Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

#Retailtainment 2 voorbeelden tours die locaties een topbeleving geven

Geef stille locaties beleving met tours en workshops

#Retailtainment 2 voorbeelden tours die locaties een topbeleving geven
Gin Tour door Schiedam.
Soms heb je als samenwerkende retailers geen grote budgetten voor fantastische evenementen met veel impact. Toch wil je de locaties in jouw stad, winkelgebied, of winkel, levendigheid geven. Ga samen met elkaar brainstormen en zet na die sessie een goede tour in elkaar die impact kan maken. Hoe doe je dat? 3 stappen en 2 voorbeelden. Kom zeker ook naar Retailtainment want dan krijg je volop inspiratie. 

Stap 1 Plot je doelgroep

Pak een kaart. Bekijk met welke wijken jij goed contact hebt. Soms zijn er winkelformules en eigenaren die ver voorbij de stadgrenzen doelgroepen aantrekken. Tel die er bij op.

Stap 2 Bundel je communicatie

De een werkt veel met nieuwsbrieven, de ander is liever actief met sociale media. Prima, zet vooral alles in maar geef de tour een eenheid mee in al die verschillende uitingen en huisstijlen van winkelformules. Denk aan:
- kleuren die bij de tour passen
- Een logo
- Een ambassadeur
- Is er tijd en zijn mensen beschikbaar om een filmpje te maken?
- Kun je een korte podcast maken over je tour.
- Wie (aantallen) kun je bereiken, waar wonen  deze mensen?
- Hoe zet je de kanalen in en maak met elkaar afspraken over de uit te zenden boodschappen. Teken een tijdlijn uit met wie, wat uitzendt.

Stap 3 Organiseer een verbindende sessie

Workshop, lab, creativity boost, hoe je het ook noemt, zorg voor een omgeving waarin je collega retailers geïnspireerd raken. Geef in de sessie een voorbeeld van hoe de tour zou kunnen zijn. Houd de doelgroep voor ogen en bedenk die tours die impact kunnen maken, fans aan je binden en die ook nog omzet maken.

2 voorbeelden 2 doelgroepen

Nu je al denkt aan stap 1, 2 en 3 hier alvast twee voorbeelden van routes met workshops die een locatie veel kunnen brengen. Plus er zit ook nog een verdienmodel achter. We hebben deze twee voorbeelden genomen omdat er verschillende doelgroepen worden aangesproken. Verscherp je aanpak: kies een goede doelgroep. Tip: maak de potentiële doelgroep niet te klein.

Wil je nog meer inspiratie voor creatieve locaties: Bekijk extra goed de locatie van het congres Retailtainment en dat is Doloris’  Meta Maze in Tilburg.
 

1.) S’DAM x GIN = met maten aan de wandel

Schiedam heeft een naam als het om de productie van gin gaat. Mooi, maar dat zit vaak achter deuren. Hoe maak je dan de locaties levendig? Hoe pas je dat aan bij een stad die weer een jonger publiek wil aanspreken?
De succesvolle, keer op keer uitverkochte S’DAM Gin Tour is vernieuwd en kreeg in januari van 2020 een vervolg als een XL-versie. Je duikt nog dieper in de wereld van de S’DAMSE gin. Daarmee krijgt die evenement weer een verlenging van zijn levenscyclus. Nu is de tourr inclusief de nieuwe S’DAMSE hotspot 1714 Drinks & Bites, ongeëvenaarde ginbonbon bij Bonte Koe en een Copa gin & tonic bij Zavor Coffee. Uiteraard een blijvertje, een kijkje in koperen ketels, houten vaten, flessen en stolpen vol grondstoffen in Het Nationaal Jenevermuseum. De Gin Tour is een belevenis waarbij ook zeker geproefd mag worden.

