Geplaatst op: 12-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland

DMO Toerisme VAN werkt aan regionale balans in toerisme

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland
Uitzicht vanuit de Eusebiuskerk in Arnhem. Foto: Jurjen Drenth.
Bij de publicatie van het overnachtingscijfer bleek dat de groei van de Duitse bezoekers nog verder toenam in 2019. Met een ongekende sprong komt het aantal op 343.000 Duitse gasten die één of meer overnachtingen boekten (+25%).

Gelderland verwelkomde het afgelopen jaar 750.000 buitenlandse gasten, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2018. Daarmee groeit het internationale bezoek in de provincie harder dan het Nederlandse gemiddelde (+8%). Opvallend is de forse stijging van het aantal Duitse gasten. Deze nam met meer dan een kwart toe naar 343.000. Hierdoor is bijna 1 op 2 buitenlandse gasten in Gelderland tegenwoordig Duits.

Aantal overnachtingen inkomend toerisme +21%

Het aantal overnachtingen in Gelderland steeg in 2019 met 21 procent naar 2.163.000. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. Directeur Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "Mooie cijfers natuurlijk, vooral omdat toeristisch bezoek kan bijdragen aan de opgaven waar we in de regio voor staan.”

De meeste bezoekers overnachtten het afgelopen jaar in hotels, pensions en bed & breakfasts, waar over 2019 een lichte toename (2%) in het aantal overnachtingen te zien is. Bij bungalowparken was dit met maar liefst een kwart (814.000). Opvallend hoge groei was te zien in het aantal overnachtingen bij kampeerterreinen, deze verdubbelde zelfs met 53 procent naar 564.000!

Visie met regionale balans in toerisme

Herre Dijkema: "Toerisme is voor de regio Arnhem Nijmegen van groot economisch belang met 1,6 miljard euro aan bestedingen en ruim 26.000 banen, maar toerisme is meer dan economie alleen. Het is een belangrijk middel om onze regionale opgaven op het gebied van de economie, werkgelegenheid, leefbaarheid en duurzaamheid te beantwoorden. Zo draagt toeristisch bezoek bij aan de instandhouding van horeca en retail in kleine kernen, maar het zorgt bijvoorbeeld ook voor werkgelegenheid voor praktisch opgeleiden."

"De afgelopen maanden hebben wij samen met een groot aantal mensen uit de regio Arnhem Nijmegen en (inter)nationale experts, gewerkt aan een toeristisch toekomstperspectief voor de regio Arnhem Nijmegen ‘Toerisme: bestemming in balans’. Naar verwachting zullen hier de komende tijd concrete stappen omtrent de regionale opgaven uit voortvloeien.”
Trefwoorden: toerisme, overnachtingen, visie, regio, regiomarketing

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/10/21
Toeristische Infodesk bij Designer Outlet Roermond
De Designer Outlet Roermond beschikt sinds kort over een toeristische Infodesk in de nieuwe Guest Services Terminal. De bedoeling is het winkelende publiek op piekmomenten actief te informeren over de uitgebreide toeristische en recreatieve mogelijkheden in de binnenstad en de regio.
27/05/21
FNV: Schipholbaas moet winkeleigenaren See Buy Fly terugfluiten
De FNV wil dat Schipholbaas Dick Benschop de directie van de See Buy Fly-winkels terugfluit. Dat sch...
12/03/21
Musea openen museumshops
De musea mogen nog niet open door de geldende coronamaatregelen. Toch gaan diverse musea een klein beetje open doordat de museumwinkels winkelen op afspraak mogen uitvoeren.
11/03/21
Corona geeft online een boost
De coronacrisis heeft de online aankopen in 2020 een flinke boost gegeven. Niet zo verwonderlijk aan...
29/01/21
Horeca is klaar voor verantwoorde opening
Nederland zit door de huidige lockdown voorlopig tot 9 februari economisch op slot. Volgens een inte...
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
25/11/20
Trendzz For You biedt totaaloplossing voor souvenirs aan Landal GreenParks
Trendzz For You verzorgt vanaf 1 januari 2021 de souvenirs, gift-artikelen en ansichtkaarten bij Lan...