Geplaatst op: 12-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland

DMO Toerisme VAN werkt aan regionale balans in toerisme

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland
Uitzicht vanuit de Eusebiuskerk in Arnhem. Foto: Jurjen Drenth.
Bij de publicatie van het overnachtingscijfer bleek dat de groei van de Duitse bezoekers nog verder toenam in 2019. Met een ongekende sprong komt het aantal op 343.000 Duitse gasten die één of meer overnachtingen boekten (+25%).

Gelderland verwelkomde het afgelopen jaar 750.000 buitenlandse gasten, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2018. Daarmee groeit het internationale bezoek in de provincie harder dan het Nederlandse gemiddelde (+8%). Opvallend is de forse stijging van het aantal Duitse gasten. Deze nam met meer dan een kwart toe naar 343.000. Hierdoor is bijna 1 op 2 buitenlandse gasten in Gelderland tegenwoordig Duits.

Aantal overnachtingen inkomend toerisme +21%

Het aantal overnachtingen in Gelderland steeg in 2019 met 21 procent naar 2.163.000. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. Directeur Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "Mooie cijfers natuurlijk, vooral omdat toeristisch bezoek kan bijdragen aan de opgaven waar we in de regio voor staan.”

De meeste bezoekers overnachtten het afgelopen jaar in hotels, pensions en bed & breakfasts, waar over 2019 een lichte toename (2%) in het aantal overnachtingen te zien is. Bij bungalowparken was dit met maar liefst een kwart (814.000). Opvallend hoge groei was te zien in het aantal overnachtingen bij kampeerterreinen, deze verdubbelde zelfs met 53 procent naar 564.000!

Visie met regionale balans in toerisme

Herre Dijkema: "Toerisme is voor de regio Arnhem Nijmegen van groot economisch belang met 1,6 miljard euro aan bestedingen en ruim 26.000 banen, maar toerisme is meer dan economie alleen. Het is een belangrijk middel om onze regionale opgaven op het gebied van de economie, werkgelegenheid, leefbaarheid en duurzaamheid te beantwoorden. Zo draagt toeristisch bezoek bij aan de instandhouding van horeca en retail in kleine kernen, maar het zorgt bijvoorbeeld ook voor werkgelegenheid voor praktisch opgeleiden."

"De afgelopen maanden hebben wij samen met een groot aantal mensen uit de regio Arnhem Nijmegen en (inter)nationale experts, gewerkt aan een toeristisch toekomstperspectief voor de regio Arnhem Nijmegen ‘Toerisme: bestemming in balans’. Naar verwachting zullen hier de komende tijd concrete stappen omtrent de regionale opgaven uit voortvloeien.”
Trefwoorden: toerisme, overnachtingen, visie, regio, regiomarketing

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/08/20
Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien.
16/03/20
Borgstelling MKB staat open, wat is er mogelijk?
Het was al aangekondigd maar sinds vandaag staat de verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling open. Wat betekent dat voor ondernemers?
12/03/20
1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland
Bij de publicatie van het overnachtingscijfer bleek dat de groei van de Duitse bezoekers nog verder ...
06/03/20
The VR Room trapt pop-up tour af met nieuwe vestiging in Tilburg
The VR Room krijgt in Tilburg haar eerst pop-up vestiging. Daartoe is een unieke samenwerking aangegaan met vastgoedbelegger Wereldhave.
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
01/10/19
Uniforme aanpak koopstromenonderzoek
Nederlandse provincies gaan het koopstromenonderzoek uniformeren.
17/06/19
Half miljoen voor Zuid-Hollandse winkel- en centrumgebieden
De provincie Zuid-Holland stelt een half miljoen euro beschikbaar voor winkeliers, ondernemers en gemeenten die samen hun winkel- en centrumgebied willen verbeteren. Hoe kun je een bijdrage aanvragen?
14/02/19
TravelXL start met 17 vestigingen in België
TravelXL gaat over de grens. Om de positie in de Benelux te versterken is TravelXL met 17 vestiginge...