Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland

DMO Toerisme VAN werkt aan regionale balans in toerisme

1 op de 2 bezoekers is Duits in Gelderland
Uitzicht vanuit de Eusebiuskerk in Arnhem. Foto: Jurjen Drenth.
Bij de publicatie van het overnachtingscijfer bleek dat de groei van de Duitse bezoekers nog verder toenam in 2019. Met een ongekende sprong komt het aantal op 343.000 Duitse gasten die één of meer overnachtingen boekten (+25%).

Gelderland verwelkomde het afgelopen jaar 750.000 buitenlandse gasten, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2018. Daarmee groeit het internationale bezoek in de provincie harder dan het Nederlandse gemiddelde (+8%). Opvallend is de forse stijging van het aantal Duitse gasten. Deze nam met meer dan een kwart toe naar 343.000. Hierdoor is bijna 1 op 2 buitenlandse gasten in Gelderland tegenwoordig Duits.

Aantal overnachtingen inkomend toerisme +21%

Het aantal overnachtingen in Gelderland steeg in 2019 met 21 procent naar 2.163.000. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 11 procent, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. Directeur Herre Dijkema van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen: "Mooie cijfers natuurlijk, vooral omdat toeristisch bezoek kan bijdragen aan de opgaven waar we in de regio voor staan.”

De meeste bezoekers overnachtten het afgelopen jaar in hotels, pensions en bed & breakfasts, waar over 2019 een lichte toename (2%) in het aantal overnachtingen te zien is. Bij bungalowparken was dit met maar liefst een kwart (814.000). Opvallend hoge groei was te zien in het aantal overnachtingen bij kampeerterreinen, deze verdubbelde zelfs met 53 procent naar 564.000!

Visie met regionale balans in toerisme

Herre Dijkema: "Toerisme is voor de regio Arnhem Nijmegen van groot economisch belang met 1,6 miljard euro aan bestedingen en ruim 26.000 banen, maar toerisme is meer dan economie alleen. Het is een belangrijk middel om onze regionale opgaven op het gebied van de economie, werkgelegenheid, leefbaarheid en duurzaamheid te beantwoorden. Zo draagt toeristisch bezoek bij aan de instandhouding van horeca en retail in kleine kernen, maar het zorgt bijvoorbeeld ook voor werkgelegenheid voor praktisch opgeleiden."

"De afgelopen maanden hebben wij samen met een groot aantal mensen uit de regio Arnhem Nijmegen en (inter)nationale experts, gewerkt aan een toeristisch toekomstperspectief voor de regio Arnhem Nijmegen ‘Toerisme: bestemming in balans’. Naar verwachting zullen hier de komende tijd concrete stappen omtrent de regionale opgaven uit voortvloeien.”
Trefwoorden: toerisme, overnachtingen, visie, regio, regiomarketing

CELTH



||| Nieuws |||

02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.