Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Koning en Keijzer beoordelen retail in Beverwijk

Hoe bereik je verbetering in je centrum? Kom naar Expertmeeting Retailtainment

Koning en Keijzer beoordelen retail in Beverwijk
De Koning heeft donderdag 13 februari samen met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat waar ook toerisme onder valt, in Beverwijk een werkbezoek gebracht in het kader van de detailhandel in binnensteden. Die sector staat – vooral in middelgrote steden – voor de grote uitdaging om aantrekkelijk te blijven voor consumenten die vaker online winkelen of naar een grote stad gaan om te winkelen.
 
Net als veel andere Nederlandse binnensteden kampte Beverwijk met aanzienlijke leegstand in het stadshart. Om het tij te keren heeft de gemeente in 2015 een visie voor het centrum ontwikkeld. Het centrum is anders ingericht, winkels zijn dichter bij elkaar geplaatst en een marketingstrategie is ontwikkeld. Daarbij zijn alle stakeholders en belanghebbenden betrokken: ondernemers, pandeigenaren, bewoners en bezoekers. Inmiddels is de leegstand meer dan gehalveerd en zijn dertig nieuwe winkels geopend. De aanpak van Beverwijk kan een inspiratie zijn voor andere Nederlandse steden die te maken hebben met leegstand in het stadscentrum.
 

Samenwerken voor vitaliteit

De gemeente Beverwijk heeft zich als een van de eerste gemeenten in februari 2015 aangesloten bij de RetailDeal. Dit is een samenwerking tussen brancheorganisaties, vastgoedorganisaties en overheden die geïnitieerd werd door het ministerie van Economische Zaken. Doel was om de detailhandel en winkelgebieden te ondersteunen om vitaal te blijven bij veranderende consumentenvoorkeuren en technologische ontwikkelingen.

In het centrum van Beverwijk spraken de Koning en staatssecretaris Keijzer over de aanpak van de gemeente in het winkelcentrum De Beverhof. Vervolgens wandelden ze door de centrale winkelstraat, waar ze drie lokale ondernemers bezochten met ieder een eigen strategie: kookwinkel Tegel, Patisserie Leek, en Reindersfood Fashion. De Koning en de staatssecretaris spraken met hen over welke uitdagingen de ondernemers ervaren, hoe ze dat vertalen in hun bedrijfskeuzes, de verbinding van offline en online en de mogelijkheden van technologische ontwikkelingen.

Mis het niet: Retailtainment

Wil je als stad en als ontwikkelaar alles weten van retail en entertainment? Kom dan naar onze Expertmeeting Retailtainment in Tilburg op 10 maart 2020. Raak geïnspireerd in de grootste binnenstedelijke verandering in retail van Nederland.

 
Topics:Beleid, Leisure
Trefwoorden: retail, centrum, winkel, city marketing, retailtainment

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.