Geplaatst op: 19-02-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Grote markt voor wandel- en fietsvakanties

Grote markt voor wandel- en fietsvakanties
Afbeelding van Hermann Traub via Pixabay

Over ruim een week start in de Jaarbeurs in Utrecht de Fiets en Wandelbeurs. Het moment voor veel Nederlanders om een fiets- of wandelvakantie te plannen. Maar hoe ontwikkelen die vakanties zich in de toekomst? Onderzoeksbureau Trends & Tourism zocht het uit.


Volgens onderzoeker Kees van der Most kiezen steeds meer Nederlanders voor een gezonde en actieve levensstijl: "Dit vertaalt zich ook in meer sportieve activiteiten tijdens vakanties, waaronder wandelen en fietsen. Mede door de vergrijzing en meer aandacht van duurzaamheid is het de verwachting dat het aantal wandel- en fietsvakanties in de toekomst zal blijven groeien. Om meer zicht te krijgen in het segment van fiets- en wandelvakanties heb ik eind 2019 een grootschalig consumentenonderzoek uitgevoerd onder de Nederlandse bevolking. Graag deel ik met de lezers van PleisureWorld NRIT de belangrijkste resultaten.” Onder een wandel- of fietsvakantie wordt een vakantie verstaan die voor het grootste deel in het teken staan van wandelen of fietsen.


Fietsvakanties

  • Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders overwegen in de komende drie jaar een fietsvakantie te ondernemen(= 18% van de bevolking van 18 jaar en ouder).
  • De twee meest genoemde motivaties voor een fietsvakantie zijn: ‘je komt op plekjes waar je anders niet zo snel komt’ (40%) en ‘ik vind het fijn om in de buitenlucht te zijn’ (37%).
  • Fietsvakantiegangers willen relatief vaak een fietsvakantie in eigen land ondernemen (90%). Ruim de helft is ook van plan om een buitenlandse fietsvakantie te ondernemen.
  • De top 3 van meest aantrekkelijke buitenlandse fietsbestemmingen bestaat uit Duitsland, Frankrijk en België.


Wandelvakanties

  • Zo’n 3,25 miljoen Nederlanders overwegen in de komende drie jaar een wandelvakantie te ondernemen(= 24% van de bevolking van 18 jaar en ouder).
  • De twee meest genoemde motivaties voor een wandelvakantie zijn: ‘het beleven van de natuur’ (51%) en ‘ik vind het fijn om in de buitenlucht te zijn’ (41%).
  • Wandelvakantiegangers willen de komende jaren relatief vaak zowel een wandelvakantie in eigen land als het buitenland ondernemen (56%).
  • De top 3 van meest aantrekkelijke buitenlandse wandelbestemmingen bestaat uitOostenrijk, Zwitserland en Noorwegen.

Meer weten?

In het onderzoek wordt verder onder meer ingegaan op wensen/voorkeuren, interesses, aantrekkelijkheid/imago van bestemmingen, de rol van touroperators, consumentenprofielen, mediagedrag e.d. Meer weten:https://www.trends-tourism.nl/nl/thema-onderzoeken

Trefwoorden: dagrecreatie, vakanties, fietsen, wandelen, fietsvakanties, wandelvakanties, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...