Geplaatst op: 27-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Flink meer voorboekingen in Nederlandse verblijfsrecreatie

Flink meer voorboekingen in Nederlandse verblijfsrecreatie
Photo by Blake Wisz on Unsplash

Voor de Nederlandse verblijfsrecreatie was 2019 een succesvol jaar. Verhuuraccommodaties presteerden beter en ook kamperen trok de ingezette, stijgende lijn door. Ook vakantiejaar 2020 is goed begonnen met 18% meer reserveringen. Dat blijkt uit de Stratech Benchmark.


Volgens Rob Stevens van Stratech hebben in 2019 veel vakantiegangers door later boeken ‘achter het net gevist’ en willen ze nu voorkomen dat hun favoriete vakantielocatie niet meer beschikbaar is.


Terugblik op 2019

De zomer van 2018 was een verrassend mooie zomer, die lang door liep. De helft van de reserveringen in dat jaar werden in de maanden juli en augustus gemaakt. Voor 2019 kwamen de reserveringen wat later binnen,doordatgasten waarschijnlijk wachtten opzekerheid op wederomeen mooie zomer. Toen de voortekenen eenmaal daar waren kwamen de reserveringen in grote getale binnen, met als gevolg dat 2019 beter presteerde dan het jaar ervoor.


Vroeg boeken

Recreatieondernemersvermoeden dat dit afwachtende gedrag ervoor gezorgd heeft dat er een groep gasten was die achter het net heeft gevist. Een groep die dit voor 2020 wil voorkomen en er deze keer op tijd bij wilzijn. Dit vermoeden kan Stratech onderbouwen met cijfers. Begin 2020 zijn er - vergeleken met hetzelfde moment in 2019 - ruim 18% meer reserveringen gemaakt. Deze reserveringen zijn gezamenlijk goed voor bijna 14% meer omzet. Alle vakantieperiodes staan er dan ook beter voor dan hetzelfde moment vorig jaar.




Kamperen nog steeds in de lift

De stijgende lijn die het kamperen vorig jaar liet zien, zet zich ook in 2020 voort. Op dit moment zijn er bijna 25% meer reserveringen gemaakt, die gezamenlijkzorgenvoor bijna 19% meer omzet vergeleken met het zelfde moment vorig jaar. Alle speciale periodes presenteren dan ook beter.


Met name de voorjaarsvakantie levert fors meer reserveringen en omzet op dit jaar. De overige speciale periodes voorafgaand aan de zomervakantie presteren ook erg goed. De voorjaarsvakantie, het pinksterweekend, hemelvaartweekenden het paasweekend zijn voor wat betreft kamperen goed voor bijna 27% meer omzet met bijna 30% meer reserveringen.




Ook betere prestaties voor verhuuraccommodaties

Ook de verhuuraccommodaties laten groene cijfers zien. Hierin zien we ook een kleine prijsstijging terug ten opzichte van vorig jaar. Met op dit moment ruim 18% meer reserveringen dan vorig jaar, is bijna 20% meer omzet gemaakt.


Ook voor de verhuuraccommodaties geldt dat alle speciale periodes op dit moment beter presteren dan vorig jaar. Opvallend is dat de herfstvakantiehiervan het beste presteert. Er zijn op dit moment al 30% meer reserveringen gemaakt,die zorgen voor 35% meer omzet ten opzichte van hetzelfde moment vorig jaar. De voorjaarsvakanties presteren ook voor de verhuuraccommodaties beter. Gezamenlijk zijn ze goed voor 9,5% meer reserveringen en 13% meer omzet.




Meer reserveringen en omzet?

Al met al zijn er vergeleken met hetzelfde momentin 2019tot nu toe meer reserveringen gemaakt, welke gezamenlijkmeer omzet opleveren. De vraag is natuurlijk of deze stijgende lijn zich voortzet of dat blijkt dat de reserveringen eerder in het jaar binnen zijn gekomen, maar dat de uiteindelijke aantallen op hetzelfde niveau als vorig jaar zullen uitkomen.


Over de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met deStratech Benchmark Verblijfsrecreatiehebben bedrijven inzicht inde eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied vanomzet,bezettingsgraadengemiddelde prijs per nacht.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/stratech-benchmark-prestaties-zomerperiode-en-herfsttrends-2019.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-zomer-herfst
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, boekingen

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/20
Merk KRAS verdwijnt
Per 1 april 2021 zal TUI niet langer vakanties aanbieden onder het merk KRAS en wordt een groot deel van het productaanbod ondergebracht bij het merk TUI.
29/09/20
Rijksmuseum verplicht bezoekers om dragen mondkapje
Het Rijksmuseum verplicht aan bezoekers om een mondkapje te dragen en geeft hiermee gehoor aan de oproep van burgemeester Femke Halsema.
29/09/20
Nieuwe coronamaatregelen treffen gastvrijheidsindustrie hard
Het kabinet vraagt het publiek om het reizen te beperken.
29/09/20
Reactie KHN: nieuwe maatregelen desastreus voor horeca
Horeca moet om 22 uur dicht en er mogen maximaal maar 30 gasten in een horecabedrijf aanwezig zijn.
29/09/20
Miljoen euro extra voor Overijsselse Nationale Parken
De provincie Overijssel gaat 1 miljoen euro investeren in haar twee Nationale Parken, Weerribben-Wieden en Sallandse Heuvelrug. Met dat geld en aanvullende fondsen krijgen de parken meer mogelijkheden om fysiek te groeien en ontstaat meer ruimte voor toerisme, educatie en leefbaarheid.
29/09/20
Kampen heeft eigen app met diverse stadswandelingen
Kampen heeft als eerste Nederlandse stad een eigen app met wandel- en zoekroutes. De app is een zogenaamde white-label app van Soekky Stories die voor de recreatiesector al eerder routes maakte binnen een generieke app. De app gidst zowel toeristen als bewoners veilig door deze historische stad met GPS gebaseerde verhalen en routes. De stad kan in het CMS zelf routes maken en toevoegen.
28/09/20
Vakantieboekingen vallen in augustus verder terug
Het slechte nieuws blijft de sector maar overspoelen. Nu de boekingscijfers uit de reisbranche. In augustus lagen de boekingen 50% achter op vorig jaar. In juni en juli was dat slechts 40% na dieptepunten in april en mei met respectievelijk 78% en 70%.
28/09/20
Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme
De Toerisme Top is alweer voorbij. Deze online editie vanuit Arnhem krijgt volgend jaar een vervolg in Winterswijk dat eigenlijk dit jaar gaststad was. Een kort verslag van het plenaire deel.