Geplaatst op: 13-02-2020
Auteur: Marc Gerlings

Koning en Keijzer beoordelen retail in Beverwijk

Hoe bereik je verbetering in je centrum? Kom naar Expertmeeting Retailtainment

Koning en Keijzer beoordelen retail in Beverwijk
De Koning heeft donderdag 13 februari samen met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat waar ook toerisme onder valt, in Beverwijk een werkbezoek gebracht in het kader van de detailhandel in binnensteden. Die sector staat – vooral in middelgrote steden – voor de grote uitdaging om aantrekkelijk te blijven voor consumenten die vaker online winkelen of naar een grote stad gaan om te winkelen.
 
Net als veel andere Nederlandse binnensteden kampte Beverwijk met aanzienlijke leegstand in het stadshart. Om het tij te keren heeft de gemeente in 2015 een visie voor het centrum ontwikkeld. Het centrum is anders ingericht, winkels zijn dichter bij elkaar geplaatst en een marketingstrategie is ontwikkeld. Daarbij zijn alle stakeholders en belanghebbenden betrokken: ondernemers, pandeigenaren, bewoners en bezoekers. Inmiddels is de leegstand meer dan gehalveerd en zijn dertig nieuwe winkels geopend. De aanpak van Beverwijk kan een inspiratie zijn voor andere Nederlandse steden die te maken hebben met leegstand in het stadscentrum.
 

Samenwerken voor vitaliteit

De gemeente Beverwijk heeft zich als een van de eerste gemeenten in februari 2015 aangesloten bij de RetailDeal. Dit is een samenwerking tussen brancheorganisaties, vastgoedorganisaties en overheden die geïnitieerd werd door het ministerie van Economische Zaken. Doel was om de detailhandel en winkelgebieden te ondersteunen om vitaal te blijven bij veranderende consumentenvoorkeuren en technologische ontwikkelingen.

In het centrum van Beverwijk spraken de Koning en staatssecretaris Keijzer over de aanpak van de gemeente in het winkelcentrum De Beverhof. Vervolgens wandelden ze door de centrale winkelstraat, waar ze drie lokale ondernemers bezochten met ieder een eigen strategie: kookwinkel Tegel, Patisserie Leek, en Reindersfood Fashion. De Koning en de staatssecretaris spraken met hen over welke uitdagingen de ondernemers ervaren, hoe ze dat vertalen in hun bedrijfskeuzes, de verbinding van offline en online en de mogelijkheden van technologische ontwikkelingen.

Mis het niet: Retailtainment

Wil je als stad en als ontwikkelaar alles weten van retail en entertainment? Kom dan naar onze Expertmeeting Retailtainment in Tilburg op 10 maart 2020. Raak geïnspireerd in de grootste binnenstedelijke verandering in retail van Nederland.

 
Topics:Beleid, Leisure
Trefwoorden: retail, centrum, winkel, city marketing, retailtainment

||| Blogs |||

30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
24/03/20
Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus2020. Alleen al om de allitererende getallen zou j...
09/03/20
Pleasure for all!; overprikkelde dagattracties in Nederland …?
Goed nieuws voor 20 procent van de wereldbevolking die overprikkeld is: ‘Six Flags’ 26 theme par...
26/02/20
HAL-lelujah – what’s in a name?
What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/04/20
Een streekmerk met marketingpower: goed voor landbouw, horeca en recreatie
Hoe haal je, als regio, het meeste rendement uit streekproducten? In Rivierenland hebben ze daar een uitgewerkt plan voor met als kers op de taart regionale attractie: De Streeckerij
03/04/20
Honderden miljoenen omzetverlies voor Zeeuwse toeristische bedrijven
De Zeeuwse toeristische sector leidt tot 10 mei een direct omzetverlies van 220 miljoen euro. Als de maatregelen na 10 mei worden voortgezet, loopt de schade nog verder op tot mogelijk 841 miljoen euro. Dan verdampt meer dan 60% van de jaaromzet.
03/04/20
De kracht van online vermaak tijdens de coronacrisis
Hoe kun je jonge gasten aan je binden als je bedrijf is gesloten? Richard Otten van Team Animation geeft je heel veel praktische tips zodat je voor de doelgroep zichtbaar blijft.
03/04/20
Recreatie kan venster op het landschap verbeteren
Nederland zit nog volop in de coronacrisis maar Stichting Groene Koepel zet al wel een congres uit v...
31/03/20
Je nu alvast voorbereiden op de nieuwe NOW-regeling
Bedrijven kunnen waarschijnlijk vanaf 6 april een aanvraag doen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Vandaag heeft minister Koolmees van Sociale Zaken de voorwaarden van deze Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) bekend gemaakt.
31/03/20
Ons virtueel prikbord van hoop en inspiratie
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
31/03/20
Bijzondere samenwerking Museum De Lakenhal en Fries Museum in coronacrisis
Kunstenares Claudy Jongstra vindt tijdens de coronacrisis tijdelijk een werkplaats in het Fries Muse...
30/03/20
Wat adviseert Alfa Accountants de leisurebranche tijdens coronacrisis
Wat betekenen de verschillende economische steunmaatregelen die het kabinet heeft genomen in verband met de coronacrisis voor de leisurebranche? Wim Kappers, directeur van Alfa in Hardenberg en Nijverdal en specialist in de recreatiesector, zet het op een rijtje.