer en de geografische ligging zijn de succesfactoren. De groei werd namelijk grotendeels gerealiseerd in het Duitse achterland.  

Tabel 1: Bezoek aan Nederlandse dierentuinen, 2018-2019
20182019Mutatie
Artis1.418.170      1.400.000 -1,3
Gaia Zoo475.000         505.000 6,3
Wildlands855.000         930.000 8,8
Ouwehands 1.060.000      1.000.000 -5,7
Blijdorp1.431.276      1.561.000 9,1
Burgers Zoo1.108.797      1.129.234 1,8
Safaripark Beekse Bergen1.113.000      1.150.0003,3
Dierenpark Amersfoort903.000         900.000 -0,3
Apenheul492.000         462.000 -6,1
Avifauna379.205         377.409 -0,5
Dierenrijk240.000         260.000 8,3
AquaZoo155.000         150.000 -3,2
Zooparc Overloon140.000         165.000 17,9
Totaal9.770.448      9.989.643 2,2

Over de auteur: 
Goof Lukken is senior lecturer Attractions & Theme Parks Management, Tourism and Leisure at Breda University of applied sciences. Gedurende zijn cariiere werkte hij o.a als marketing- en communicatie manager voor Safaripark Beekse Bergen en Libéma. Hij was betrokken bij de introductie van Dierenrijk (Europa) op de Nederlandse markt. In 2012 behaalde hij zijn MBA met een onderzoek naar de strategische positionering van de Nederlandse dierentuinen. De afgelopen jaren begeleide hij diverse onderzoeken m.b.t. dierentuinen en was betrokken bij diverse consultancy opdrachten voor dierentuinen.
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, investeringen, bezoek, bezoekers

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/05/20
Medeoprichter van Toverland Caroline Kortooms neemt afscheid van Attractiepark Toverland
Caroline Kortooms heeft besloten om Toverland te gaan verlaten na 20 jaar Algemeen Directeur te zijn geweest. Het Algemeen Directeurschap droeg ze in november 2019 over aan Jean Gelissen jr. en het afgelopen halfjaar was Caroline werkzaam als Leider Visie en Bedrijfscultuur.
25/05/20
Verbeteringen in WILDLANDS
Dierentuin WILDLANDS heeft de sluiting door coronacrisis aangegrepen om meerdere kleine verbeteringen door te voeren. Vandaag ging het park weer open, uiteraard met een anderhalve meter protocol.
11/05/20
Overijssel past investeringsprogramma aan op coronacrisis
De provincie Overijssel gaat het investeringsprogramma voor de Vrijetijdssector 2020-2023 aanpassen vanwege de coronacrisis. De provincie wil bedrijven in de sector helpen om te herstellen. In samenspraak met de sector Gastvrij Overijssel zijn de plannen aangepast om in te spelen op de nu ontstane situatie.
01/05/20
Levensgroot Dakota-vliegtuig landt in Madurodam
Madurodam beleefde een historisch hoogtepunt met de landing van ‘The Flying Dutchman’: een levensgroot DC-3 vliegtuig, in de iconische zilver en blauwe KLM-stijl van de jaren ’40-’50.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
28/04/20
Tips voor een intelligente open up
Tientallen tips om je vrijetijdsbedrijf voor te bereiden op de 1,5 meter economie en toch nog een goede businesscase te draaien.
21/04/20
Een veerkrachtige industrie
We zitten midden in een crisis, maar de vrijetijdsindustrie is veerkrachtig. In dit artikel wordt ingegaan op lessen uit voorgaande crises, hoe attracties een deel van de aandacht van gasten kunnen vasthouden terwijl ze gesloten zijn en op welke wijze men zich kan voorbereiden op heropening.
21/04/20
Beiten moet commercie Ticketveiling verbeteren
Martine Beiten – tot voor kort Country Manager Benelux bij Groupon – is per 15 april in dienst getreden bij Ticketveiling.nl. Het platform is één van de grootste veilingsites in Nederland. Beiten bekleedt er vanaf nu de functie van Director E-commerce, Sales en Marketing. Ticketveiling.nl heeft een geheel eigen businessmodel en dat is aan verbetering toe.