Geplaatst op: 02-03-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden: Toeristische bedrijven moeten van producent naar regisseur evolueren

Han Verheijden heeft afscheid genomen als lector productiviteitsverbetering bij de Breda University of Applied Sciences. Bij zijn afscheid constateerde hij tevreden dat productiviteit in de branche inmiddels op de agenda staat. Verheijden is nog niet klaar bij Buas en heeft nu de opdracht om betere afstudeerscripties bij stagebedrijven te realiseren zodat die de bedrijfsvoering ook positief beïnvloeden.


Bij zijn afscheid kon Verheijden het niet laten om zijn visie op de branche te presenteren. Een visie waarin toeristische bedrijven zich moeten ontwikkelen van producent naar regisseur van belevingen. Die visie komt niet uit de lucht vallen en heeft alles te maken met de zes trends die hij signaleert:


Trend 1: Individualisering / Customised service

Trend 2: Tourism with a purpose

Trend 3: Internationalisering en differentiatie

Trend 4: Kosten groeien harder dan de productiviteit

Trend 5: Een kritische omgeving

Trend 6: De co-creative citizen


Consument is sterk veranderd

Verheijden ziet een veranderende structuur van het familieleven waar gezinnen met vader, moeder en twee kinderen al lang niet meer gemeengoed zijn. Verder heeft van alle 30-minners 60% een HBO of universitaire opleiding en die zijn in hun vrije tijd naar meer op zoek dan simpel vermaak. "Ze willen zichzelf ook ontwikkelen”, stelde Verheijden. "Dat heeft grote gevolgen voor het standaard aanbod aan activiteiten en vermaak dat nu wordt geboden. Deze zullen veel meer op maat gemaakt moeten worden.” Verder ziet hij in de Nederlandse toeristische sector steeds meer Europese toeristen. "Dat heeft tot gevolg dat we ons aanbod letterlijk en figuurlijk meer smaak moeten geven.” Door de krapte op de arbeidsmarkt zullen we volgens Verheijden goed moeten nadenken over meer self-service. Een concept dat veel consumenten prettig vinden omdat er dan meer tijd is voor echt persoonlijke aandacht.


Bedrijven hebben daarnaast ook nog eens te maken met een kritische omgeving die in staat is om grote plannen zoals Brouwerseiland of de Efteling naar de prullenbak te verwijzen. "De recreatieboodschap is geen populaire meer”, constateerde Verheijden nuchter die ook zag dat bestuurders hun nek niet meer uit steken voor onze branche, waar geen kiezers te winnen zijn. Die kritische buren zijn voor het toeristisch bedrijfsleven nog eens een grote concurrent omdat zij via allerhande deelplatforms op een internationale schaal de krenten uit jouw pap weten te vissen.


Meer maatwerk en differentiatie

Samenvattend constateert Verheijden dat de sector veel meer maatproducten en diensten moet aanbieden. Deze moeten meer aansluiten op de doelstellingen van de consument die hoger in de piramide van Maslow zit. Door het diverse publiek met even diverse wensen is meer differentiatie geen keuze meer maar een vereiste. Daar moeten bedrijven met oplopende arbeidskosten slim mee omgaan.


De participatie-economie

Oplossingen zag Verheijden in de zogenaamde participatie-economie. Want een destinatie is een samengesteld product en je hoeft als aanbieder van bijvoorbeeld een verblijf niet alle producten en diensten zelf te produceren. Je kunt die kritische burger, die ook graag een centje bijverdient, als dienstverlener aan je bedrijf binden. Door bijvoorbeeld met jouw gasten op pad te gaan en vogels te gaan spotten, of een golfclinic, jogales of fotocursus te geven.


Het mes snijdt daarmee volgens Verheijden aan twee kanten: "Je betrekt burgers bij je customized service waardoor je dat gedifferentieerde product kunt aanbieden dat aansluit bij de individuele behoeftes van de nieuwe consument. Het draagvlak voor toerisme bij de burger wordt daardoor versterkt. Omdat je met ‘losse’ krachten werkt, verlaag je ook nog eens je kosten.” Toeristische bedrijven moeten zich daarmee ontwikkelen van producent naar regisseur.



Meer lezen over de visie van Han Verheijden?

Bestel dan zijn boek ' 40 cruciale management tips voor de leisure en 20 columns die trends en markten verhelderen'. Een must have voor iedereen die start in deze branche maar zeker ook als je er al jaren in werkt. De adviezen zijn perfect te gebruiken door ondernemers en beleidsmakers. "Ik hoop dat dit boek voor jou een bouwsteen mag zijn in je persoonlijke kennisontwikkeling.”

Bestel eenvoudig via:
www.nritmedia.nl/store/52/


Trefwoorden: trends, toerisme, ondernemen, bedrijven, organisatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     






    ||| Nieuws |||

    25/04/24
    Exclusief voor leden
    Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
    Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
    25/04/24
    Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
    Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
    24/04/24
    De Leistert is beste camping van Nederland
    Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
    Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
    In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
    23/04/24
    Exclusief voor leden
    Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
    De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
    23/04/24
    Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
    Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
    22/04/24
    Exclusief voor leden
    Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
    Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

    ||| Agenda |||

    14/05/24
    14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
    Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
    23/05/24
    23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
    Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
    27/05/24
    27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
    De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
    05/06/24 t/m 07-06-24
    05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
    Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
    06/06/24
    06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
    Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...