De vernieuwde Gin Tour XL start als vanouds bij de waag in het I-PUNT S’DAM. Waar beter beginnen met de onderdompeling in de gin dan in het bruisende horecaminnende hart van Schiedam. Vanuit de waag wandel je met maatjes en een gids langs de Lange Haven waar historische panden het verhaal van vroeger vertellen. Eerste stop, het Nationaal Jenevermuseum Schiedam met een bezoek aan de nog in gebruik zijnde branderij. Leer meer over het brandersproces. Gelaafd met leuke anekdotes leer jij onder andere dat gin van jenever afstamt en dat jeneverbessen onontbeerlijk zijn.
Na de nodige theorie is er natuurlijk tijd voor wat praktijk. Zo leer je de Oost-Afrikaanse smaken kennen bij Zavor Coffee en raad je de gin in de bonbon bij de Bonte Koe. Nog net niet uitgeput schuif je aan bij 1714 Drinks & Bites. Cin cin. Optimaal genieten van gin tijdens de vernieuwde Gin Experience in het Distillers District van borrelend, bruisend Schiedam.

Ervaren en tickets verkopen
Tickets zijn € 39,95 per persoon. De Gin Tour XL is te boeken via www.sdam.nl. Dat is de site van de city marketing van Schiedam. Op zoek naar een leuk uitje met de familie, een vrijgezellenfeest of met vrienden of collega’s? De S’DAM Gin Tour XL is ook voor groepen te boeken.

2.) Vredespaleis organiseert kinderworkshops voor kinderen

Op woensdag 26 februari 2020, tijdens de voorjaarsvakantie, organiseert het Vredespaleis in Den Haag twee workshops voor kinderen tussen de acht en twaalf jaar. Daarmee krijgt het Vredespaleis weer een andere laag in de beleving. Het is even niet meer het strenge instituut voor internationaal recht, het beeld dat veel mensen hebben bij het paleis. Tijdens deze workshops speuren de kinderen door het magazijn van de bibliotheek en door de gangen van het Vredespaleis. Zij krijgen op een speelse manier toegang tot boeken en praten over hun eigen ambities en dromen. Tenslotte knutselen de kinderen een eigen dromenvanger in de hoop dat ook hun dromen gaan uitkomen.

De droom van Andrew Carnegie De stichter van het Vredespaleis, Andrew Carnegie, droomde tijdens zijn kinderjaren van een beter bestaan. Carnegie werd geboren in een eenvoudig arbeidersgezin in Schotland en verhuisde met zijn familie naar Amerika. Hier wist hij zich van telegrambezorger op te werken tot succesvol ondernemer. Al snel richtte hij zijn eerste staalbedrijf op en breidde dit uit tot een indrukwekkend imperium. En toen hij een succesvolle ondernemer was, droomde hij van een betere wereld. Hiervoor heeft hij alles gegeven: Zijn kapitaal besteedde Carnegie niet alleen aan de bouw van het Vredespaleis, maar ook aan de bouw van meer dan 2.500 bibliotheken. Carnegie was ervan overtuigd dat mensen die toegang tot boeken hebben en die durven te dromen, alles kunnen bereiken.



Locaties en opbouw
Kinderworkshops Wat zijn jouw dromen? Wat wil jij bereiken? Deze vragen staan centraal tijdens de kinderworkshops op 26 februari. Het programma van de workshops start in het Bezoekerscentrum van het Vredespaleis. Eerst luisteren de jonge bezoekers samen naar een audiotour die specifiek voor kinderen werd samengesteld. Daarna gaan zij naar het Vredespaleis en vertelt de gids hun alles over de grootste dromen van Andrew Carnegie. Vervolgens knutselen zij een eigen dromenvanger zodat hopelijk ook hun dromen gaan uitkomen. De kosten per ticket zijn € 18 euro per persoon.

Kom ook naar Retailtainment. Doe meer inspiratie op in Tilburg en in Doloris’ Meta Maze onze congreslocatie. Pak het voordelig aan en schaf de Duo Ticket aan. Dan ga je samen met die slagvaardige collega naar Retailtainment. Samen hoor en ervaar je meer. Kom erbij, boek nu je ticket.
Trefwoorden: retailtainment, tours, beleving, locaties, stad, citymarketing

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.