Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-01-2020
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Visit Zuid-Limburg in 9 stappen naar waardevol toerisme

Visit Zuid-Limburg in 9 stappen naar waardevol toerisme
Directeur Anya Niewierra wil zich met haar organisatie Visit Zuid-Limburg inzetten voor waardevol toerisme in de toekomst. Volgens Niewierra staat haar 135-jarige organisatie voor een gezonde toeristische toekomst van Zuid-Limburg.


Niewierra heeft samen met de provincie en 16 gemeenten in samenwerking met inwoners en ondernemers een nieuwe Visie Vrijetijdseconomie 2030 opgesteld. 


"135 jaar toerisme bracht ons een waardevolle economie, gerestaureerde monumenten, een onderhouden landschap, voorzieningen in de kernen en vreugde onder gasten en inwoners. Maar hoe zorgen we ervoor dat toerisme niet alleen maar ‘geld’ opbrengt op korte termijn en vooral waarde en geluk toevoegt aan het gebied en haar inwoners op de lange termijn?”, waren de vragen die directeur Niewierra hardop stelde.


Hoe toerisme waarde kan toevoegen op lange termijn?

Visit Zuid-Limburg wil samen met de regio het toerisme toekomstbestendig te maken door in te zetten op een aantal hoofdlijnen:

  1. De bescherming en verbetering van ons landschap, waarbij gekozen wordt voor een innovatie klimaattransitie die het landschap niet aantast.
  2. Verhalen te vertellen rond onze unieke geologische schatten.
  3. Ons rijke verleden en ons erfgoed toegankelijk te maken en te tonen.
  4. Onze cultuur & tradities te koesteren en nieuwe evenementen te ontwikkelen die passen bij ons DNA.
  5. Onze wandel- en fietsroutes internationaal en strategisch te ontsluiten en knopen lopen te realiseren.
  6. Duurzaam en innovatief ondernemen te stimuleren met streekproducten in restaurants.
  7. Onze inwoners te betrekken en als inspirator en ambassadeur te zien. En irritaties oplossen, zoals de overlast van groepen scooters, motoren en autorally’s.
  8. Nieuwe kwalitatieve bezoekers uit Nederland, het Duitse Nord Rhein Westfalen en België het hele jaar door te verleiden.
  9. Samen te werken op alle beleidsvelden en met andere sectoren.

Link: https://www.visitzuidlimburg.nl/corporate-vvv-zuid-limburg/nieuws/detail/waardevol-toerisme-voor-de-toekomst-/97670/
Trefwoorden: toerisme, zuid-limburg, beleid

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...