Geplaatst op: 12-03-2020
Auteur: Goof Lukken
Breda University of Applied Sciences

Bezoek dierentuinen groeit in 2019 naar bijna 10 miljoen

Stijging van ruim 200.000 bezoekers

Bezoek dierentuinen groeit in 2019 naar bijna 10 miljoen
In 2019 bezochten 9.989.950 mensen de Nederlandse dierentuinen. In 2018 waren dit ruim 9,7 miljoen. Het totale bezoek steeg dus met ruim 200.000 bezoekers. In de afgelopen 10 jaar schommelde bezoekersaantallen van de grootste dierentuinen van Nederland (verenigt in de Nederlandse Verenging van Dierentuinen, NVD) tussen bijna 10 en 10,5 miljoen bezoekers. Vanaf 2017 communiceerde Dolfinarium Harderwijk geen cijfers meer en begin 2019 verlieten zij de NVD. Grote stijgingen van bezoekersaantallen in 2019 (soms met 10 % of meer) vonden plaats bij Blijdorp, Gaia Zoo, Wildlands Adventure Zoo. Dalende bezoeken zien we bij Apenheul, Avifauna, Ouwehands Dierenpark, Artis en Aquazoo Friesland.

Flinke investeringen

De dierentuinen hebben de laatste jaren flink geïnvesteerd in nieuwe dierverblijven (met continue aandacht voor een beter dierenwelzijn). Ook zijn de rollen van educatie, onderzoek en conservatie in de tuinen flink toegenomen. Deze drie doelstellingen en de hoge bezoekersaantallen geven de dierentuinen ook bestaansrecht in de komende jaren. Zij hebben een uniek bereik als het gaat om educatie en fondsenwerving met betrekking tot natuurbehoud.

Stijgers

Blijdorp is de best bezochte dierentuin van Nederland en pluk haar vruchten van de continue verbeteringen aan de dierentuin. Zo opende de Diergaade een nieuw verblijf voor de apelsoort geladas. Recent kondigde Blijdorp een 10-jarig masterplan aan met een investering van 100 miljoen. Wildlands ziet een groeiende aantal gasten door de refocus op het dierentuinproduct. Er is gewerkt aan de zichtbaarheid van dieren, de prijzen zijn verlaagd en er zijn nieuwe diersoorten- en verblijven geïntroduceerd. Met name de gestegen gasttevredenheid stemt het park positief. Bij Safaripark Beekse Bergen draagt het nieuwe Safari Resort bij aan stijgende bezoekersaantallen. Gasten blijven langer en besteden ook meer. Bij Burger’s Zoo is de stijging te danken aan de groei van abonnementhouders en ontwikkelingen zoals nieuwe dierenverblijven en de nieuwe buitenspeeltuin. GaiaZoo ziet haar bezoekersaantallen de laatste jaren gestaag groeien. Het is voor het eerst dat deze dierentuin de magische grens van een half miljoen bezoekers doorbreekt. Het aantal bezoekers is in 2019 met tien procent gestegen. Het goede weer en de geografische ligging zijn de succesfactoren. De groei werd namelijk grotendeels gerealiseerd in het Duitse achterland.  

Tabel 1: Bezoek aan Nederlandse dierentuinen, 2018-2019
20182019Mutatie
Artis1.418.170      1.400.000 -1,3
Gaia Zoo475.000         505.000 6,3
Wildlands855.000         930.000 8,8
Ouwehands 1.060.000      1.000.000 -5,7
Blijdorp1.431.276      1.561.000 9,1
Burgers Zoo1.108.797      1.129.234 1,8
Safaripark Beekse Bergen1.113.000      1.150.0003,3
Dierenpark Amersfoort903.000         900.000 -0,3
Apenheul492.000         462.000 -6,1
Avifauna379.205         377.409 -0,5
Dierenrijk240.000         260.000 8,3
AquaZoo155.000         150.000 -3,2
Zooparc Overloon140.000         165.000 17,9
Totaal9.770.448      9.989.643 2,2

Over de auteur: 
Goof Lukken is senior lecturer Attractions & Theme Parks Management, Tourism and Leisure at Breda University of applied sciences. Gedurende zijn cariiere werkte hij o.a als marketing- en communicatie manager voor Safaripark Beekse Bergen en Libéma. Hij was betrokken bij de introductie van Dierenrijk (Europa) op de Nederlandse markt. In 2012 behaalde hij zijn MBA met een onderzoek naar de strategische positionering van de Nederlandse dierentuinen. De afgelopen jaren begeleide hij diverse onderzoeken m.b.t. dierentuinen en was betrokken bij diverse consultancy opdrachten voor dierentuinen.
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, investeringen, bezoek, bezoekers

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/07/20
Verkiezing Leukste uitje van Nederland 2021 van start
De ANWB is weer gestart met de verkiezing van het Leukste uitje van Nederland 2021.
20/07/20
Exclusief voor leden
2019: Minder bezoek aan grote Europese attractieparken
Het bezoek aan grote Europese attractieparken is in 2019 gedaald. Wereldwijd groeide het bezoek. Dat blijkt uit het Global Attractions Attendance Report van AECOM en TEA.
15/07/20
Apenheul opent nieuwe speeltuin met gorillahoofd van zes meter
Apenheul heeft een nieuwe speeltuin geopend. De speeltuin is bijzonder gezien de unieke locatie middenin een heuvelachtig bos en natuurlijk door het enorme gorillahoofd waarin gespeeld kan worden.
13/07/20
Miljoenenverlies voor Blijdorp, dierentuin start actie
De coronacrisis hakt er bij Diergaarde Blijdorp flink in. De stichting kijkt aan tegen een miljoenenverlies en roept iedereen op de dierentuin financieel te steunen.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
01/07/20
Richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 meter samenleving
Staatssecretaris Mona Keijzer heeft gisteren de richtlijnen voor toegankelijke dagjes uit in de 1,5 m samenleving in ontvangst genomen.