Geplaatst op: 05-03-2020
Auteur: Marc Gerlings

Utrecht vraagt burgers om hulp bij verzamelen locaties Koude Oorlog

Crowdsourcing beleidsmatig inzetten voor erfgoed

Utrecht vraagt burgers om hulp bij verzamelen locaties Koude Oorlog
Als vervolg op het Utrechtse themajaar Koude Oorlog in 2019 wordt aan bewoners gevraagd om beeldmateriaal te verzamelen van Koude Oorlog locaties. De beleidsmakers zetten crowdsourcing in om erfgoed en recreatieve verbindingen te versterken.

De crowdsourcing is actief in de maanden maart tot en met mei 2020. In deze tijd waarin we steeds meer met beelden communiceren roept de provincie inwoners en organisaties op zowel historisch als actueel beeldmateriaal aan te dragen, om zo het verhaal van de Koude Oorlog nog beter te kunnen vertellen en bewaren. ‘The crowd’ zijn geïnteresseerden die het leuk vinden om aan een dergelijk project mee te werken. Iedereen kan dus meedoen.

Beeldmateriaal uploaden zonder copyright

Meedoen is heel eenvoudig. Op de website De Koude Oorlog in beeld staan op de kaart de locaties aangegeven met een korte beschrijving. Heb je beeldmateriaal van een van deze locaties dan kun je dat hier uploaden. Door op een van de iconen te klikken selecteer je de locatie. Dan kun je vanaf je computer direct een of meerdere beelden uploaden. De foto’s zijn daarna als open data beschikbaar. Dat betekent dat iedereen ze kan en mag gebruiken. Het is dus belangrijk om alleen materiaal te uploaden waar geen copyright op rust.

Verrijking van de storymap

Naar aanleiding van het themajaar Koude Oorlog is de storymap De Koude Oorlog in Utrecht ontwikkeld, met beeldmateriaal en achtergrondinformatie over de Koude Oorlog en de sporen uit deze periode in de provincie Utrecht. De verzamelde beelden uit de crowdsourcing zullen aan deze storymap worden toegevoegd. Tevens worden de beelden toegevoegd aan de Cultuurhistorische Atlas van de provincie Utrecht.
Trefwoorden: erfgoed, recreatie, Utrecht, storymap

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.